چهارشنبه 4 مهر 1403

عضویت محقق ایرانی در گروه مشاوران فنی سازمان جهانی بهداشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عضویت محقق ایرانی در گروه مشاوران فنی سازمان جهانی بهداشت

تهران - ایرنا - دکتر احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست و رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران به عضویت گروه مشاورین فنی بیماری های آربوویروسی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل بیماری های ویروسی منتقله از حشرات در جهان درآمد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، این محقق ایرانی به دلیل داشتن مطالعات فراوان روی بیماری های عفونی گرمسیری منتقله از حشرات مانند طاعون، تب کیو، تولارمی، عفونت های ریکتزیایی، بورلیوز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب دنگ، چیکونگونیا، تب نیل غربی و تب دره ریفت به جمع متخصصان برگزیده این سازمان معتبر بین المللی پیوست.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران روز یکشنبه در این باره به خبرنگار گروه علم و دانش ایرنا گفت: شیوع ویروس‌های منتقله از بندپایان (آربوویروس ها)، به‌ویژه آنهایی که توسط پشه‌های آئدس منتقل می‌شوند، در سطح جهانی در حال افزایش است.

وی افزود: برخی از گونه های آئدس برای تغذیه و تولیدمثل به مجموعه های آبی نزدیک زیستگاه های انسان، به ویژه در دمای مطلوب گرمسیری و نیمه گرمسیری سازگار شده اند و در این مناطق حضور می یابند.

مصطفوی ادامه داد: شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی باعث گسترش دامنه جغرافیایی این حشرات شده است. اخیرا هم مواردی از پشه های آئدس از استان هرمزگان گزارش شده که نگرانی بابت انتشار بیماری های منتقله از این حشرات نظیر تب دنگ و چیکونگونیا را باعث شده است.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت در حال راه اندازی یک برنامه جهانی است که بر بیماری های آربوویروسی منتقله از طریق پشه های آئدس متمرکز شده است و هماهنگی، ارتباطات، ظرفیت سازی، تحقیقات، آمادگی و پاسخ لازم را برای کاهش خطر رو به رشد اپیدمی های ناشی از این بیماری ها تقویت می کند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک تلاش مشترک اضطراری در تلاش است تا تمرکز بیشتری را بر بیماری های عفونی گرمسیری فراموش شده، به عنوان یک تهدید جدی پاندمی های آینده، متمرکز کند.

مصطفوی اظهار داشت: در این راستا سازمان جهانی بهداشت مهرماه امسال، گروه مشاورین فنی، متشکل از 14 نفر از متخصصین مرتبط در اقصی نقاط دنیا که دارای تحقیقات ارزنده ای بر روی آربوویروس ها هستند را تشکیل داد تا به طور منظم به تجزیه و تحلیل تأثیر آربوویروس‌ها در سطح جهانی پرداخته و ملاحظات فنی، علمی و استراتژیک در این ارتباط را به سازمان جهانی بهداشت ارائه و در تدوین راهنماهای بین المللی در این رابطه همکاری کنند.

مصطفوی از مهرماه 1389، رییس بخش اپیدمیولوژی و پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران است. او در سال 1387، مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید و در سال 1399 شبکه تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید را در انستیتو پاستور ایران تاسیس کرد و در حال حاضر ریاست مرکز تحقیقات و دبیر شبکه تحقیقاتی مذکور است.

جایزه محقق نخبه شبکه بین المللی انستیتو پاستور که به دو نفر از محققان برتر زیر 45 سال این شبکه (با 33 انستیتو پاستور عضو) تعلق می گیرد، در سال 1397 به مصطفوی تعلق گرفت. وی تاکنون بیش از 270 مقاله علمی در نشریات چاپ کرده و در بیش از 90 طرح پژوهشی به عنوان مجری یا همکار مشارکت داشته و دارای 10 جلد کتاب تالیف / ترجمه / گردآوری است.

وی عضویت در کمیته های کشوری بیماری های آنفلوانزا، مرس کروناویروس، ابولا، زیکا و بیماری های منتقله از پشه آئدس را در کارنامه خود دارد و مشاور موقت سازمان جهانی بهداشت برای شبکه جهانی هشدار به اپیدمی بیماری های واگیردار، مشاور موقت این سازمان برای پیشگیری و کنترل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در منطقه خاورمیانه شرقی، عضو شبکه بین المللی جهانی هشدار و پاسخ به طغیان بیماری های واگیردار و عضو تیم کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در رابطه با مقررات بین المللی بهداشتی است.

*س_برچسب‌ها_س*