سه‌شنبه 17 مهر 1403

عروسی به کوچه معلمان رسید | آموزش و پرورش به قولش عمل کرد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
عروسی به کوچه معلمان رسید | آموزش و پرورش به قولش عمل کرد

اطلاع داده شده است که صندوق ذخیره فرهنگیان در سال مالی پایان یافته در تاریخ 31 شهریور 1402، مبلغ بیش از 7 هزار و 452 میلیارد ریال (معادل 745 میلیارد تومان) سود را به حساب معلمان بازنشسته عضو این صندوق واریز کرده است.

بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سال مالی پایان یافته در تاریخ 31 شهریور 1402، هیات امنا صندوق ذخیره فرهنگیان تصمیم گرفت که 35 هزار میلیارد ریال سود را تقسیم کند و بین اعضای فرهنگیان عضو صندوق توزیع کند. این میزان سود نسبت به دوره مشابه قبلی یک رشد 120 درصدی را نشان می‌دهد. بیش از هفت هزار و 452 میلیارد ریال از سود مصوب، مربوط به اعضای بازنشسته از اول مهر 1401 تا اول مهر 1402 است که تا پایان 31 اردیبهشت 1403 بازنشسته شده یا انصراف داده‌اند. این مبلغ در طی دو هفته اخیر به صورت نقدی به حساب بیش از 125 هزار نفر واریز شده است.

صندوق ذهیره فرهنگیان تاکید کرده است که فرهنگیان شاغل می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی صندوق و در قسمت صورت وضعیت اعضا، سود سال مالی 1402 را که به حساب آنها نزد صندوق منظور شده است، مشاهده کنند.

فرهنگیانی که تازه به جمع همکاران آموزش و پرورش می‌پیوندند به منظور برخورداری از سودآوری و مزایای صندوق ذخیره فرهنگیان می توانند از طریق ادارات تعاون و یا نمایندگی‌های صندوق در سراسر کشور نسبت به عضویت اقدام کنند.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین دستگاه اجرایی کشور با داشتن حدود یک میلیون حقوق بگیر، مسئولیت خطیر تعلیم و تربیت 16 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز را بر عهده دارد که آینده کشور را در اختیار خواهند داشت.

در حقیقت آموزش و پرورش از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌های کشور است که به دلیل دخالت مستقیم در تربیت نیروی انسانی نقش مهمی در وضعیت آتی کشور ایفا می‌کند. با این حال این بخش در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای درگیر بوده که به باور کارشناسان یک علت مهم آن تخصیص بودجه نامناسب است.

این وزارتخانه پس از «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در لایحه بودجه امسال دولت بیشترین سهم را از منابع و بودجه عمومی کشور به خود اختصاص داده است و البته این سه دستگاه روی هم رفته 42 درصد از منابع عمومی دولت را به خود اختصاص داده اند.

در این میان وزارت آموزش پرورش از نظر مصارف سال آینده 251.4 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی دولت دریافت خواهد کرد که 13.17 درصد از کل مصارف دستگاههای اجرایی است.

بودجه این وزارتخانه امسال در بخش اعتبارات هزینه ای 20 درصد و اعتبارات سرمایه ای 51 درصد رشد خواهد یافت ضمن آنکه رشد عمومی بودجه این وزارتخانه نسبت به بودجه سال گذشته 21 درصد و رشد اختصاصی آن 70 درصد در نظر گرفته شده است.

سهم 90 درصدی حقوق و دستمزد از بودجه وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش امسال در مجموع 256 هزار و 847 میلیارد تومان بودجه در اختیار خواهد داشت که 237 هزار و 116 میلیارد تومان آن مربوط به بخش هزینه‌ای، 14 هزار و 293 میلیارد تومان مربوط به بخش سرمایه ای و عمرانی و 5 هزار و 440 میلیارد تومان مربوط به درآمدهای اختصاصی وزارتخانه است.

با این اوصاف سال آینده بالغ بر 92 درصد بودجه این وزارتخانه در بخش هزینه‌ای مصرف می شود که حقوق و دستمزد شاغلان بخش اعظم آن است.

دی ماه سال گذشته گزارشی منتشر شد که به بررسی میزان تحقق بودجه وزارت آموزش و پرورش در هشت ماهه نخست 1402 پرداخت و نشان می داد بودجه این وزارتخانه تنها کفاف دستمزدها را می دهد.

طبق این گزارش، در دوره یادشده 67.5 درصد از اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش محقق شده اما بیش از 90 درصد آن صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده و در عمل به پروژه‌های توسعه آموزشی بودجه چندانی نرسیده است.

سهم نهادهای زیرمجموعه وزارتخانه از منابع دولت

با این رویکرد، در لایحه بودجه امسال نیز به طور کلی این وزارتخانه با رشد 22 درصدی اعتبارات روبرو شده است که بودجه «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس» با رقم 12 هزار و 276 میلیارد تومان و 54 درصد رشد، دانشگاه فرهنگیان با اختصاص رقم 5 هزار و 519 میلیارد تومان و رشد 31 درصدی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با 579 هزار میلیارد تومان و 31 درصد رشد بیشترین میزان افزایش را در سال جاری تجربه خواهند کرد.

نگاهی به بودجه سایر سازمان‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش حاکی از آن است که دولت در سال آینده برای کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان 18 هزار میلیارد تومان (همت)، دانشگاه شهید رجایی 5.4 همت، خرید خدمات آموزش عمومی و برونسپاری آموزش های فنی و حرفه ای 1354 همت، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 979 همت، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک 216 همت، نهضت سوادآموزی 349 همت، باشگاه دانش پژوهان جوان 15 همت، سازمان مدارس غیردولتی 198 همت و سازمان ملی استعدادهای درخشان 161 همت در نظر گرفته است.

نکته دیگر اینکه در بودجه سال آینده ردیفی برای تامین سرانه دانش آموزی و حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم در نظر گرفته شده است که رقم آن 4 هزار و 978 میلیارد تومان است.

نکته قابل تامل اینکه شرکت سهامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کند، بیشترین جهش بودجه ای را با رشد 86 درصدی تجربه خواهد کرد به طوری که بودجه آن به رقم هزار و 294 میلیارد تومان خواهد رسید.

عروسی به کوچه معلمان رسید | آموزش و پرورش به قولش عمل کرد 2
عروسی به کوچه معلمان رسید | آموزش و پرورش به قولش عمل کرد 3