شنبه 2 تیر 1403

قانون «اصلاح الگوی مصرف انرژی» چرا اجرایی نشد؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
قانون «اصلاح الگوی مصرف انرژی» چرا اجرایی نشد؟

معاون اسبق پژوهشی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به قانون مصوب شده در مجلس با عنوان «اصلاح الگوی مصرف انرژی» گفت: متأسفانه این قانون در دولت‌های گذشته به خوبی اجرا نشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید عماد حسینی، معاون اسبق پژوهشی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با اشاره به عملکرد دولت‌های مختلف در مسیر تحقق دستاوردها و اهداف افق 1404 در حوزه انرژی اظهار کرد: چشم‌انداز 1404 دارای سیاست‌های کلی و اجرایی است و سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری ترسیم و ابلاغ شد و کاملاً مشخص شده که در حوزه انرژی چه وظایفی بر عهده داریم.

وی اضافه کرد: بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، این سیاست‌ها تنها مختص به سال 1404 نمی‌شود و براین اساس برنامه‌های توسعه‌ای فراوانی داشتیم و از سویی با مسائلی نیز در حوزه انرژی و اقتصاد مواجه بودیم. معاون اسبق پژوهشی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه برخلاف کشورهای حوزه خلیج فارس که از قِبَل انرژی سود می‌برند، نتوانسته‌ایم بهره درستی ببریم، ادامه داد: متأسفانه نفت فروخته شده در راستای اهداف توسعه‌ای به کار گرفته نشده و این موضوع در دولت قبل بیشترین نمود را داشت. حسینی تصریح کرد: اکنون توسعه انرژی ازجمله نفت و گاز با چالش‌های جدی مواجه شده، بنابراین در حال حاضر موفق نشده‌ایم به اهداف خود در افق 1404 در حوزه انرژی دست یابیم. وی عنوان کرد: البته فعالیت‌های بسیار مناسبی نیز در حوزه پتروشیمی انجام شده و بسیاری از شاخص‌های منفی این حوزه به سمت مثبت گرایش پیدا کرده و مهندسی‌های تولید داخلی در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی از دیگر اقدامات مثبت بوده و حتی با تولید تکنولوژی‌های پیشرفته در حوزه صنعت نفت جزء کشورهای پیشرفته شده‌ایم. معاون اسبق پژوهشی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه در حوزه گاز نیز پیشرفت‌های بسیاری داشتیم، بیان کرد: مصرف گاز ایران با تولید آن برابری می‌کند، چراکه مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست و متأسفانه مصرف انرژی در ایران هدفمند نشده و مسئولان باید در این زمینه تدبیری بیندیشند. حسینی با اشاره به قانون مصوب شده در مجلس با عنوان «اصلاح الگوی مصرف انرژی» تبیین کرد: متأسفانه این قانون در دولت‌های گذشته به خوبی اجرا نشد و می‌توان گفت خاک می‌خورد! در حالی که این قانون باید به مرحله اجرا درمی‌آمد. وی افزود: بنابراین قانون «اصلاح الگوی مصرف انرژی» هم شامل افق 1404 می‌شود، اما متأسفانه به این موضوع دقت نکردیم و در راستای هدفمندسازی یارانه‌ای این قانون تصویب شد. معاون اسبق پژوهشی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با طرح این سوال که قانون هدفمندسازی یارانه‌ها چرا تصویب شد؟ گفت: این قانون در راستای اصلاح و هدفمندسازی مصرف انرژی صورت گرفت و موفق نشده‌ایم مصرف‌مان را کنترل کنیم. حسینی تأکید کرد: مصرف گاز در ایران 600 میلیون متر مکعب و تولید چیزی بیش از این رقم است و این موضوع تأسف‌بار و فاجعه‌آمیزی است، در حالی که دولت‌های گذشته به حوزه‌های گاز، پتروشیمی، نفت و پالایشگاه توجه خاصی نشان ندادند. وی مطرح کرد: همچنین در دولت‌های پیشین به پالایشگاه‌ها توجه خاصی نشد و تنها راه تحقق افق 1404 در حوزه انرژی برنامه‌ریزی دقیق است و ممکن است تا سال 1410 حوزه انرژی به ایده‌آل‌های مدنظر مقام معظم رهبری دست یابد، چیزی که فعلاً شرایط تحقق آن وجود ندارد. انتهای پیام /*