چهارشنبه 18 مهر 1403

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر: بی احتیاطی، مهمترین عامل آتش سوزی‌های مراتع استان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر: بی احتیاطی، مهمترین عامل آتش سوزی‌های مراتع استان است

بوشهر - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: بی احتیاطی استفاده کنندگان از طبیعت مهمترین عامل آتش سوزی‌های اخیر مراتع در این استان است.

فرهاد قلی نژاد روز پنج‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: به همین دلیل از عموم مردم به ویژه گردشگران، دامداران و جوامع محلی انتظار است در هنگام ورود و استفاده از طبیعت از افروختن آتش خودداری و هنگام ترک محل از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

وی بیان کرد: چندین فقره آتش سوزی در مراتع مناطق کوهستانی بوشهر در روزهای اخیر رخداده که با تلاش فراوان مردم و مسئولان نسبت به مهار آن اقدام شده و هم اکنون نیز آتش در ارتفاعات کوه سیاه دشتستان شعله‌ور است.

قلی نژاد اضافه کرد: وقوع آتش سوزی‌های کنترل نشده و گسترده موجب خسارت فراوان به پوشش گیاهی، خاک، تخریب زیستگاه‌ها، افزایش سرعت فرسایش خاک و خسارت به طبیعت خواهد شد براین اساس پیشگیری و مهار آتش سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی بسیار مهم و ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: علت افزایش و وقوع آتش سوزی‌ها در روزهای اخیر افزایش دما، خشکی، کاهش رطوبت و خشکیدگی پوشش علفی و مرتعی است به همین دلیل انتظار می‌رود مردم در پیشگیری و مهار آتش‌سوزی‌ها پیشگام باشند.

وی یادآور شد: در فصل بهار امسال با افزایش دما آتش سوزی‌های متعدد و گسترده در مراتع و جنگل‌های کشور به ویژه در جنوب و جنوب غرب به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول گفت: در استان بوشهر بارندگی‌های مطلوب زمستان و بهار باعث افزایش پوشش علفی و مرتعی در مناطق کوهستانی شده و همین امر خطر آتش سوزی و از بین رفتن مراتع را افزایش داده است.

قلی نژاد ادامه داد: هم استانی‌ها در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی باید مراتب را به ادارات منابع طبیعی و محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

قلی نژاد عنوان کرد: در مهار و کنترل آتش سوزی‌های اخیر در استان بوشهر جوامع محلی و همیاران محیط زیست همکاری بسیار مطلوبی را با مسئولان و محیط بانان و جنگل‌بانان داشتند.

*س_برچسب‌ها_س*