جمعه 28 اردیبهشت 1403

فارس من | نظام روان‌شناسی به قولی که به حوزه علمیه داده پایبند باشد!

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارس من | نظام روان‌شناسی به قولی که به حوزه علمیه داده پایبند باشد!

به گزارش خبرنگار حوزه فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، چندی پیش در سامانه «فارسِ من» خبرگزاری فارس، پویشی با عنوان «حمایت از ایجاد مراکز مشاوره اسلامی توسط حوزه علمیه» به ثبت رسید. در گفت‌وگویی که با ثبت‌کننده این پویش داشتیم بررسی کردیم که دقیقاً مطالبه صورت گرفته به چه مسأله‌ای می‌پردازد.

ثبت‌کننده این پویش در ابتدا گفت: رشته‌های جدیدی در برنامه درسی حوزه علمیه شکل گرفته است که به صورت تخصصی به تدریس و آموزش آن می‌پردازند. از جمله آن رشته‌ها روان‌شناسی و مشاوره اسلامی است که مورد تدریس قرار می‌گیرد. البته قرار است علوم دیگری هم به لیست این دروس جدید برنامه درسی حوزه اضافه شود.

وی افزود: در این راستا سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی شرط راه‌اندازی دفاتر و مراکز مشاوره را داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری روان‌شناسی و مشاوره مطابق نظام دانشگاهی دانسته و مدرک سطح سه مشاوره که حوزه علمیه اعطا می‌کند را برای اعطای مجوز مورد قبول قرار نمی‌دهد. در مقابل در مجلس طرحی از سوی یکی از نمایندگان پیشنهاد شد که طلاب درس‌خوانده در رشته مشاوره در حوزه علمیه بتوانند دفاتر و مراکز مشاوره اسلامی راه‌اندازی کنند.

او بیان کرد: در مقابل مطرح شدن این مسأله نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی طی جمع‌آوری امضا از اعضای سازمان و اساتید حوزه روان‌شناسی واکنش نشان داد که ورود حوزه علمیه به این حیطه محتاج تخصص خاص خود است و موجب خسارات و مشکلاتی است و حوزه علمیه نباید در این امور دخالت کند. در مقابل حوزویان و موافقان حضور طلاب در حیطه روان‌شناسی هم دست به جمع‌آوری امضا زدند. نتیجه این کش‌مکش‌ها برگزاری جلسه‌ای بین مسئولان حوزه یعنی آیت‌الله اعرافی با مسئولان نظام روان‌شناسی کشور شد که بنا به آن جلسه، نظام روان‌شناسی قبول کرد که کلیت سرفصل‌های سطح سه مشاوره حوزه با دروس دانشگاهی مطابقت دارد، ضمن این که یک‌سری نواقص و زوائدی در آن هست.

ثبت‌کننده سوژه بیان کرد: نظام روان‌شناسی متعهد شد که با طلاب درس‌خوانده در حیطه مشاوره اسلامی به مثابه یک دانشجوی این رشته برخورد کند و مجوز لازم را برای راه‌اندازی دفاتر مشاوره اعطا کند تا مراکز مشاوره اسلامی راه‌اندازی شوند. به نوعی بدون تصویب آن طرح نظام روان‌شناسی با حوزه به یک توافق رسیده است و ما خواهان پیگیری این موضوع هستیم تا به آن‌چه که بیان شده عمل شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

حوزه علمیه

روان شناسی اسلامی نظام روان شناسی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فارس من | نظام روان‌شناسی به قولی که به حوزه علمیه داده پایبند باشد! 2