پنج‌شنبه 19 مهر 1403

قیمت طلا پرواز کرد / آتش‌بس در بازار طلا برقرار شد؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
قیمت طلا پرواز کرد / آتش‌بس در بازار طلا برقرار شد؟

اقتصادنیوز: قیمت طلای جهانی عصر امروز به پرواز درآمد و با رشد بیش از 16 دلار به 2082 دلار رسید. با این حال قیمت سکه 50 هزار تومان ریزش کرد. این وضعیت در حالی است که عصر امروز خبرگزاری تسنیم در خبری مدعی بازگشایی طلافروشی‌ها شد؛ خبری که اگر درست باشد، از کوتاه آمدن طلا فروشان حکایت دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، اختلاف بین طلا فروشی ها و دولت امروز چهارشنبه 6 دی ماه وارد پنجمین روز شد. چند روز قبل بود که در فضای مجازی خبر اخذ مالیات 25 درصدی طلا و به دنبال آن بازار شایعات داغ شد و همین امر موجب شد گمانه زنی‌هایی میان معامله گران شگل گیرد. آنطور که شواهد نشان می‌دهد بازار طلا و جواهر امروز برای پنجمین روز تعطیل بود.

این موضوع سبب شد تا وزیر اقتصاد در سومین نشست کارآفرینان ایران در سال 1402 که با موضوع جلسه پیگیری و حذف موانع سرمایه گذاری و تولید برگزار شده بود، یک بار دیگر خبر مالیات طلا را تکذیب کند. احسان خاندوزی با اشاره به تصویب یک مصوبه در زمینه استفاده از طلا برای سرمایه‌گذاری گفت: «در این خصوص فقط به یک آیین نامه نیاز داشتیم که چند ماهی معطل بود. طبق تماسی که با با بانک مرکزی تماس داشتم بانک مرکزی از تصویب آئین نامه مربوطه خبر داه است. خاندوزی همچنین گفته موج خبری کاذبی در شبکه‌های اجتماعی چرخیده بود مبنی‌بر اینکه سیاست جدیدی در دولت برای اخذ مالیات از طلا وجود دارد که با توجه به تفاهمات صورت‌گرفته در روزهای آینده شاهد حل این موضوع خواهیم بود.»

در ادامه، عصر امروز هم خبرگزاری تسنیم اعلام کرد طلا فروشان کوتاه آمدند و طلا فروشی‌ها بازگشایی شدند. در این خبر رئیس اتاق اصناف تهران مدعی شد که عمده طلا فروشان در تهران امروز فروشگاه های خود را باز کردند. او همچنین تاکید کرد که دلیل عدم فعالیت برخی فروشگاه‌ها نگرانی آنها از ثبت اشتباه اطلاعات شان بود یا اینکه بلد نبودند که اطلاعات خود را ثبت کنند!

با همه آنچه امروز در ادامه روزهای گذشته بر بازار طلا گذشت، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت طلا 18 عیار در مقایسه با روز گذشته تقریباً 29 هزارو 500 تومان گران شد و از نیمه کانال 2 میلیون و 500 هزارتومان عبور کرد و به 2 میلیون و 505 هزار تومان رسید. در کنار طلا، بازار سکه هم شاهد ریزش قیمت سکه امامی بود. این فلز گران‌بهای داخلی امروز با 29 میلیون و 400هزار تومان بسته شد که نسبت به دیروز 50 هزار تومان پایین تر بود. علاوه بر بازار داخلی قیمت طلای جهانی عصر امروز بیش از 16 دلار گران شد و به 2082 دلار رسید.

دلار تهران هم روز گذشته با 50 هزار و 100 تومان تا 50 هزار و 400 تومان به فروش رسید اما در معاملات پشت خطی سه شنبه شب تا 49 هزار و 950 تومان پایین آمده بود. همچنین امروز هم در معاملات نقدی، دلار با 49 هزار و 900 تومان روانه بازار شد و در نیمه ظهر بر روی 50 هزار و 50 تومان قرار گرفت. البته در واپسین ساعات معاملات نقدی امروز، دلار در تهران در حدود 50 هزارو 200 تومان تا 50 هزار و 500 تومان معامله شد. در کنار بازار دلار، قیمت درهم که روز گذشته با 13 هزار و 720 تومان بسته شده بود امروز تا 13 هزار و 770 تومان بالا رفت. از سوی دیگر قیمت دلار در هرات با 49 هزار و 630 تومان بازگشایی شد که در مقایسه با روز گذشته 50 تومان پایین تر بود. اما در معاملات امروز نرخ دلار در بازار یاد شده مسیر صعود را دنبال کرد و به 49 هزار و 720 تومان رسید. این قیمت نسبت به روز سه شنبه 100 تومان رشد کرده است. همچنین بخوانید