چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

محمدرضا سرشار در کتاب تازه‌اش، رمان جنگ و صلح تولستوی را نقد کرد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
محمدرضا سرشار در کتاب تازه‌اش، رمان جنگ و صلح تولستوی را نقد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، این اثر با نگاهی نقادانه و پژوهشی به رمان مشهور «جنگ و صلح» نوشته شده است. سرشار در این پژوهش، قصه، اشخاص داستان، ساختار، پیرنگ، نثر، پرداخت و درون‌مایه‌های این رمان را مورد بررسی قرار داده است. محمدرضا سرشار در دهه 70، رمان «جنگ و صلح» تولستوی را در حلقه نقد حوزه هنری و دفتر ادبیات ایثار بنیاد جانبازان نقد می‌کرد که حاصل آن نقدها، یک کتاب 230 صفحه‌ای با نام «نگاهی تازه به جنگ و صلح» شد.

وی همچنین تصمیم گرفت رمان حجیم «جنگ و صلح» را که به زعم وی ارزشمند اما دارای بخش‌های زایدی است و لازم است برای خواننده امروزی منسجم‌تر و خوش‌خوان‌تر شود، تلخیص کند. «نگاهی تازه به جنگ و صلح» با شمارگان هزار و 250 نسخه و قیمت 160 هزار تومان منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر در دسترس دوست‌داران ادبیات کلاسیک قرار دارد.

رمان «جنگ و صلح» اثر جاودانه «لئو تولستوی» اوضاع تاریخی و اجتماعی روسیه را در سال‌های 1805 تا 1820 به تصویر می‌کشد و فاصله زمانی 15 ساله از زندگی قهرمانان خود را دربر می‌گیرد. وقایع این رمان، بر بستر 2 جنگ بزرگ بین روسیه تزاری به سرکردگی «تزار الکساندر» و دولت فرانسه به رهبری «ناپلئون بناپارت» و 1 دوره وقفه کوتاه بین این 2 جنگ جریان دارد.

قهرمان واقعی کتاب جنگ و صلح (War and Peace) مردمانی هستند که در حال دفاع از کشورشان در مقابل ارتش متجاوز و دلیر ناپلئون قرار گرفتند. مساله از یک مجلس اشرافی آغاز می‌شود که در آن صحبت از حمله سریع و ناگهانی ناپلئون به روسیه می‌شود. در حقیقت شخصیت‌های اصلی رمان اشراف هستند که سرنوشتشان در هم گره می‌خورد. لئو تولستوی (Leo Tolstoy) قصد دارد، سرگذشت 5 خانواده روسی به نام‌های کنت رستوف، واسیلی کوراگین، آنا میخاییلونا و... در زمان جنگ و آتش سوزی را به تصویر کشد.

با این نگاه، قهرمانان اصلی سطح اول داستان را می‌توان ناپلئون بناپارت، تزار الکساندر اول، کوتوزوت و در درجه‌هایی به مراتب پایین‌تر اسپرانسکی و... دانست. در مورد این افراد، جنبه‌های خانوادگی و خصوصی یا اصلاً مدنظر تولستوی نیستند یا بسیار کمرنگ و حاشیه‌ای مطرح شده‌اند. حال آنکه جنبه‌های تاریخی و سیاسی آنان، بسیار پررنگ و اصلی شده‌اند. به عبارت دیگر، اینان به عنوان شخص خودشان، چندان مدنظر نویسنده نیستند؛ بلکه وجه تاریخی و سیاسی ایشان برای او مهم است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید ناپلئون بناپارت محمدرضا سرشار رمان جنگ و صلح تازه های نشر انتشارات سوره مهر این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
محمدرضا سرشار در کتاب تازه‌اش، رمان جنگ و صلح تولستوی را نقد کرد 2