شنبه 29 اردیبهشت 1403

محدودیتی برای فروش ماسک 1300 تومانی در اصفهان وجود ندارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
محدودیتی برای فروش ماسک 1300 تومانی در اصفهان وجود ندارد

اصفهان - ایرنا - معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ماسک سه لایه به قیمت مصوب یکهزار و 300 تومان به وفور در داروخانه‌ها و واحدهای صنفی سطح استان توزیع شده است و هیچ محدودیتی برای فروش آن وجود ندارد.

اسماعیل نادری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، قیمت ماسک پزشکی سه لایه در داروخانه‌ها و واحدهای صنفی مجوزدار، یکهزار و 300 تومان است و هیچ واحدی حق فروش این ماسک‌ها را با قیمت بیشتر ندارد.

وی با بیان اینکه این ماسک‌ها مورد تایید سازمان غذا و دارو و سازمان صنعت، معدن و تجارت است، افزود: مردم ماسک مورد نیاز خود را از واحدهای صنفی مجوزدار تهیه کنند و اگر با قیمت بیش از یکهزار و 300 تومان مواجه شدند می‌توانند آن را به شماره 124 برای رسیدگی به تخلفات گرانفروشی گزارش دهند.

نادری با بیان اینکه در ماه‌های گذشته با مشکلاتی درباره کیفیت ماسک مواجه بودیم، تصریح کرد: کیفیت برخی از ماسک‌های تولیدی داخل یا خارج استان از کیفیت لازم برخوردار نبود اما با افزایش نظارت‌ها، این چالش به مرور زمان برطرف شد.

وی وظیفه اصلی نظارت بر کیفیت ماسک را بر عهده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانست و افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه نظارت می‌کند.

نادری همچنین گفت که ورود ماسک خارجی به کشور ممنوع است و اگر در واحد صنفی ماسک خارجی وجود دارد، قاچاق بوده و مورد تایید نیست.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اینکه در زمان حاضر 45 واحد شناسنامه‌دار در این استان در بخش تولید ماسک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: تعدادی از واحدهای جهادی نیز در این زمینه فعالند.

وی ظرفیت تولید ماسک سه لایه در استان اصفهان را سه میلیون در روز برآورد کرد و گفت: در زمان حاضر میزان واقعی تولید بین یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 800 هزار ماسک در روز است.

نادری با تاکید بر اینکه در زمان حاضر هیچ منع یا محدودیتی نیز درباره تعداد فروش ماسک به مردم وجود ندارد، گفت: اگر داروخانه‌ها با کمبود ماسک مواجهند می‌توانند از طریق انجمن داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌هایی که با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و انجمن داروخانه‌ها داشت، بنا را بر این قرار داد که هیچ کمبودی در زمینه عرضه و فروش ماسک با قیمت مصوب در واحدهای تولیدی و انبارهای شرکت‌های پخش استان وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان و البرز 2 قطب تولید ماسک در کشور هستند، اضافه کرد: بخشی از ماسک تولیدی در اصفهان به استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو بیست و دوم مهر امسال اعلام کرد که ماسک سه لایه در داروخانه‌ها با قیمت مصوب یکهزار و 300 تومان از این تاریخ در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فروش ماسک با قیمت بیش از این رقم مصداق گرانفروشی است و با گرانفروشان برخورد می‌شود.

محمدرضا شانه‌ساز افزود: از حدود سه ماه گذشته قیمت ماسک به نرخ یکهزار و 300 تومان تعیین شد اما اجرا نشد و در این مدت ماسک سه لایه با قیمت بیشتر به دست مردم می‌رسید اما از این تاریخ توزیع ماسک در داروخانه ها شروع می‌شود و طبق دستور رئیس جمهوری از رعایت قیمت یکهزار و 300 تومانی ماسک برای عرضه به مردم باید اجرا شود.

وی ادامه داد: توان تولید روزانه ماسک در کشور حدود 21 میلیون ماسک است و اکنون روزانه بین پنج تا 6 میلیون ماسک در کشور تولید و در داروخانه ها توزیع می‌شود وحدود 60 میلیون ماسک برای توزیع در داروخانه‌ها آماده توزیع است بنابراین هیچ نگرانی از نظر تامین ماسک مورد نیاز مردم وجود ندارد.

مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا می‌دانند و با توجه به افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا در یک ماه اخیر، استفاده از آن در تهران اجباری شد.

تاکنون بیش از 513 هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و شمار جان‌باختگان کرونا به بیش از 29 هزار نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*