دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

فارس من | سازمان نظام وظیفه در ممنوعیت تحصیل مجدد مشمولان در یک مقطع تحصیلی بازنگری کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارس من | سازمان نظام وظیفه در ممنوعیت تحصیل مجدد مشمولان در یک مقطع تحصیلی بازنگری کند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی در این سامانه خواستار بازنگری در ممنوعیت تحصیل مجدد مشمولان در یک مقطع تحصیلی شدند.

این کاربران در پویش خود آوردند:

«طبق قانون مذکور، معافیت تحصیلی فقط یکبار صادر می‌شود و فارغ‌التحصیلان دارای مدرک کاردانی و کارشناسی نمی‌توانند تا زمانی که دو سال به سربازی نرفته‌اند دوباره در کنکور سراسری شرکت کنند چون دانشگاه جدید به آنها معافیت تحصیلی نمی‌دهد و حتی بر فرض اگر شما با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی بتوانید رتبه یک کنکور هم شوید و در انتخاب رشته پزشکی دانشگاه تهران هم قبول شوید ولی هنگام ثبت‌نام فقط به دلیل اینکه شما دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی هستید نمی‌توانید ثبت‌نام کنید و باید ابتدا دو سال به سربازی بروید و بعد دو سال دوباره کنکور بدهید. این قانون در سال 1397 چون اجحاف به تعداد کثیری از جوانانی بود که توان و قدرت و علاقه در رشته دانشگاهی مورد علاقه‌شان داشتند ولی بخاطر این قانون نمی‌توانستند به رویاهایشان برسند، توسط دیوان عدالت اداری باطل اعلام شد ولی با این وجود هنوز سه سال است که اجرا می‌شود. من به عنوان جوانی از جوانان سرزمینم که به دنبال رویای خود هستند و می‌توانند در زمینه‌های بسیاری به این سرزمین با رشته تحصیلی دلخواهم خدمت کنم از سازمان نظام وظیفه درخواست می‌کنم درباره این قانون تجدیدنظر کند و اجازه شرکت در کنکور سراسری برای قبولی در مقاطع پیوسته را دهد.»

حسین عزیزی سردبیر این پویش سامانه فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: بنده مدرک کارشناسی را گرفتم ومی خواستم در کنکور شرکت کنم، اما متنی در صفحه 22 کنکور سال 1402 دیدم که فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد از نظر نظام وظیفه حق ندارند در کنکور شرکت کنند. به این داوطلبان نظام وظیفه اجازه نمی دهد دانشگاه بروند. دیوان عدالت این قانون را باطل کرده است اما نظام وظیفه همچنان چنین مجوزی نمی‌دهد.

وی افزود: یکی از سرداران نظام وظیفه با دانشجویان مصاحبه کرده بود، گفته بودند که اگر ما این قانون را اجرا نکنیم، پسرهای داوطلب می‌خواهند مجوز از ما بگیرند، به جای اینکه در سن جوانی بروند سربازی در سن چهل سالگی می‌روند، به طبع به فرد چهل ساله نیازی ندارند.

سردبیر این پویش سامانه فارس من گفت: به طور معمول داوطلبان یک سال مجوز دارند که کارشناسی ارشد یا یک رشته دیگر بروند، در قانون نظام وظیفه ماده 6 معافیت تحصیلی اینگونه است، که کسی که در کارشناسی پیوسته تحصیل‌کرده، نمی‌تواند یک رشته دیگر در کارشناسی ارشد پیوسته یا دکتری برود.

عزیزی در پایان گفت: یکی مثل بنده که رشته اش را دوست نداشته باشد و بخواهد رشته اش را تغیر دهد با این رویه دچار جالش می‌شود و تا دو سال سربازی نروم، نمی‌توانم انتخاب رشته کنم، حتی اگر رتبه کنکور من خوب باشد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانشگاهیان

مشمولان معافیت تحصیلی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فارس من | سازمان نظام وظیفه در ممنوعیت تحصیل مجدد مشمولان در یک مقطع تحصیلی بازنگری کند 2