یک‌شنبه 1 مهر 1403

فرمول افزایش حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی مشخص شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
فرمول افزایش حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی مشخص شد

روش محاسبه حقوق بازنشستگان بر اساس آیین‌نامه اصلاحی دولت پس از همسان‌سازی تعیین گردید.

کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری و لشکری نحوه محاسبه متناسب‌سازی را از طریق آیین‌نامه اصلاحی دولت تشریح کرد.

متن اصلاحیه بند 6 ماده 1 آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی در خصوص تعریف مابه‌التفاوت بیان می‌کند: «اختلاف بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد و نود درصد (90%) میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز، پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد، با رعایت بند (ث) تبصره 15 قانون بودجه سال 1403 کل کشور.»

به گفته این کمیته، ابتدا از حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد که همان مالیات حقوق است کسر می‌کنند و دیگر کسورات از جمله جریمه ها، پرداختی وام و مساعده مورد نظر نیست. اما طبق قانون قرار براین است که 90 درصد مابه التفاوت حقوق بازنشسته از حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسور کارمند شاغل مشابه و همتراز طی مدت 3 سال به بازنشسته پرداخت شود و در قانون اسمی از کسر حق بیمه و مالیات برده نشده است.

آن‌ها تاکید کردند: چنانچه قرار براین باشد که برخلاف قانون و پس از کسر مالیات و حق بیمه شاغل 90 درصد مابه التفاوت از حقوق بازنشسته مورد محاسبه قرار گیرد، 90 درصد آن کسور کسر شده هم از حقوق بازنشسته کسر خواهد شد، بدین معنی اگر از حقوق کارمند شاغل مبلغ 15،000،000 ریال بعنوان مالیات و حق بیمه کسر شود، 90 درصد آن 15،000،000 هم از حقوق بازنشسته کسر و بقیه برای بازنشسته مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. فرض می کنیم کارمندشاغلی که مشابه و همتراز بازنشسته است مبلغ 250،000،000 ریال حقوق و فوق العاده مشمول کسور دارد که 90 درصد آن که مبلغ 225،000،000 ریال است ظرف 3 سال به بازنشسته پرداخت خواهد شد.