پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

غفلت از ظرفیت صادرات به سوریه / ضعف دیپلماسی اقتصادی مشهود است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
غفلت از ظرفیت صادرات به سوریه / ضعف دیپلماسی اقتصادی مشهود است

برخی فعالان اقتصادی و فرهنگی با تأکید بر لزوم معرفی متقابل ظرفیت‌های تجاری ایران و سوریه به فعالان اقتصاد دانش بنیان، ضعف دیپلماسی اقتصادی را مانعی برای توسعه صادرات ایران به سوریه دانستند.

برخی فعالان اقتصادی و فرهنگی با تأکید بر لزوم معرفی متقابل ظرفیت‌های تجاری ایران و سوریه به فعالان اقتصاد دانش بنیان، ضعف دیپلماسی اقتصادی را مانعی برای توسعه صادرات ایران به سوریه دانستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «چالش ملی جهش صادرات»، دومین رویداد رسانه‌ای بررسی خلأ‌های فناورانه جهش صادرات با محوریت صادرات به سوریه با حضور محمد هادی ضیغمی، رئیس مرکز فناوری‌های ایران در سوریه، رضا محتشمی‌پور، قائم مقام بورس کالای ایران و محسن مقصودی تهیه‌کننده برنامه ثریا و سازنده مستند «سوریه سرزمین شگفتی‌ها» برگزار شد.

سازنده مستند «سوریه سرزمین شگفتی‌ها» در این نشست با بیان اینکه هدف از ساخت این مستند این بود که نشان دهیم که غیر از اروپا و آمریکا می‌شود با سایر کشورها نیز روابط اقتصادی مناسب داشت اظهار کرد: متأسفانه برخی مسئولان باوجود اینکه شعار بلد بودن زبان دنیا را می‌دهند اما تعامل با سایر کشورهای جهان را بلد نیستند.

محسن مقصودی با اشاره به اینکه متأسفانه شناخت نخبگان کشورهای ایران و سوریه از یکدیگر بسیار کم است تصریح کرد: باوجود این مسئله اما مردم سوریه علاقه قلبی زیاد و عجیبی نسبت به مردم ایران دارند.

وی عدم شناخت ایران و سوریه از یکدیگر را نخستین عامل عدم تعامل مناسب دو کشور در حوزه اقتصادی دانست و گفت: در حال حاضر نگاه عمده مردم به کشور سوریه این است که آنجا کشوری جنگ‌زده و بدون ظرفیت است که نمی‌شود با آن وارد تعاملات تجاری شد.

تهیه‌کننده برنامه ثریا، ضعف اطلاع‌رسانی را باعث بروز ذهنیت نامناسب نسبت به وضعیت سوریه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی اوقات اتفاقی در منطقه‌ای دور افتاده از سوریه رخ می‌دهد اما رسانه‌ها به نحوی خبررسانی می‌کنند که گویا در مهم‌ترین منطقه سوریه انفجار رخ داده.

مقصودی با اعلام اینکه ترکیه با وجود حمایت از گروه‌های تروریستی، 8 برابر ایران به سوریه صادرات دارد عنوان کرد: در حال حاضر اتفاقات تجاری بسیاری مهمی در سوریه در حال انجام است که رسانه‌ها باید به آن ضریب دهند.

وی با اشاره به اینکه پس از پخش مستند «سوریه سرزمین شگفتی‌ها» بسیاری از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این کشور اعلام آمادگی کردند افزود: آماده نبودن مسیر دسترسی زمینی به سوریه یکی از عواملی است که هزینه واردات از ایران را برای تجار سوریه بالا برده است.

سازنده مستند «سوریه سرزمین شگفتی‌ها» با بیان اینکه سفارتخانه‌های ایران نباید صرفا نگاه سیاسی در کشورهای مختلف داشته باشند گفت: متأسفانه امروز نظارت دقیقی بر عملکرد سفارتخانه‌ها وجود ندارد.

مقصودی با تاکید بر اینکه سفارتخانه‌ها باید به خانه تجار و فعالان اقتصادی در کشورها تبدیل شوند ابراز داشت: تنها 2 تا 3 درصد از واردات کشور سوریه از ایران انجام می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه ثریا با انتقاد از روند فعالیت وزارت خارجه در حوزه اقتصادی بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: وزارت صمت نیز در حال حاضر تمرکز خود را روی واردات گذاشته و تغییری در نگرش خود نداشته است.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر یک تحریم خودساخته برای خودمان ایجاد کردیم و صرفا نقش یک وارد کننده را ایفا می‌کنیم گفت: یکی از ملزومات تحقق گام دوم انقلاب، شکست همین حصار خودساخته است.

سازنده مستند "سوریه سرزمین شگفتی‌ها" با بیان اینکه سابقه تاریخی ملت ایران نشان‌دهنده آن است که ما یک کشور برونگرا بودیم که رد پای ما در سراسر جهان بود گفت: متأسفانه اتخاذ سیاست‌های نادرست باعث شده تا امروز صرفا واردکننده باشیم.

مقصودی با بیان اینکه نبود برنامه جهت تعامل مناسب با کشورهای جهان یک مشکل راهبردی ما در حوزه گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی است عنوان کرد: کشورهایی مانند ترکیه و لبنان در حال حاضر این برنامه راهبردی را برای خود ترسیم کردند و مداوم تأثیرات روابط سیاسی بر روابط اقتصادی را پالایش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ترکیه 20 برابر به آفریقا صادرات دارد افزود: این در حالی است که سال‌های اولیه انقلاب ما ورود سیاسی بسیار مناسبی به آفریقا داشتیم اما به تعاملات تجاری و اقتصادی ختم نشد.

تهیه‌کننده برنامه ثریا خاطرنشان کرد: امروز باید سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها بر مبنای فعالیت‌های تجاری انتخاب شود اما متأسفانه مسئولان ما در کوران جنگ اقتصادی تصمیم می‌گیرند تا رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی را به کشور بازگردانیم.

ایران پیشنهاد مدیریت بندر لاذقیه سوریه را نپذیرفت!

مقصودی تصریح کرد: کشور سوریه به ایران پیشنهاد داد تا مدیریت بندر لاذقیه را به طور مشترک با ایران داشته باشد اما نتیجه عدم فهم دقیق مسئولان کشور این است که چنین پیشنهادی را قبول نکرده و فرصت تا این اندازه مهم از دست می‌رود.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد رسانه‌ای برای افزایش تعامل با کشور منطقه و به‌ویژه محور مقاومت گفت: ساخت فیلم‌ها، مستندها و سریال‌هایی باهدف معرفی پیشرفت‌های علمی و اقتصادی و پیگیری پخش آن‌ها در شبکه‌های پربازدید برون‌مرزی گامی مهم در زمینه معرفی ظرفیت‌های ایران است.

سازنده مستند "سوریه سرزمین شگفتی‌ها" با تاکید بر اینکه نگاه ایران به کشورهای محور مقاومت قطعا یک بازار مصرفی صرف نیست تصریح کرد: برای ما باعث افتخار است کشوری مثل سوریه با وجود مشکلات فراوان تولید خود را حفظ کرده است و ما نیز به دنبال کمک به آن‌ها هستیم.

مقصودی افزود: راه‌اندازی زیرساخت تجارت الکترونیک مثل پرداخت آنلاین و نرم‌افزارهای خرید و فروش مبتنی بر اینترنت ظرفیت عظیمی در سوریه است که باید از آن استفاده کرد.

قائم مقام بورس کالا: جریان غربگرای کشور اهمیتی به تعامل اقتصادی با جبهه مقاومت نمی‌دهد

قائم مقام بورس کالای ایران نیز در این نشست با بیان اینکه جریان غرب‌گرا در کشور اهمیتی به لزوم ارتباط و تعامل با کشورهای منطقه و به ویژه جبهه مقاومت نمی‌دهد اظهار کرد: این جریانات عمدتا برنامه‌ای هم برای ارتباط با کشورهای مذکور ندارند و ارتباط با این کشورها را صرفا در قالب سیاسی و امنیتی می‌بینند.

رضا محتشمی‌پور تصریح کرد: متأسفانه نهادهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما طرحی برای ادامه روابط با کشورهای منطقه و همچنین نبرد با نفوذ جریان سلطه در حوزه‌های مختلف ندارند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله تحریم بر حوزه‌های تجاری و اقتصادی ایران در حوزه بین‌الملل دارد ابراز داشت: خط مقدم مقابله با دشمن در چنین شرایط حوزه اقتصاد و تجارت است.

محتشمی‌پور با اشاره به بروز برخی مشکلات در زنجیره تعاملات اقتصادی کشور بیان کرد: مسئله تأمین امکانات لجستیکی جهت ایجاد تعامل، ارتباط و رفت و آمد به کشور سوریه از جمله موانع موجود در حوزه صادرات به سوریه است.

مسیر زمینی دسترسی به سوریه فراهم نیست

قائم بورس کالای ایران با بیان اینکه کشور عراق و برخی اتفاقات در این کشور سبب شده تا مسیر زمینی ایران به سوریه تکمیل نشود گفت: نفوذ آمریکایی‌ها در عراق باعث شده است تا توافقات عراق و ایران عملیاتی نشود.

محتشمی‌پور عراق و افغانستان را بزرگترین بازار کالای‌های فناورانه ایران در شرایط فعلی دانست و خاطرنشان کرد: نیاز است تا شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان به بازار کشور سوریه ورود کنند و مسئولان نیز زیرساخت‌های تعاملاتی آن‌ها را ایجاد کنند تا سوریه به بازار اصلی کالاهای فناورانه ایران تبدیل شود.

قائم مقام بورس کالای ایران تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان پیش از ورود به بازار سوریه باید تمامی ظرفیت‌های ایران بازار را شناسایی کنند و با برنامه جامع اقدام به تعاملات تجاری کنند.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف ما این است که ما عمدتا روی مبحث عرضه فناوری تمرکز کردیم و به مبحث تقاضای فناوری کم توجهی کردیم افزود: امروز پیش از اینکه ما بازار سوریه را بشناسیم باید به دنبال آن باشیم که بازار سوریه ما را بشناسد.

محتشمی‌پور ضمن تجلیل از سازندگان مستند "سوریه سرزمین شگفتی‌ها" عنوان داشت: پخش این مستند باعث شد تا اقبال فعالان تجاری ایران برای حضور در بازار سوریه افزایش پیدا کند.

قائم مقام بورس کالای ایران با تاکید بر لزوم معرفی بازار ایران به تجار کشور سوریه اظهار کرد: ایجاد شناخت متقابل مهم‌ترین گام برای توسعه بازارهای تجاری فناورانه است.

وی با بیان اینکه باید در حوزه برندسازی به نحوی عمل شود که برندهای ایران به خوبی در بازار سوریه معرفی شود ابراز داشت: برندینگ جدی روی کالاهای ایرانی گامی جدی و مهم در توسعه روابط تجاری ایران و سوریه است.

ساخت و ساز؛ پتانسیل مهم کشور سوریه برای انبوه سازان ایرانی

محتشمی‌پور صنعت ساختمان را یک پتانسیل مهم در بازار کشور سوریه دانست و گفت: ورود به حوزه پروژه‌های ساختمانی یک ظرفیت عظیم است که هم صنعت ایران را فعال می‌کند و هم صنعت سوریه را به حرکت در می‌آورد.

قائم مقام بورس کالای ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت ایران به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای بازار سوریه باشد افزود: برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه می‌تواند در صنعت هردو کشور مؤثر باشد.

رئیس مرکز فناوری: تولیدکنندگان ایرانی بازار سوریه را نمی‌شناسند

رئیس مرکز فناوری‌های ایران در سوریه نیز در این نشست مسئله عبور و مرور به سوریه را یکی از موانع حضور مجموعه‌های تجاری ایران در سوریه دانست اظهار کرد: تا یکسال پیش بخشی از این مشکل برطرف شده بود اما شرایط کرونا مجدد آن را تشدید کرد.

محمدهادی ضیغمی عدم شناخت ظرفیتی‌های تجاری ایران در سوریه را یکی دیگر از موانع موجود در مسیر تعاملات تجاری ایران و سوریه دانست و ابراز داشت: در حال حاضر حوزه تجهیزات ساختمانی نظیر شیرآلات ساختمانی و مصالح ساختمانی مانند سرامیک فعالیت خوبی در کشور سوریه دارند اما باید به این نکته توجه کنیم که این ظرفیت‌ها از گذشته ایجاد شده و جدید نیستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی خود را در حوزه‌های مختلف به بازار سوریه معرفی کند تصریح کرد: از طرفی بسیاری از فعالان اقتصادی ایران نیز ظرفیت بازار سوریه را نمی‌شناسند و این کشور را صرفا کشوری درگیر با جنگ و فاقد ظرفیت اقتصادی می‌دانند.

رئیس مرکز فناوری‌های ایران در سوریه ابراز داشت: لازم است رویدادهایی برگزار شود تا تجار ایرانی با حضور در سوریه و همچنین تجار سوری با حضور در ایران تعامل بیشتری با یکدیگر داشته و شناخت بیشتری از ظرفیت‌های هم داشته باشند.

ضیغمی با تأکید بر اینکه شرکت‌ها برای ورود به بازار سوریه باید به دنبال ارائه کالاهای باکیفیت باشند تصریح کرد: به این نکته توجه داشته باشیم که به جز ایران، سایر کشورها نیز به دنبال ورود به بازار این کشور هستند و زمینه رقابتی وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم ساخت مستندی باهدف معرفی صنایع ایرانی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا در حوزه رسانه، ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری خود را به خوبی به بازار کشورهای منطقه و به‌ویژه محور مقاومت معرفی کنیم.