سه‌شنبه 17 مهر 1403

عشایر کوچرو خراسان شمالی از زلزله مراوه‌تپه خسارت دیدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عشایر کوچرو خراسان شمالی از زلزله مراوه‌تپه خسارت دیدند

بجنورد - ایرنا - زلزله دیشب استان گلستان به شماری از خانوارهای عشایر کوچرو خراسان شمالی که در مناطق قشلاقی منطقه مراوه‌تپه آن استان مستقر هستند، خساراتی وارد کرد.

معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از خانوارهای عشایری استان که در مراوه تپه استان گلستان اسکان یافته اند در تماس های تلفنی از وارد آمدن خساراتی به خود از ناحیه زلزله دیشب خبر داده اند، اما تاکنون از مراجع رسمی در این خصوص گزارشی دریافت نشده است.

زمین‌لرزه ای با بزرگی 4.8 ریشتر ساعت 23:41 دقیقه چهارشنبه شب منطقه مراوه‌تپه در استان گلستان را لرزانده بود.

محمد قربانی با بیان اینکه خانه ها و جایگاه های دام عشایر کوچرو خشتی و گلی است و احتمال وارد آمدن خسارت به آن از ناحیه زلزله دور از انتظار نیست، اظهار داشت: نماینده ای از استان به آن منطقه اعزام شده تا از سامانه های عشایری مستقر در مراوه تپه استان گلستان بازدید داشته و گزارشی از خسارات احتمالی وارده ارائه کند.

وی همچنین به خسارت خانوارهای عشایری این استان از ناحیه سیل سال گذشته استان گلستان اشاره کرد و افزود: شماری از عشایر خراسان شمالی که در آن مقطع در مراتع قشلاقی مراوه تپه سکونت داشتند از سیل آسیب دیده و خساراتی را متحمل شدند اما نتوانستند از تسهیلات حمایتی بهره مند شوند.

قربانی گفت: یکسوم از عشایر کوچرو خراسان شمالی، پاییز تا فروردین هر سال را در مناطق قشلاقی شهرستان مراوه تپه استان گلستان مستقر می شوند و انتظار آن است که در صورت بروز خساراتی از ناحیه حوادث طبیعی، مورد حمایت جدی استان میزبان قرار گیرند و تاکنون در این خصوص جلسات مشترکی با مسوولان دستگاه های مرتبط در استان گلستان برگزار کرده ایم.

استان خراسان شمالی بیش از پنج هزار خانوار عشایری با حدود 30 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 700 هزار راس دام در اختیار دارند و از این تعداد چهار هزار و 200 خانوار کوچرو و مابقی نیمه کوچرو هستند.

در مجموع حدود هزار و 700 خانوار شامل حدود یک سوم جمعیت عشایری خراسان شمالی فصول سرد سال را در مناطق گرمسیری مراوه تپه می گذرانند و برای تعلیف دام های خود از چراگاه های آن خطه استفاده می کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و 38 طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*
عشایر کوچرو خراسان شمالی از زلزله مراوه‌تپه خسارت دیدند 2