دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

قرآن در جامعه امروز غریب است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
قرآن در جامعه امروز غریب است

حجت‌الاسلام محسن قرائتی گفت: باید نهضت قرآنی جدیدی صورت گیرد تا این کتاب از مهجوریت درآید اما متاسفانه قرآن در جامعه امروز غریب است.

رئیس ستاد اقامه نماز شامگاه 27 فروردین ماه در نشست صمیمی با نخبگان، فعالان و پیشکسوتان قرآنی خراسان‌رضوی که به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در تالار نور برگزار شد اظهار کرد: روخوانی، روان‌خوانی و قرائت در واقع پوسته قرآن و مفهوم‌شناسی و تدبر در آیات کتاب الهی به عنوان مغز آن محسوب می‌شود که در مورد آن در جامعه غفلت شده است. متأسفانه کتاب قرآن با نگاه علمی و پژوهشی کمتر مورد استفاده قرار گرفته است، درحالیکه قرآن سرشار از مفاهیم علمی و پژوهشی است.

وی افزود: باید نهضت قرآنی جدیدی صورت گیرد تا این کتاب از مهجوریت درآید و در کنار قرائت، تجوید و حفظ قرآن باید تدبیر هم باشد تا قرآن تأثیرگذار باشد، اما متاسفانه قرآن در جامعه فعلی غریب است. در شب نزول قرآن از خود قرآن در مساجد خبری نیست و دعای الغوث می‌خوانند. در حالی که اگر قرار است هزار جلسه عزاداری محرم در مشهد برگزار شود، باید در کنار آن هزار جلسه تفسیر قرآن نیز برگزار شود.

این مفسر قرآن اظهار کرد: قرآن و اهل بیت (ع) نباید از یکدیگر جدا شوند اما متأسفانه اکنون از یکدیگر جدا هستند؛ لذا ضرورت دارد ادارات اوقاف در این خصوص ورود کنند. البته اکنون جلسات تفسیر بیشتر شده چرا که در گذشته تعداد آن بسیار کم بود.

قرائتی با اشاره به اینکه حفظ قرآن یک مقام و ارزش است، تصریح کرد: حفظ قرآن باید با اخلاص باشد و صرف مطرح یا دیده شدن نباشد. در این راستا نیز مربیان باید توجه داشته باشند و از آیه‌های کوتاه و ساده برای کسی که می‌خواهد حفظ قرآن را شروع کند، استفاده کنند. در رابطه با اذان نیز باید گفت که اذان متن قرآن است ولی در شهرها گروه اذان وجود ندارد؛ در حالی که گروه تواشیح در هر شهری فعالیت دارد.

وی در ادامه به حدیثی از امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: حضرت فرمود «خدا نماز را واجب کرد تا قرآن از مهجوریت خارج شود». هر وقت نماز می‌خوانیم در واقع روزی 120 آیه را می‌خوانیم و این به معنای خواندن قرآن نیز است. در کنار نماز باید تفسیر قرآن هر چند کوتاه در مساجد صورت گیرد و برای محوریت‌زدایی قرآن مهجور باید مفسران تفسیر روان و قابل فهم را برای مردم ارائه کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: در زمینه حفظ قرآن نیز باید بازنگری صورت گیرد. همچنین لازم است در دانشکده‌ها رشته‌های مرتبط با قرآن ایجاد شود. دانشکده حقوق، آیات و روایات حقوقی، دانشکده روانشناسی، آیات و روایات مربوط به روانشناسی، دانشکده علوم سیاسی، آیات و روایات سیاسی و... همه این موضوعات نیاز است که دانشکده داشته باشد.

این مفسر قرآن بیان کرد: علاوه بر این لازم است در حوزه‌های قرآن و تفسیر فعالیت نهضتی صورت گیرد که البته حرکت‌هایی تا کنون صورت گرفته و نسبت به گذشته بهتر شده اما این اقدامات کافی نیست و ما هنوز سهم قرآن را نداده‌ایم. باید قرآن را جدی‌تر بگیریم.

ضرورت ایجاد حلقه اتصال بین تشکل‌های مردمی و دستگاه‌های حاکمیتی

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: حضور در جمع نخبگان قرآنی یک توفیق و فرصت است تا هر کاری که می‌توانیم و ضرورت دارد در حوزه قرآن انجام دهیم. در خصوص جامعه قرآنی مسئله‌ای که وجود دارد ارتباط بین تشکل‌های مردمی قرآنی و دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی است. لذا این حلقه اتصال باید برقرار باشد. در عرصه‌های دیگر نیز به همین ترتیب است و ما اعتقاد داریم که کار اصلی با مردم است. جوشش‌های مردمی در تمام زمینه‌ها کارگشا است و می‌تواند برای نیل به اهداف در آن عرصه مثمر ثمر باشد. در واقع این یک اصل در همه بخش‌هاست و در زمینه قرآنی نیز صدق می‌کند.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این راستا و برای اتصال این حلقه، یعنی تشکل های مردمی با دستگاه‌های حاکمیتی، آمادگی انجام وظیفه به هر شکل را برای رسیدن به یک جمع‌بندی داریم و برای یک ارتباط مستمر در خصوص حل این مسائل آماده هستیم.

انتهای پیام