پنج‌شنبه 12 مهر 1403

فصل جدیدی از قیام علیه ظلم با مبارزات امام خمینی (ره) در جهان آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فصل جدیدی از قیام علیه ظلم با مبارزات امام خمینی (ره) در جهان آغاز شد

یاسوج ایرنا - استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: 15 خردادماه سال 1342 شروعی قدرتمند برای سرنگونی رژیم طاغوت بود که در تاریخ به عنوان فصل جدیدی از قیام علیه ظلم ماندگار شد.

حسین کلانتری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: پس از قیام 15 خرداد مبارزات نهضت اسلامی شدت بیشتری به خود گرفت و سرنوشت ایران اسلامی از این حرکت ایثارگرانه رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه قیام 15 خرداد امام خمینی رابطه امت و ملت را مستحکم کرد گفت: قیام 15 خرداد زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی را شکل داد.

کلانتری تصریح کرد: در زمان رژیم منحوس پهلوی ملت ایران حتی حق تعیین سرنوشت خود را نداشته و آزادی معنایی نداشت اما این قیام جرقه‌های امید برای ایستادن در برابر دنیای استعماری را در میان ملت ایران و جوانان زنده کرد.

وی با اشاره به اوج سرسپردگی و تحقیر ایران توسط ابرقدرت‌ها افزود: رژیم نامشروع و جعلی اسرائیل در آن دوران تمام تلاش خود را برای مخالفت با ارزش های اسلامی و ملی ما به کار می گرفت.

کلانتری گفت: در واقع حرکت پانزدهم خرداد در واکنش به اهانت رژیم پهلوی به اسلام و رهبری صورت گرفت و امروز کشورهای مختلف با تبعیت از این حرکت دست به تظاهرات می زند.

وی اضافه کرد: قیام خونین 15 خرداد 42 بطور کلی دودمان استکبار و استبداد را بر باد داد و امروز تنها یادآوری نام آن لرزه‌ای است بر اندام تکبر و قدرت ظالمانی که بیداد را در جهان گسترانیده‌اند.

به گزارش ایرنا، قیام حماسی 15 خرداد سال 1342 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در حقیقت سرآغازی برای بیداری و آگاهی ملت ایران در برابر طاغوت مستکبر زمان بود، حرکتی مردمی که تمام آحاد جامعه به منظور مبارزه با ظلم و استبداد و در حمایت از مرجعیت امام خمینی (ره) به میدان آمدند و با پشتیبانی از این عالم عالیقدر سر منشأ مبارزات نو در حوزه آزادی خواهی شدند که تبلور این بینش عمومی در بهمن 1357 نمایان گشت.

سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) در 13 خرداد 1342 که منجر به دستگیری ایشان توسط رژیم شاهنشاهی و بعد از آن قیام تاریخی 15 خرداد شد، به نوعی نخستین رویارویی مستقیم امام با شخص شاه بود.

*س_برچسب‌ها_س*