یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

قرض‌الحسنه از انفاق مهم‌تر است؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
قرض‌الحسنه از انفاق مهم‌تر است؟

یک کارشناس مذهبی گفت: از نگاه دین مقدس اسلام فرهنگ قرض الحسنه بسیار مهم‌تر از انفاق در راه خداست.

حجت الاسلام‌والمسلمین بهاری، کارشناس مذهبی گفت: در اسلام به قرض الحسنه به عنوان یک عمل خدا پسندانه بسیار تأکید شده است. به طور کلی توفیق به انفاق‌های مالی به بریدگی و وارستگی از دنیا بستگی دارد. چرا که اگر انسان به ثروت دنیا وابسته باشد هرگز حاضر نمی‌شود به انسان نیازمندی وام بدهد.

حجت الاسلام بهاری اظهار کرد: در قرآن کریم هم بر امر قرض الحسنه تاکید شده: (مَن ذَا الَذِی یُقرِضُ اللَهَ قَرضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضعافاً کَثِیرَهً وَ اللَهُ یَقبِضُ وَ یَبصُطُ وَ اِلَیهِ تُرجَعُونَ یعنی: کیست که به خداوند وام دهد، وامی نیکو تا خداوند آن را برای او چندین برابر بیفزاید و خداوند (روزی بندگان را) محدود و گسترده می‌سازد، و به سوی او بازگردانده می‌شوید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: از این نکته نباید غافل شد که قرض الحسنه از عالی‌ترین برنامه‌های زندگی ساز مکتب اسلام است از نگاه دین مقدس اسلام، فرهنگ قرض الحسنه شاید بسیار مهم‌تر از انفاق در راه خداست. امام رضا (علیه السلام) در این باره می‌فرمایند: (أنَ أجرَ القَرضِ ثَمانِیَهَ عَشر ضعفًا مِن أجرِ الصَدَقه) یعنی: همانا پاداش قرض الحسنه هجده برابر اجر انفاق در راه خداست.

وی افزود: قرض باید مانند انفاق به صورت پنهانی باشد که به آبروی دیگران هیچ ضربه‌ای وارد نشود. ما گاهی شاهدیم که برخی افراد به جای اینکه گره از زندگی کسی باز کنند، باعث کور کردن گره زندگی آن‌ها می‌شوند و شروع می‌کنند آبروی افراد را نسبت به مبلغی که قرض داده اند می برند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت