دوشنبه 2 مهر 1403

ماجرای بی‌تعهدی یک بانک به بخش مسکن

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
ماجرای بی‌تعهدی یک بانک به بخش مسکن
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، تازه ترین آمار رسمی بانک مرکزی از عملکرد بانک‌ها در بخش مسکن نشان می‌دهد که جمع تسهیلات مسکن (خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه) پرداخت شده توسط 25 بانک تا پایان تیرماه امسال 2.252.649 میلیارد ریال بوده است.

جدول آماری بانک مرکزی درحالی شرح حالی از عملکرد 26 بانک دولتی و خصوصی در بخش مسکن را روایت می کند که عملکرد یک بانک خصوصی به نام سرمایه در تسهیلات پرداختی به حوزه های خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه بسیار قابل تأمل می‌باشد.

هرچند آمار بانک مرکزی از عملکرد 26 بانک دولتی و خصوصی در حوزه مسکن چندان رضایت بخش نیست و نشان میدهد که بانک ها در عمل به تعهدات خود در بخش مسکن رسماً کوتاهی می کنند ولی نکته قابل تأمل اینجاست که عملکرد بانک سرمایه در تمام بخش‌ها صفر بوده است!

بانک‌های دیگر هم در حوزه‌هایی مانند نهضت ملی مسکن، ودیعه مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی و... عملکرد صفر داشته‌اند؛ اما اینکه چطور ممکن است بانک سرمایه با شعب متعدد در کشور حتی یک ریال هم در بخش های مختلف حوزه مسکن تسهیلات نداده باشد، جای پاسخگویی مسئولان این بانک را دارد.

عملکرد بانک سرمایه در تسهیلات ساخت خودمالکی، مشارکت نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه صفر است.

این درحالی است که طبق قانون جهش تولید مسکن، بانک ها مکلف به پرداخت 20 درصد از تسهیلات پرداختی خود به ساخت مسکن هستند و اگر این بند از قانون اجرایی نشود، بانک‌ها مشمول پرداخت جریمه به دولت می‌شوند. براساس این قانون، اگر بانک‌ها به این وظیفه تمکین نکنند، باید معادل یک‌پنجم عدد تعهدشده، جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

مبالغ این جرائم نیز به صندوق ملی مسکن واریز خواهد شد تا در عرصه‌های ساخت‌وساز مسکن به‌کار گرفته شود هرچند طبق گفته اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن تا کنون هیچ مبلغی از کم‌کاری بانک‌ها به صندوق واریز نشده است.

گزارش عملکرد بانک‌ها در قانون جهش تولید مسکن تا 31 تیر ماه نشان می‌دهد که 17 بانک در نهضت ملی مسکن حتی یک ریال هم تسهیلات پرداخت نکرده‌اند. در گزارشهای قبلی هم عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف ارزیابی شده بود و در گزارش فعلی نیز این وضعیت تکرار شده است؛ مانند آمارهای قبلی از بین 26 بانک، 17 بانک عملکردشان در این بخش همچنان صفر بوده است.

عملکرد بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن به‌روایت تازه‌ترین آمار بانک مرکزی صفر بوده است.