یک‌شنبه 15 مهر 1403

عمویی: آمریکا یک چهارم کل زندانیان دنیا را دارد / آمریکا حقوق بشر را در مورد مردم خودش هم جدی نمی‌گیرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
عمویی: آمریکا یک چهارم کل زندانیان دنیا را دارد / آمریکا حقوق بشر را در مورد مردم خودش هم جدی نمی‌گیرد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مراسمی که همزمان با هفته حقوق بشر آمریکایی در محل سفارت سابق آمریکا برگزار شد، گفت: آمریکایی ها با منهدم کردن هواپیمای ایرانی به وسیله ناو خود که در پی آن عده‌ای مسافر بی دفاع جان خود را از دست دادند مرتکب یک تجاوز آشکار شدند.

وی اظهار داشت: امریکایی ها با مفهومی به نام حقوق بشر که می تواند زمینه ساز همکاری ها باشد خیانت می کنند. در واقع امریکایی ها نه تنها حقوق بشر ندارند بلکه با اقداماتی که انجام می دهند باعث می شوند این مفهوم به یک مفهوم لوث و بی فایده تبدیل شود.

وی اضافه کرد: نکته ای که در مورد حقوق بشر امریکایی وجود دارد این است امریکایی ها با نحوه اجرای حقوق بشر چه در داخل کشور خود و چه در خارج امریکا کاری کردند که فرصتی که می توانست برای تمام دنیا فرصت باشد به یک چالش تبدیل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز امریکایی ها سعی می کنند فهرست ناقضان حقوق بشر را منتشر کنند و این در حالی است که نزدیک 10 کشور دنیا فهرست ناقضان حقوق بشر را منتشر کرده اند که در همه این فهرست ها تاکید شده که که امریکا کشوری است که حقوق بشر را نقض می کند.

وی بیان کرد: آمریکا یک چهارم کل زندانیان دنیا را دارد درحالی که جمعیتش زیر 5 درصد دنیا است و این نشان می دهد که امریکا حقوق بشر را در مورد مردم خودش هم جدی نمی گیرد و نقض حقوق بشر در این کشور نهادینه شده است.

عمویی گفت: امریکا عملا به کشوری تبدیل شده که خشن ترین پلیس دنیا را دارد پلیسی که نه تنها به رنگ پوستان خودش رحم نمی کند بلکه به معلولین هم رحم نمی کند. با این اوصاف کسی که تجربه گوناتمانا و ابوغریب را دارد صلاحیت این را ندارد در مورد نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر نظر بدهد.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خارج از این کشور بر سر موضوع حقوق بشر معامله می کنند، افزود: اگر نگاهی به پرونده اره کردن خاشقچی کنید همین آقای بایدن در سخنرانی های انتخاباتی اعلام کرد دولت عربستان را دولت مطرود می داند اما امروز گفته می شود در جریان سفرش به عربستان می خواهد با ولیعهد این کشور دیدار کند؛ از این رو همه کسانی که در امریکا فریاد حقوق بشر سر می دهند با این سوال روبرو هستند که مطرود دانستن عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور چه مبنایی دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به همراهی آمریکا با جنایت های ائتلاف سعودی علیه مردم یمن اشاره کرد و گفت: کشوری که حامی مهمترین ناقض حقوق بشر یعنی رژیم صهیونیستی است که با اشغال یک سرزمین دیگر مدعی دولتمداری است نمی تواند دایه دار حقوق بشر در دنیا باشد.

وی اظهار کرد: امریکایی ها توقع دارند براساس سیاست های آنها رفتار شود و اگر نشود از فضای رسانه ای بهره می برند تا کشورها را به نقض حقوق بشر متهم کنند.

عمویی اظهار داشت: شما بهتر از من وضعیت حقوق بشر در امریکا را می دانید. امروز نابرابری نژادی در امریکا نهادینه شده. امروز وقتی در مورد کرونا در امریکا صحبت می شود تعداد کشته شدگان رنگین پوست و سیاه پوست نسبتش بسیار بیشتر از تعداد سفید پوستانی است که گرفتار این بیماری شده‌اند.

وی با بیان اینکه نسبت جوانان سیاه پوستی که در زندان‌های امریکا هستند نسبت به جوانان سفید پوست 4 برابر و در بین جوانان نژاد بومی سه برابر است و این وضعیت کشوری است که خود را دایه دار حقوق بشر می‌داند، اظهار کرد: آمریکایی ها از ابزارهای مختلف از جمله تحریم برای فشار به کشورهای دیگر استفاده می کنند و در واقع تحریم مهمترین ابزار ضربه زننده حقوق بشری آمریکایی هاست به گونه ای که آنها در ظاهر نشان می دهند که مسائل حقوق بشری و دارو را تحریم نمی کنند اما وقتی ما برای دسترسی به مکانیزم تبادل مالی امکان رسیدن به ساده ترین دارو ها را از دست می دهیم معنایش این است که به واسطه تحریم محدود شده‌ایم که نمونه اش را در مورد بیماران پروانه ای در ایران شاهد بودیم.

عمویی تصریح کرد: من فکر می کنم موضوع حقوق بشر بیش از اینکه امروز به یک مفهوم مورد اجماع تبدیل شده باشد به واسطه عملکرد امریکایی ها به یک چالش تبدیل شده است و این خیانت بزرگتری است که امریکایی ها به این مفهوم کرده‌اند.