جمعه 8 تیر 1403

قیمت دلار صعودی شد | آخرین جزئیات درباره بازار ارز توافقی

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
قیمت دلار صعودی شد | آخرین جزئیات درباره بازار ارز توافقی

قیمت هر اسکناس دلار در معاملات امروز (شنبه 26 خرداد) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه 24 خرداد) با افزایش 50 تومان به 45 هزار و 679 تومان رسید.

در معاملات امروز (شنبه، 26 خرداد)، نرخ هر اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به 45 هزار و 679 تومان افزایش یافته است، که این مقدار 50 تومان بیشتر از روز کاری گذشته (پنجشنبه 24 خرداد) است.

نرخ حواله دلار آمریکا نیز با 51 تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به 42 هزار و 650 تومان رسید.

نرخ هر اسکناس یورو امروز با کاهش 127 تومانی نسبت به روز کاری گذشته 48 هزار و 870 تومان معامله شد؛ همچنین حواله یورو با کاهش حدود 100 تومانی 45 هزار و 630 تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز با افزایش 15 تومانی نسبت به روز پنجشنبه گذشته 12 هزار و 438 تومان و حواله درهم نیز با افزایش 15 تومانی در قیمت 11 هزار و 613 تومان ثابت ماند.

عدم دخالت دولت در نرخ تالار توافقی

«شهیدی» درباره دخالت دولت در تعیین نرخ تالار ارز توافقی بیان کرد: همچنان‌که از نام این بازار پیداست، نرخ این تالار مبتنی بر توافق میان صادرکنندگان و واردکنندگان خواهد بود. در واقع مرکز مبادله تحت نظارت بانک مرکزی به دنبال انسجام، یکپارچه‌سازی و بهینه کردن بازار ارز است.

وی ادامه داد: از این‌رو بنا بر آن است که صادرکنندگان و واردکنندگان به جای بازارهایی با اطلاعات ناقص که منجر به ایجاد نابهینگی‌هایی در بازار ارز می‌شود، در یک بازار منسجم با ایجاد فضایی جهت بهبود اطلاعات طرفین معامله، با نرخ مدنظر خود، معامله کنند.

مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران درباره حجم معاملات در این بازار توضیح داد: طبق آمارهای مربوط به سوابق این معاملات، حجم سالانه معاملات این بازار حدود 17 میلیارد دلار است.

وی اضافه کرد: هدف مرکز مبادله ایران آن است که این حجم از معاملات به صورت تدریجی و در طول زمان به بازار متمرکز مزبور اضافه شود.

«شهیدی» گفت: پیش‌بینی می‌شود که در صورت افزایش بهینگی بازار ارز و ایجاد ساختار منسجم و یکپارچه که منجر به ایجاد انگیزه بازرگان برای حضور در این بازار می‌شود، حجم معاملات از این نیز فراتر رود.

راه‌اندازی بازار ارز توافقی، به‌زودی

مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران درباره زمان راه‌اندازی تالار ارز توافقی بیان کرد: طراحی مدل کسب و کار تالار ارز توافقی ذیل سامانه بازار ارز مرکز مبادله ایران به پایان رسیده و طراحی فناوری آن شروع شده است که به زودی تکمیل می‌شود.

وی افزود: اما آزمون‌های مراحل بهره‌برداری از آن به‌طور تدریجی طراحی شده‌اند. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که تمامی ذی‌نفعان این بازار پس از انجام تست‌های عملکردی، تست‌های امنیتی و تست‌های نفوذ و... به تدریج و در طول زمان، معاملات خود را به این بازار منتقل کنند.

«شهیدی» درباره تاثیر راه‌اندازی این بازار بر صرافی‌ها توضیح داد: تمام موجودیت‌های فعلی این بازار که خدمتی حقیقی به بازرگانان ارائه می‌کنند، به فعالیت خود ادامه خواهند داد. اما این بازار به دلیل تمرکز، یکپارچگی و شفافیت، هزینه فعالیت‌های ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی و فقدان اطلاعات متقابل را کاهش خواهد داد.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب فعالیت‌هایی همچون دلالی و سفته‌بازی در مدل کسب و کاری جدید پر هزینه‌تر شده که منجر به کم‌رنگ‌تر شدن فعالیت‌های مذکور خواهند شد؛ بنابراین، مدل جدید طراحی شده، تاثیری بر خدمات مربوط به نقل‌وانتقالات ارزی ندارد.