دوشنبه 16 مهر 1403

محال است حزب‌الله دستان خود را به نشانه تسلیم بالا ببرد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
محال است حزب‌الله دستان خود را به نشانه تسلیم بالا ببرد

سلمان رضوی کارشناس مسائل فلسطین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ابتدا درباره درگیری حزب‌الله با رژیم صهیونیستی گفت: این درگیری‌ها با عملیات پیجر‌ها آغاز شد و این موضوع با اتفاقی که در نوار غره افتاد، به هم پوسته است. حزب‌الله لبنان در حمایت از محور مقاومت به پا خواست و عملیات خود را از روز بعد 8 اکتبر سال گذشته آغاز کرد.

او همچنین ابراز داشت: البته این عملیات به شکل محدود و در حد چند کیلومتر از شمال فلسطین بود، اما طولانی‌شدن این وضعیت و شرایطی که در داخل رژیم صهیونیستی به‌وجود آمد و همچنین مطالباتی که داخل رژیم صهیونیستی ایجاد شد، باعث شد تا سران اسرائیل به این نتیجه برسند که درگیری را گسترش دهند.

کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: نقطه عطف اول این درگیری‌ها به قضیه پیجر‌ها مربوط است که طی دو روز، بالای سه‌هزار نفر زخمی شدند و تعداد زیادی هم به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: نقطه عطف دوم هم به 30 شهریور برمی‌گردد که اسرائیل موجب شهادت ابراهیم عقیل و حدود پانزده نفر از فرماندهان حزب‌الله شد. البته قبل‌تر از اینها هم شهادت فواد شکر بود که تقریبا هم‌زمان با شهادت اسمائیل هنیه بود.

رضوی گفت: در طی چند روز اخیر و بعد از عملیات پیجرها، عملیات علیه فرماندهان حزب الله شروع شده که نفر اصلی شهید ابراهیم عقیل بود. تا چند روز گذشته که تقریبا هم‌زمان با ورود نتانیاهو به مجمع عمومی سازمان ملل که به موازات آن بحث آتش بس 21 روزه هم مطرح کردند، رژیم صهیونیستی عملا به دنبال گسترش نبرد و درگیری بود ولی با 30 الی 40 حمله چند شب گذشته انجام دادند و چندین ساختمان بلندمرتبه را ویران کردند اعلام کردند که هدف فقط سید حسن نصرالله و جمعی از فرماندهان بوده است.

او همچنین گفت: رژیم صهیونسیتی اعلام کرده که نفر بعدی در لیست ترورشان جایگزین سید حسن نصرالله، شیخ هاشم صفی‌الدین خواهد بود.

کارشناس مسائل فلسطین درباره عوامل تشدیدکننده جنگ بین رژیم صهیونیستی و لبنان بیان کرد: چندین عامل باعث شده تا اسرائیل به این سمت حرکت کند. یکی از این عوامل پاسخ نه‌چندان قوی جبهه مقاومت باعث جری شدن رژیم صهیونیستی شده است و رژیم صهیونیستی با کشتاری که در غزه به راه انداخته است، توانسته این منطقه را کنترل کند. رضوی همچنین خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی چند ماه گذشته با لشکرکشی‌هایی که به کرانه باختری داشته است، توانسته مبارزین را دستگیر کند و به شهادت برساند. با وجود اقدامات انصارالله از یمن، ما شاهد این نبودیم که اقدامات یمنی‌ها تأثیر عملی روی رفتار رژیم صهیونیستی بگذارد. مجموعه این موارد باعث شده است تا اسرائیل اینگونه فکر کند که می‌تواند با هزینه اندک حملات جدی را علیه حزب‌الله آغاز کند.

رضوی ادامه داد: بعد دیگر به شرایط سیاسی نتانیاهو برمی‌گردد. نتانیاهو اینگونه احساس کرد که با گسترش درگیری‌ها می‌تواند راه و پایگاه اجتماعی خودش را ارتقاء دهد و ظاهرا به این سمت در حال حرکت است. همچنین بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب لیکود در مقایسه با احزاب دیگر جایگاه بالاتری را کسب کرده و برای اولین بار به عنوان حزب اول دست پیدا کرده است.

کارشناس مسائل فلسطین در ادامه گفت: نتانیاهو بر این فرض است که با حمایت آمریکا در مخالفت ظاهری اروپا و عدم واکنش جدی از سوی محور مقاومت امکان گسترش این جنگ را دارد.

رضوی همچنین درباره صحبت نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل که گفته بود ما خواهان مذاکره هستیم، اظهار داشت: اسرائیل به دنبال این است که حزب‌الله هیچ همراهی‌ای با محور مقاومت نداشته باشد. به هر شکل ممکن اگر شد در قالب مذاکره و یا در قالب اجرای قطع‌نامه 1701 که طبق آن حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند، سعی در به کرسی نشاندن حرف خود دارد.

وی همچنین گفت: اگر قطع‌نامه 1701 اتقاق بیفتد، بسیاری از موشک‌های حزب‌الله بی‌تأثیر می‌شود. حزب‌الله خودش را موظف می‌داند که از محور مقاومت دفاع کند و وظیفه خود را انجام دهد.

کارشناس مسائل فلسطین ابراز داشت: رژیم صهیونیستی به دنبال این نیست که فقط از طریق نظامی به نتیجه برسد. اگر شما نوار غزه را هم ببینید بیش از 41 هزار نفر شهید و حدود 10‌هزار نفر مفقود شده‌اند و بیش از 60 الی 70 درصد نوار غزه تخریب شده است. سیاست رژیم صهیونیستی این است که با ایجاد فشار روانی میان مردم فلسطین به محور مقاومت و حزب‌الله فشار وارد کند.

رضوی همچنین درباره حمله زمینی اسرائیل به لبنان نیز گفت: حزب‌الله در جنگ زمینی دست برتر را دارد. با وجود توپ و تانک‌هایی که رژیم صهیونیستی دارد، اما نیرو‌های حزب‌الله در عرصه زمینی همانند جنگ 33 روزه توانمندی زیادی دارند و میزان تلفات دادن اسرائیلی‌ها در جنگ زمینی به مراتب بیشتر است.

او درباره این سوال که آیا راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به این مناقشه‌ها وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: عنصر نظامی است که تعیین می‌کند که کدام یک عقب‌نشینی کنند و کدام یک تسلیم شوند. اما به نظر می‌رسد که عنصر دیپلماتیک هم همواره بوده و خواهد بود، اما طبیعتا به تنهایی نمی‌تواند کاری کند. هر یک از این دو در بحث نظامی دست برتر کامل را داشته باشند، قدرت دیپلماتیک آنها نیز بیشتر خواهد شد.

کارشناس مسائل فلسطین گفت: بعید است که به این زودی‌ها این جنگ پایان پیدا کند، چرا که محال است حزب‌الله دستان خود را به نشانه تسلیم بالا ببرد و همچنین بعید است که رژیم صهیونیستی دست از جنگ دارد.

رضوی ادامه داد: از طرفی دیگر، آمریکا از این رژیم به شکل نظامی و عملیاتی حمایت می‌کند و هواپیما‌ها انبار‌های مهمات آن در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دارد.

کارشناس مسائل فلسطین همچنین در آخر درباره آتش بس اظهار داشت: بعید است که به این زودی‌ها شاهد آتش بس باشیم.