چهارشنبه 11 مهر 1403

مبارزه با بیماری‌های برگی در 10 هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مبارزه با بیماری‌های برگی در 10 هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از انجام مبارزه با بیماری‌های برگی در 10 هزار هکتار از کشتزارهای استان خبر داد که با توجه به گستره 200 هزار هکتاری اراضی گندم و جو بسیار کم است.

مهندس محمدنقی کاظمیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مبارزه شیمیایی با بیماری های برگی در اراضی آبی و دیم عقب هستیم چرا که کمبود امکانات و زیر ساخت ها مانع اجرای آن شد. وی افزود: در سال زراعی جاری به علت بارش باران و شرایط زمین کشاورزان نتوانستند مبارزه شیمیایی به موقع داشته باشند چرا که مانع ورود تراکتورها به اراضی می شد.

وی با بیان اینکه برای کنترل آفات و بیماری ها نیاز به هواپیمای سمپاش است اظهار داشت: برای سمپاشی مزارع یک دست باید از هواپیما استفاده شود به خصوص زمانی که اراضی کشاورزی با باران خیس شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی مناسب امسال پیش‌بینی می‌شود افزون بر 266 هزار تن گندم از کشتزارهای این استان برداشت شود که از این میزان 186 هزار تن گندم مازاد بر نیاز خواهد بود.

وی سطح زیر کشت گندم استان در سال جاری را 147 هزار و 500 هکتار عنوان کرد و افزود: از مجموع این سطح 47 هزار و 500 هکتار آبی است.

وی اظهار داشت: پارسال 168 هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت گندم قرار گرفته بود.

وی افزود: پارسال 161 هزار و 347 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به صورت تضمینی از گندمکاران خریداری شده بود.

کاظمیان افزود: با توجه به افزایش قیمت دو برابری خرید تضمینی گندم، افزایش خرید از کشاورزان در سال جاری نیز پیش بینی شده است.

وی سطح زیر کشت جو در این استان را 42 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود از این سطح 108 هزار تن محصول برداشت شود.

وی میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان را هزار و 100 تا هزار و 300 کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و 500 تا سه هزار و 700 کیلوگرم عنوان کرد.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه 16 و گندم آبی رتبه 18 کشور را دارد.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

*س_برچسب‌ها_س*