یک‌شنبه 8 مهر 1403

قانع نبودن در موضوعات علمی ویژگی بارز کاظمی آشتیانی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
قانع نبودن در موضوعات علمی ویژگی بارز کاظمی آشتیانی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از جهاد دانشگاهی، عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان به مناسبت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی، بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران گفت: کاظمی آشتیانی شخصیتی فرهنگی بود. به نوعی می توان گفت که دوران انقلاب اسلامی بیشترین تاثیر را بر او گذاشت؛ یعنی شخصیت وی با انقلاب اسلامی عجین و ساخته شده بود. وی با...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از جهاد دانشگاهی،عبدالحسین شاهوردیرییس پژوهشگاه رویان به مناسبت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی، بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران گفت: کاظمی آشتیانی شخصیتی فرهنگی بود. به نوعی می توان گفت که دوران انقلاب اسلامی بیشترین تاثیر را بر او گذاشت؛ یعنی شخصیت وی با انقلاب اسلامی عجین و ساخته شده بود.

وی با اشاره به این‌که به دلیل ایام انقلاب شخصیت فرهنگی بار آمد، افزود: همان‌گونه که خودش همیشه مطرح می‌کرد، در همان ایام انقلاب تلاشش این بوده که در مسجد بتواند تئاتر مختلفی را اجرا کرده و فضایی را ایجاد کند که بتوانیم صدای انقلاب را به نسل جوان که خودش هم یکی از آن جوانان بود انتقال دهد.

شاهوردی بیان کرد: بعد از موضوع انقلاب، شخصیت کاظمی آشتیانی در ایام انقلاب فرهنگی و بعد از انقلاب فرهنگی و در ایام تعطیلی دانشگاه شکل گرفت. چون قبل از انقلاب فرهنگی وارد دانشگاه شده بود و همنشین شدنش با یک گروه از معلمان هنرستان فنی و حرفه‌ای باعث شد در مدرسه به‌عنوان یک مدیر و معلم قرآن، معارف و ادبیات یک مقدار مجموعه شخصیت کاظمی را تکمیل کرد.

رییس پژوهشگاه رویان بیان کرد: در نشستی با همکاران آن ایام مدرسه فنی و حرفه‌ای و دوران معلمی کاظمی که برخی از این افراد نیز از شاگردان کاظمی بودند خاطراتی که از ایشان مطرح می‌شد مربوط به همان شب‌های شعر ایشان و مسابقات مشاعره‌ای بود که برگزار می‌کرد.

کاظمی آشتیانی در جهاددانشگاهی بروز پیدا کرد

وی با بیان این‌که در مسابقات قرآنی بچه‌ها را می‌برد و خودش به‌عنوان یک مربی درس می‌داد، این‌ها عواملی بود که شخصیت کاظمی را شکل داده بود، ادامه داد: کاظمی آشتیانی از آن جوانانی بود که در دوران انقلاب فرهنگی پخته شده بودند و در جهاددانشگاهی که یکی از دستاوردهای نظام بود بروز پیدا کردند.

عضو هیات امنای جهاددانشگاهی با اشاره به مسئولیت‌های کاظمی آشتیانی در دانشکده توان‌بخشی و واحد علوم پزشکی ایران، گفت: وی از عهده این مسئولیت‌ها به‌خوبی برآمد و توانمندی‌هایی که در کوران انقلاب و انقلاب فرهنگی و دوران معلمی استفاده کرده بود به‌خوبی خودش را نشان داد.

وی با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی یکی از جاهایی بود که شخصیت کاظمی را بروز داد، گفت: او به‌خوبی توانست با آن سن جوانی و با توانمندی که پیدا کرده بود یک کانون گرم را در جهاددانشگاهی علوم پزشکی ایران شکل دهد و با همان روحیه لطیف و مأنوس بودن با شعر و قرآن، این روحیه را در افرادی که با وی کار می‌کردند ایجاد کند.

رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به این‌که جهاددانشگاهی یک واسط بین دانشگاه و جامعه بود، اظهار کرد: در واقع در این مسیرخیلی از همکاران ما در جهاددانشگاهی شکل گرفتند، بروز پیدا کردند، مؤثر شدن و در بخش‌های مختلف خودشان را نشان دادند.

وی ادامه داد: کاظمی آشتیانی نیز یکی از جهادگرانی بود که مقیم جهاددانشگاهی شد؛ یعنی در این نهاد ماند و همیشه به دوستانی که به وی می‌گفتند شما می‌توانید در دانشگاه‌ها و دیگر جاها حضور پیدا کنید و در جایگاه‌های بالاتر فعالیت کنید می‌گفتند خیر، من سقف جهاددانشگاهی را بالا می‌برم تا آدم‌های بزرگ در این مجموعه شکل بگیرند.

شاهوردی بیان کرد: حاصل تلاش کاظمی آشتیانی در واحد علوم پزشکی ایران این بود که یک زمانی رویان را راه‌اندازی کرد. آن زمان در جهاددانشگاهی علوم پزشکی ایران آزمایشگاه، کلینیک و بخش‌های درمانی فعال بود و با آن انگیزه و ارتباطی که با دانشگاه داشت بسیار تعامل خوبی بین دانشگاه و جهاد ایجاد کرده بود و مدیریت بسیاری از کلینیک‌های دانشگاه بر عهده جهاددانشگاهی بود.

وی با اشاره به این‌که رویکرد فعال کردن شعب کلینیک‌ها در بخش‌های محروم شهر بود، گفت: با همان همت مجموعه ناباروری شکل گرفت که یکی از دستاوردهای جهاددانشگاهی شد.