سه‌شنبه 17 مهر 1403

عمو پورنگ تلویزیون، خاله الهه نمایش خانگی شد!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
عمو پورنگ تلویزیون، خاله الهه نمایش خانگی شد!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، سابقه اینکه بازیگری جنس مخالف خودش را بازی کند در سینما و تلویزیون ایران زیاد وجود دارد و این موضوع همواره یکی از قدرت‌های بازیگری در جهان نیز محسوب می‌شود، طوری که زن شدن بازیگران مرد یکی از بخش های مهم عرصه بازیگری این است که می تواند چهره های متفاوتی را بر روی صورت بازیگران ترسیم کند. یکی از تغییرات بازیگران در سراسر دنیای تصویر است، تغییر...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، سابقه اینکه بازیگری جنس مخالف خودش را بازی کند در سینما و تلویزیون ایران زیاد وجود دارد و این موضوع همواره یکی از قدرت‌های بازیگری در جهان نیز محسوب می‌شود، طوری که زن شدن بازیگران مرد یکی از بخش های مهم عرصه بازیگری این است که می تواند چهره های متفاوتی را بر روی صورت بازیگران ترسیم کند. یکی از تغییرات بازیگران در سراسر دنیای تصویر است، تغییر چهره بازیگران مرد به صورت زنانه است که در سینمای کشرمان نیز تاکنون بسیاری از بازیگران مطرح با گریم زنانه مقابل دوربین رفته اند.

نقش‌آفرینی‌های متفاوت: چهره‌های مردانه در لباس زنان در سینما و تلویزیون ایران

محمود بصیری اولین بازیگر مردی بود که نقش یک زن را در سینمای پس از انقلاب ایران و در فیلم دستفروش به کارگردانی محسن مخملباف که تولیدش به سال 1365 باز می‌گردد بازی کرد. این فیلم موضوعی فلسفی داشت. از بازیگران مطرحی که این موضوع را تجربه کردند می توان به امین حیایی، محسن تنابنده، سعید پورصمیمی، سپند امیرسلیمانی، نادر سلیمانی، جواد رضویان و حتی مهران رجبی اشاره کرد.

مردان در نقش زنان؛ از اکبر عبدی تا داریوش فرضیایی

اما رکورد دار این پدیده با اختلاف اکبر عبدی است که در عین حفظ کمیت کیفیت خوبی هم از خود نشان داده است. خاطره سازترین بازیگر مردی که در نقش یک زن حاضر شده هم متعلق به خود اوست که در «آدم برفی» به کارگردانی داوود میرباقری بازی کرد. فیلمی که به دلیل قصه ناب و البته موقعیتی که بازیگران آن زمان فیلم داشتند یکی از آثار ماندگار سینمای ایران محسوب می‌شود. البته عبدی بعدها در سه فیلم سینمایی دیگر هم در نقش یک زن حاضر شد. فیلمهای «خوابم میآد» رضا عطاران، «خواب‌زده‌ها» ی فریدون جیرانی و «یکی فرنگ‌رفته و دیگری دهاتی» که در این فیلم هم نقش دو زن را همزمان بازی کرد از تجربیات زن شدن این بازیگر مطرح کشور بود که هیچگاه به پای نقشش در آدم برفی نرسید.

موضوعی که باید توجه داشت تبدیل مرد برای بازی در نقش یک زن و بالعکس نه تنها به مهارت آن بازیگر بلکه به موقعیت فرد و چندین مولفه دیگر هم بستگی دارد که می‌تواند موضوع را برای داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ چند نسل کودک و نوجوان ایران در قاب تلویزیون متفاوت کند و ریسک کار او را بالا ببرد هرچند این روزها نمایش خانگی نه تنها قید تأثیرگذاری خودش را زده بلکه به موثر بودن نقشها در شخصیتها و بر عکس هم خیلی فکر نمی‌کند.

خاله الهه؛ نقش جدید داریوش فرضیایی و چالش‌های بازیگری در نمایش خانگی

قهرمان برنامه‌های کودک سالهای اخیر تلویزیون این بار و در سریال «لالایی» که از نمایش خانگی پخش می‌شود در تلاش است تا قهرمان پرورشگاهی شود که قرار است تعطیل شود. داریوش فرضیایی هم در «لالایی» به جرگه فانتزی سازان و بازان نمایش خانگی پیوسته است.

فرضیایی که شخصیت تثبیت شده‌ای در اذهان چند نسل کودکان ایران داشته حالا و با این نقش متفاوت قصد خاطره سازی جدیدی دارد اما باید ببینیم می‌تواند با نمایش خانگی به روزهای اوج خود بازگردد یا برعکس در تله بازی با عناوین نمایش خانگی افتاده وچند صباحی میهمان آن است و برای پر کردن آلبوم رنگین این روزهای این شبکه به صحنه آمده‌است.

به هر حال عموپورنگ تلویزیون در قسمت جدید «لالایی» تبدیل به «خاله الهه» شده‌، این تجربه جدید کاراکتری است که سالها در دل کودکان ایرانی خوش کرده بود باید ببینیم نتیجه آن چه می‌شود؟ هرچند به نظر می‌رسد دالان نمایش خانگی با قاب ماندگار تلویزیون متفاوت است و در روزهایی که همه نگاه‌ها متوجه روز جهانی کودک است مراقبت از سرمایه‌های هرچند اندک ما در این حوزه بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد.

در کنار این‌ها، نمایش چهره‌ای تازه از داریوش فرضیایی با روسری تحت عنوان "خاله الهه" هم مورد توجه کاربران قرار گفته: مثلا کاربری در این باره نوشته: یه دل نه صد دل عاشق نقش جدید عموپورنگ (خاله الهه) شدم. یا فرد دیگری که این‌گونه واکنش نشان داده: عمو پورنگ اینجوری نکن ما باهات خاطره داریم...

عمو پورنگ تلویزیون، خاله الهه نمایش خانگی شد! 2