سه‌شنبه 3 مهر 1403

مامایی؛ ثبت لحظه‌های باشکوه یک زندگی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
مامایی؛ ثبت لحظه‌های باشکوه یک زندگی

نقش ماماها برای زنان در دوران بارداری، زایمان و حتی پس از زایمان بسیار حیاتی است، در واقع، نقش ماماها نه تنها باورنکردنی، بلکه قابل مقایسه با هیچ فعالیت دیگری نیست. به همین دلیل، پنجم مه هر سال (15 اردیبهشت) با عنوان روز جهانی ماما معرفی شده است تا از متخصصان مامایی و مهارت‌های کاری آنان تجلیل شود.

شعار روز جهانی ماما در سال 2021 «داده‌ها را دنبال کنید، در ماماها سرمایه گذاری کنید» است، بنابراین باید بر استفاده از فناوری برای بهینه‌سازی اشتراک‌گذاری داده‌های بارداری در سراسر مرزها تمرکز کرد.

ایده برگزاری روزی برای شناخت و تکریم ماماها از سال 1987 در هلند گرفته شد. اولین روز جهانی ماما در پنج مه 1991 با عنوان «به سوی تولد ایمن برای همه تا سال 2000» برگزار شد. امروز روز جهانی ماما در بیش از 50 کشور در سراسر جهان برگزار می‌شود.

طبق آمار، روزانه حدود 850 زن به دلایل قابل پیشگیری مربوط به بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند و بدتر از آن این است که حدود 2میلیون نوزاد پس از تولد از بین می‌روند و 2.6 میلیون مورد مرده‌زدایی است.

سرمایه‌گذاری در نیروی ماما می‌تواند سالانه 4.3 میلیون نفر را نجات دهد

تخمین زده می‌شود که در مناطق آسیا و اقیانوسیه 150 زن در اثر عوارض مربوط به بارداری به ازای هر 100 هزار تولد جان خود را از دست می‌دهند که در صورت اولویت سرمایه‌گذاری مناسب در بخش ماما می‌توان از این مورد جلوگیری کرد. البته اختلافات فاحشی در منطقه وجود دارد؛ 220 زن در جنوب آسیا و 150 در آسیای جنوب‌شرقی در مقایسه با 37 زن در آسیای شرقی از هر 100 هزار تولد جان خود را از دست می‌دهند.

در جهان 900 هزار ماما بر اساس نیاز وجود دارد، ماماها می توانند تا 90 درصد مراقبت‌های بهداشتی جنسی، باروری مادران و نوزادان و نوجوانان را در طول عمر آنان ارائه می‌کنند.

ماماها می‌توانند به پایان‌دادن مرگ‌های قابل پیشگیری در حین و پس از زایمان و دستیابی به اهداف توسعه پایدار که هدف آن کاهش مرگ‌ومیر جهانی در اثر عوارض ناشی از بارداری و نسبت زایمان، به کمتر از 70 در هر 100 هزار تولد زنده دنیا تا سال 2030 است، کمک کنند.

بر اساس بررسی‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در آموزش ماماها روشی مقرون به صرفه برای بهبود پیامدهای بهداشتی است. افزایش متوسط 10 درصدی در مداخلات مرتبط با زایمان، توسط ماما هر پنج سال می‌تواند باعث کاهش مرگ‌ومیر 22 درصد مادران، 23 درصد مرگ نوزادان، 14 درصد مرده‌زایی و 1.3 میلیون زندگی در سال تا سال 2035 شود.

امروزه ماماها توسط متخصصین آماده می‌شوند تا در به دنیا آوردن فرزندان و مراقبت از کودک تازه به دنیا آمده به زنان کمک کنند. بسیار مهم است که مشخص شود ماماها با توانایی‌ها و کارهای مهم خود جان کودکان و زنان باردار را نجات داده‌اند.

طی سال گذشته با شیوع بیماری همه‌گیر کووید، ماماها با شرایط فوق‌العاده‌ای مواجه شده‌اند و زندگی خود را برای نجات جان افراد و مراقبت از آنان به خطر انداخته‌اند. عبرت از دوران همه‌گیری کرونا منجر به ساخت بهتر و عادلانه‌تر جهان خواهد شد و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی به عنوان راهی برای تقویت پوشش جهانی بهداشت عادلانه جهانی برای همگان است.

اگرچه نمی‌توان به صورت حضوری این روز را جشن گرفت و همه موارد به صورت آنلاین و در فضای مجازی برگزار می‌شود. سرمایه‌گذاری در آموزش ماماها باعث بهبود سلامت باروری، حقوق و انتخاب برای همه خواهد شد و با افزایش نیروی کار مامایی، مراقبت از زنان و نوزادان بهبود پیدا خواهد کرد و به نفع همه جامعه است.

منابع

reliefweb.int

ulster.ac.uk

healthynewbornnetwork.org

rcm.org.uk

calendarlabs.com

انتهای پیام

مامایی؛ ثبت لحظه‌های باشکوه یک زندگی 2