دوشنبه 16 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

یکی از دلایل کاهش نیافتن ارزش دلار پس از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو این بود که دیگر بانک‌های مرکزی نیز اقدام به کاهش نرخ بهره کردند.

سازمان هوانوردی کشور سوئد دهم ژانویه اعلام کرد پروازهای "هما" به مقصد استکهلم و گوتنبرگ کنسل است و سانحه هوایی بوئینگ اوکراینی را دلیل این تصمیم اعلام کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به اعلام سوییس مبنی‌بر ایجاد سازوکار مالی در ارسال اقلام بشردوستانه به ایران، گفت: داروی مبادله‌شده از محل منابع بانک مرکزی در بانک سوئیسی بوده و اگر آمریکا در این زمینه مدعی است باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم کند.

کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: دولت عراق پول را به شکل دینار به بانک مرکزی این کشور واریز می‌کند، اما به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی، شیوه ای برای انتقال آن پول به کشور وجود ندارد و براین اساس چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.

در حالیکه در گزینش 60 میلیون مشمول کمک معیشتی، سه دهک بالای درآمدی جایی نداشتند و به نظر می‌رسید با این روند به تدریج از جمع یارانه‌بگیران نیز کنار گداشته شوند، با مصوبه اخیر مجلس برای پرداخت یک یارانه مشترک به حدود 78 میلیون یارانه‌بگیر، این 18 میلیون حذف شده دوباره مشمول یارانه شدند؛ این‌بار نه 45 هزار و 500 بلکه 72 هزار تومان

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال نزدیک ایام نوروز و نیز اختصاص مبلغ جدیدی از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل باقی مانده این قطعه خبر داد.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سایپا در یک‌سال اخیر تلاش کرده ارتباط خود با شبکه بانکی را در مسیر صحیح ادامه داده و نسبت به بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر و تسویه حساب با بانک‌ها اقدام کند.

سومین دوره از یارانه حمایت معیشتی امشب به 18 میلیون و 419 هزار و 304 نفر پرداخت می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پرداخت یارانه 72 هزار تومانی در برنامه‌های دولت نبوده و هنوز تکلیف اجرایی در این خصوص به دولت نرسیده است.

رییس کل بانک مرکزی از جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری خبر داد و گفت: در هیچ کشوری مقام ناظر بانکی اجازه نمی‌دهد که نقل و انتقال بانکی بدون مستندات و اطلاع بانک از مبدا و مقصد و دلیل انتقال وجوه و ذی‌نفعان انجام شود.

در حال حاضر یک خانواده پنج نفره بابت هر نفر 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی می‌گیرد. این پول روی هم می‌شود 227 هزار و 500 تومان. دولت از ابتدای آذر مبلغ دیگری به‌عنوان یارانه معیشتی می‌پردازند که رقم آن برای همین خانواده پنج‌نفره 205 هزار تومان است. یعنی کل خانواده روی هم ماهی 432 هزار و 500 تومان یارانه می‌گرفتند. با فرض درست بودن خبر تجمیع یارانه‌ها و پرداخت ماهیانه 72 هزار تومان...

باید دید با اجرای قوانین جدید در حوزه مبارزه با پولشویی، شاهد کاهش این‌گونه جرایم خواهیم بود یا بازهم شیوه‌های نوینی برای دور زدن قوانین از سوی سودجویان به کار گرفته می‌شود. البته یادآور می‌شود که پیگیری ایسنا از شبکه بانکی کشور در این مورد هنوز به پاسخ نرسیده است.

وزیر راه و شهرسازی و معاون امور مسکن و ساختمان وی در چندین مرحله تأهل، عدم مالکیت خصوصی، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین و آپارتمان و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را شروط ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام کرده بودند.

حرکت شاخص کل بازار سرمایه بر مدار صعود همچنان ادامه دارد و امروز با پایان یافتن معاملات در این بازار، شاخص کل، قله 420 هزار و 668 واحد را فتح کرد.

شریعتمداری: به تازگی به محض اطلاع یکی از مدیرانی که بیشتر از میزان تعیین شده حقوق دریافت می‌کرد را به دلیل عدم رعایت مقررات برکنار کردم.