یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

لزوم ورود هنرمندان به عرصه تولید آثار فاخر هنری در حوزه حجاب

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
لزوم ورود هنرمندان به عرصه تولید آثار فاخر هنری در حوزه حجاب

مشهد - تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید با ادبیات فاخر و سخن شایسته جامعه را به حجاب دعوت کرد؛ هنرمندان، ادیبان و اصحاب رسانه باید در این حوزه با ادبیات قوی و آثار هنری فاخر پای کار بیایند.

مشهد - تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید با ادبیات فاخر و سخن شایسته جامعه را به حجاب دعوت کرد؛ هنرمندان، ادیبان و اصحاب رسانه باید در این حوزه با ادبیات قوی و آثار هنری فاخر پای کار بیایند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی صبح دوشنبه در دیدار جمعی از فعالان هنر و رسانه استان خراسان رضوی که به مناسبت «روز هنر انقلاب اسلامی» در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد، هنر را جلوه‌ای از صفات پروردگار متعال خواند و اظهار کرد: امام خمینی (ره) در سخنی به مناسبت روز کارگر فرمودند «خداوند هم کارگر است» بنده به تأسی از این فرموده امام بزرگوار عرض می‌کنم «خداوند هم هنرمند است»، زیرا عالم هستی بر هنر حضرت باریتعالی استوار شده است.

تولیت آستان قدس رضوی تأمل در خویش را یکی از راه‌های شناخت خداوند دانست و با تأکید بر اینکه عالم جلوه هنرنمایی پروردگار است، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در روایتی می‌فرماید «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَهُ» از این سخن نورانی در می‌یابیم بهترین راه خداشناسی تأمل و تفکر در خویش و جهان هستی بوده، که یکی از جلوه‌های شناخت الهی تفکر در «روح» است.

وی هنر را اساس خلقت جهان هستی دانست و ابراز کرد: جهان خلقت با هنر و زیبایی در آمیخته، از این رو انسان نیز باید به تناسب خود خالق هنر و تجلی بخش صفت هنرمندی خداوند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه رمز جاودانگی هر مقوله‌ای آمیخته سازی آن با هنر است، ابراز کرد: هر مفهومی برای ماندگاری، ترویج و نفوذ نیازمند آمیختن با هنر است، هنر ابزاری برای ماندگاری، مقبولیت و ترویج هر اندیشه، تفکر و اثری است.

تولیت آستان قدس رضوی قرآن را اثری تمام هنری دانست و ابراز کرد: خداوند متعال نیز برای انتقال آموزه‌های خود از هنر استفاده کرده که اوج آن در قرآن کریم قابل مشاهده است، خداوند قرآن را با هنرمندی فوق العاده و در اوج فصاحت و بلاغت برای هدایت انسان‌ها نازل کرده که این خود یکی از حوزه‌های اعجاز قرآن کریم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت همراهی هنر با اخلاق اشاره و خاطرنشان کرد: هنر و اخلاق برای تأثیرگذاری تربیتی باید توأم با یکدیگر باشند، اخلاق بدون هنر و هنر بدون اخلاق اثرگذاری مثبت و هدایتگری نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه آثار هنری اگر از محتوای فاخر برخوردار نباشد فاقد ارزش هستند، عنوان کرد: هنر بدون اخلاق موجب ابتذال و هنری یزیدی است، زیرا یزید نیز شاعر بود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت‌های هنری بسیار محدود انجام شده در حوزه حجاب، اظهار کرد: در حوزه ترویج حجاب فعالیت‌های هنری بسیار کمی صورت گرفته، اما در مقابل در عرصه تخریب آن اقدامات بسیار زیادی شده است.

وی سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) را بهترین الگو برای دعوت به ارزش‌های الهی دانست و با بیان اینکه حوزه حجاب نیازمند اقدامات هنری فاخر است، خاطرنشان کرد: باید با ادبیات فاخر و سخن شایسته جامعه را به حجاب دعوت کرد؛ بیان سخنان ناشایست که هیچ پایه و اساس دینی ندارند جز ایجاد نفرت از ارزش‌های دینی حاصلی نخواهند داشت؛ هنرمندان، ادیبان و اصحاب رسانه باید در این حوزه با بیان خوب و ادبیات قوی پای کار بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی همچنین با اشاره به رشد کمی و کیفی حوزه ادبیات و شعر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: رشد کمی و کیفی ادبیات و شعر پس از انقلاب عمدتاً مدیون رهبر معظم انقلاب است، دیدارهای سالانه رهبری معظم با شعرا که عموماً چندساعت به طول می‌انجامد برای معظم له امری تفننی نیست، رهبری معظم آگاه هستند که شعر و سروده قوی می‌تواند در جامعه بسیار اثرگذار باشد، لذا معظم له می‌خواهند جریان ادبیات را هدایت کنند.

حجت الاسلام والمسمین مروی در پایان آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری با اهالی هنر و رسانه را اعلام و اظهار کرد: آستان قدس رضوی به هنر اهتمام می‌ورزد و به تأثیرگذاری کار هنری اعتقاد دارد و اثرگذاری آن را منحصر به فرد می‌داند، لذا آستان قدس دست نیاز خود را به سوی اهالی هنر و رسانه دراز می‌کند.