شنبه 29 اردیبهشت 1403

عفت برای سفر عمره به فرودگاه رفت / روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از تهدید اسرائیل برای حمله به دمشق و بیروت

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
عفت برای سفر عمره به فرودگاه رفت / روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از تهدید اسرائیل برای حمله به دمشق و بیروت

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است: نتفاضه فلسطینی‌ها رو به توسعه است و اسرائیل تهدید کرده، به دمشق و بیروت حمله خواهد کرد و این هم بر شدت خشم مسلمانان در جهان افزوده است. هر روز شاهد تظاهرات و اعتراضات جدیدی در سراسر دنیا هستیم.

خاطرات سال 1379 هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز هفدهم مهر از دیدار مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران، چند دیدار شخصی، ملاقات با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و اخبار جنگ فلسطین و اسراییل نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

آقای علیرضا رهنما آمد. در مورد حل مشکلاتی‌که با بانک و نیز فروشنده مِلکی به دلیل گرو بودن منزل دارد، استمداد کرد. آقای [احمد] سیدیان هاشمی‌آبادانی آمد؛ فقط برای اظهار محبت و آمادگی برای همکاری؛ قبل از انقلاب در زندان بوده؛ از وضع سیاسی و اقتصادی و فرهنگی فعلی کشور انتقاد دارد و معتقد است که منتقدان، کم‌کم خودشان به اهمیت دوران سازندگی پی می‌برند.

آقای [سیدمحمدحسن] ابوترابی، نماینده قزوین و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه [تهران] آمد. خواستار حضور بیشتر من در دانشگاه شد و نیز خواست که به [حزب] کارگزاران [سازندگی] توصیه کنم، با جریان ارزشی‌ها در مجلس همکاری کنند؛ مثل آنچه در مورد وزارت آقای [نصرت‌الله] جهانگرد [نامزد وزارت پست و تلگراف و تلفن] شد. از کمبود بودجه نمایندگی [رهبری] در دانشگاه گفت.

عصر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس آمدند. گزارشی از کار خود دادند و از من خواستند که برای نجات کشور از رکود، کمک فکری کنم. من هم نظراتی در خصوص ضرورت ایجاد فضای سازندگی و اهمیت شغلی و اقتصادی، برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و استفاده از بخشی از ارز مازاد قیمت نفت، برای تزریق به اقتصاد و سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال گفتم. عموماً از سیاست‌های دوران سازندگی تجلیل کردند.

ظهر عفت در دفتر من بود و عصر برای سفر عُمره، به فرودگاه رفت. قرار بود، هفته گذشته بروند، به خاطر دیر رسیدن ویزای سعودی‌ها، به تأخیر افتاد.

انتفاضه فلسطینی‌ها رو به توسعه است و اسرائیل تهدید کرده، به دمشق و بیروت حمله خواهد کرد و این هم بر شدت خشم مسلمانان در جهان افزوده است. هر روز شاهد تظاهرات و اعتراضات جدیدی در سراسر دنیا هستیم. شورای امنیت [سازمان ملل] هم امروز زورگویی اسرائیل به فلسطینیان و استفاده از سلاح گرم را محکوم کرد و اسرائیل را اشغالگر خواند و رفتن [آریل] شارون [رهبر حزب لیکود] به مسجدالاقصی را که منشأ حوادث اخیر شده، تقبیح کرد. اتحادیه اروپا، تحرکات علیه صربستان را لغو کرد و صربستان هم تحریم وضع‌شده علیه مونته‌نگرو را لغو نمود.

219219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1823015