دوشنبه 16 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

دولت با منتفی دانستن واردات خودرو در سال آینده از درآمد اخذ شده از این ناحیه صرف‌نظر کرده و هیچ درآمدی برای خود در نظر نگرفته است. اما سال گذشته نیز در لایحه بودجه درآمد حاصل از مالیات واردات صفر پیش‌بینی شده بود، با این حال با خروج خودرو‌های دپویی از گمرکات کشور دولت از این محل درآمد اندکی کسب کرد

نرخ تورم ماهانه، تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در یک ماه نسبت به ماه قبل (به‌عنوان مثال دی نسبت به آذر) را بررسی می‌کند، اما اگر نرخ تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل (دی 98 نسبت به دی 97) بررسی شود، باید سراغ تورم نقطه به نقطه برویم. در بسیاری از کشور‌ها نیز ملاک سیاست‌گذاری، نرخ تورم نقطه به نقطه است و این نرخ به‌عنوان تورم یک سال مدنظر سیاست‌گذاری قرار می‌گیرد.

بهای هر دستگاه پراید 131 نیز به 53 میلیون و 500 هزار تومان تا 54 میلیون تومان رسیده است. سایپا 132 یز 55 میلیون و 500 هزار تومان در بازار فایل شده است.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی جزییات لایحه مالیات بر ارزش افزوده، ماده 33 این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن سازمان مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و خزانه واریز کند.

حداقل حقوق کارمندان در سال آینده 2 میلیون و 800 هزارتومان تعیین شد. نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 99 از مصوبه این کمیسیون در مورد افزایش 15 درصد حقوق کارمندان در سال 99 و تعیین مبلغ دو میلیون و 800 هزار تومان به عنوان حداقل حقوق در سال آینده خبر داد.

سازمان مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره 3 این ماده از مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.

مجازات اصلی متهم ردیف اول که شامل 15 سال حبس و جزای نقدی و رد مال بوده، قاضی به استناد ماده 23 قانون مجازات، مجازات تکمیلی برای متهم ردیف اول در نظر گرفته است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه روز سه شنبه به همراه استاندار البرز از قطعه نخست آزادراه تهران - شمال بازدید کرد و گفت که این قطعه بهمن ماه جاری بهره برداری می‌شود.

در شرایطی که تعداد میلیاردر‌های جهان هر روز بیشتر می‌شود، 735 میلیون نفر در شرایط فقر مطلق زندگی می‌کنند و آنطور که آکسفام گزارش داده، از هر دلار مالیات، تنها 4 سنت، متعلق به مالیات پرداخت شده از سوی میلیاردر‌ها است. به عبارت دیگر، میلیاردر‌ها فقط 4 درصد مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند. این در حالی است که هر روز، حدود 10 هزار نفر به خاطر عدم دسترسی به خدمات درمان عمومی جان خود را از دست...

یقینا با حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولان و دولت‌مردان از صنعت خودروی کشور که رونق آن، تولید در بیش از 60 صنعت وابسته را به همراه دارد، اهداف تولیدی در ایران خودرو محقق خواهد شد و در ماه‌های پایانی سال با افزایش عرضه، بازار خودرو نیز شرایط مناسب تری خواهد یافت.

بدون تردید سال‌ها تحقیق در این حوزه آنان را به این وقوف رسانده که مشکل کجاست. اما تو‌در‌تویی مشکلات موجب شده برخی در تشخیص منشأ دچار خطای دید شوند. مشکل اقتصاد ایران از گذشته‌های دور تا امروز عدم درک لزوم انقطاع بودجه دولت از عواید نفت است.

بر اساس محاسبات سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، اگر صرفا یک درصد از سود سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان مالیات اخذ شود، دولت قادر خواهد بود سه‌هزار‌و 200 میلیارد تومان درآمد داشته باشد؛ یعنی چیزی حدود 10 درصد درآمدی که دولت قصد دارد با افزایش قیمت بنزین کسب کند.

در ایران چه سیاست‌هایی به کار گرفته شده است که قوت مردم هم از گزند این اقدامات سوداگرانه در امان نیست. علی دینی‌ترکمانی بر این باور است که سهم بالای نهادهای غیررسمی از تولید ناخالص داخلی، اقتصاد ایران را درگیر یک بیماری صعب‌العلاج معرفی کرد. به اعتقاد او در چنین اقتصادی، امکان بازتوزیع یارانه‌های اختصاص‌یافته به کالاهای اساسی به‌صورت نقدی وجود ندارد و ورود دستگاه‌های مختلف به مسئله...

سازمان مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره 3 این ماده از مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.

برای سال جاری طبق آنچه که در بودجه پیش‌بینی شد، دولت عیدی یک میلیون و 78 هزار تومانی را برآورد کرده بود و البته آخرین پیگیری‌ها نیز از این حکایت دارد که همچنان این رقم پابرجاست، ولی در نهایت باید هیات دولت رقم عیدی را بررسی و تصویب کند که معمولا تفاوت چندانی نخواهد داشت.

در حال حاضر در موتور‌های جست‌وجوی ملکی سوئیت‌های ریزمتراژ در مناطقی همچون دیباجی و فرمانیه واقع در منطقه یک فایل شده‌اند. یک تفاوت سوئیت و آپارتمان در این گروه متراژی، در این است که سوئیت‌ها عمدتا فاقد اتاق‌خواب طراحی شده‌اند، اما آپارتمان‌ها با وجود کوچک بودن متراژ، دارای یک اتاق خواب جداسازی شده از فضای نشیمن هر چند با مساحت غیر استاندارد هستند.