چهارشنبه 18 مهر 1403

مرغ اول پرواز کرد یا تخم مرغ؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مرغ اول پرواز کرد یا تخم مرغ؟

پس از گران شدن تخم مرغ در بازار، چند روزی است که مرغ نیز با بال گرانی به پرواز درآمده است به گونه ای که اگر این افزایش قیمت کنترل نشود، مرغ نیز همچون گوشت قرمز از افق دید مصرف کنندگان محو خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، با انتشار ویروس کرونا در کشور بخش های زیادی از زندگی مردم از جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفت، البته این تاثیرات در بخش خصوصی بیشتر نمایان شد و باعث متضرر شدن فعالان این بخش شد.

باتوجه به اینکه کسبه تمام برنامه های فروششان را متمرکز در ایام نوروز و پیش از آن کردند، همزمانی کرونا و نوروز امسال مسیر حرکت را تغییر داد و خسارت های زیادی به بار آورد.

مرغداران خراسان شمالی همچون سایر کسبه برای رفع نیاز بازار و دریافت سود از فروش پیش از سال 99 اقدام به جوجه ریزی قابل توجهی در واحد های مرغداری کردند که پاسخگویی نیاز مردم در ایام نوروز و روز 13 بدر باشد.

اما با شیوع این ویروس و رقم خوردن قرنطینه های خانگی و کاهش شدید تقاضا قیمت گوشت مرغ در هر کیلوگرم تا هشت هزار تومان کاهش یافت و مرغداران زیان های زیادی دیدند، بعد از گذشت یک ماه شرایط با ورود پشتیبانی امور دام و خرید مرغ مازاد از بازار بهتر شد و به کیلویی 12 هزار تومان رسید.

این در حالی است که چند روزی است که در بازار استان قیمت مرغ افزایش چشم گیری پیدا کرده است و تا کیلویی 15 هزار و 500 تومان هم رسید و به یکباره سه هزار تومان گران تر شده است.

تخم مرغ نیز همین روال را داشت به طوری که با کاهش تقاضا از سمت مردم تا کیلویی هفت هزار تومان رسید وبه دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و گران شدن نهاده های دامی و خرید با ارز نیمایی تولید کاهش پیدا کرد و همین قضیه باعث شد که تخم مرغ نیز به قیمت کیلویی 12 هزار تومان برسد.

بخش عمده ای از این ناهماهنگی ها به خارج شدن واردات نهاده های دامی از گروه کالاهای اساسی و خرید با ارز نیمایی بر می گردد.

آب خوش از گلوی بازاریان پایین نرفته است

اصغری، یکی از فروشندگان مرغ در بجنورد گفت: چندماهی است که بازار و قیمت ها دائم در حال تغییر است، کرونا از یک طرف و خارج شدن نهاده های دامی از مشمولیت ارز دولتی همگی دست به دست هم دادند که هر روز زیان ها و خسارت های زیادی به ما وارد شود.

رستمی، یکی دیگر از عرضه کنندگان مرغ ادامه داد: از زمان ورود کرونا، آب خوش از گلوی ما بازاریان پایین نرفته است و بسیاری از همکارنمان که مغازه های اجاره ای داشتند مجبور به تحویل آن و تعطیلی شغل شدند، قابل پذیرش است که کرونا همه را غافلگیر کرد اما گران شدن نهاده های دامی دست مسئولان کشور بود که دان را از لیست کالاهای اساسی حذف کردند و کار را برای مرغداری ها سخت تر کردند.

خانم ناصری یک شهروند بجنوردی گفت: بعد از گران شدن گوشت قرمز، مردم متوسط و ضعیف مرغ را جزو حذف ناشدنی زندگی شان دانستند، هرچند که خانواده هایی هستند که زمانی که مرغ به کیلویی هشت هزار تومان هم رسید توان تهیه آن را نداشتند، اما در هر حال مصرف مرغ در زندگی مردم بالا رفت.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت مرغ به کیلویی 15 هزار تومان واقعا برای خانواده هایی که توان خرید ندارند، سخت است، ای کاش مسئولان فکری به حال مردم کنند، تا قشر ضعیف که حقوق ثابت ندارند کمتر دچار سختی شوند.

خارج شدن نهاده های دامی از لیست ارز دولتی

حسین قاسم زاده، رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ فروشان و قصابان بجنورد در گفت و گو با عصر اترک با اشاره به اینکه رابطه مستقیم افزایش و کاهش قیمت مرغ با عرضه و تقاضا دلیل اصلی به هم ریختگی قیمتی در بازار شده است، اظهار داشت: میزان مصرف مرغ در شهرستان بجنورد در شرایط عادی 30 تن و در ایام نوروزهای گذشته 40 تا 50 تن بوده و این در حالی است که با شیوع کرونا و کاهش تقاضا این مصرف در شهرستان به نصف کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: روند افزایشی و کاهشی قیمت مرغ در ایام نوروز به صورت روزانه در حال تغییر بود، به طوری که مرغ از کیلویی 12 هزار و 500 تومان در این ایام به دلیل کاهش شدید تقاضا تا کیلویی هشت هزار تومان ارزان شد و با ریزش شدید قیمت ضرر زیادی برای مرغدار به همراه داشت.

قاسم زاده با اشاره به اینکه واحد پشتیبانی امور دام با هدف کمک به مرغداری های شهرستان جهت جمع آوری مرغ مازاد اقدام کرد، گفت: باتوجه به اینکه مرغ هایی که توسط این واحد جمع آوری شدند، رنج وزنی یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 800 گرم را داشتند.

وی عنوان کرد: این در حالی بود که جوجه ریزی ها با هدف مصرف بالای ایام نوروز و 13 بدر در تعداد بالا انجام شده بود که با کاهش تقاضا و تاخیر در کشتار، وزن مرغ ها بالا رفته و با توجه به رنج وزنی که واحد پشتیبانی امور دام جهت خرید تعیین کرده، متاسفانه میزان خرید این واحد پاسخگوی مرغ مازاد موجود در واحد های تولیدی نبود.

رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ فروشان و قصابان بجنورد خاطرنشان کرد: از طرفی با گرم تر شدن هوا به دلیل جلوگیری از افزایش تلفات، جوجه ریزی در این ایام کمتر شده است، همچنین نهاده های دامی از ارز دولتی خارج شد و ارز نیمایی به آن تعلق گرفت که این عامل نیز ناتوانی مرغدار در تهیه دان را به همراه داشت.

افزایش تقاضا نسبت به عرضه رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ فروشان و قصابان بجنورد با اشاره به اینکه در حال حاضر تقاضا در بازار بیشتر از عرضه شده است، گفت: واحدهای تولیدی خالی از مرغ شده اند و قیمت مرغ به کیلویی 15 هزار و 200 تومان رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مرغ در بازار بین 14 هزار و 500 تومان و 15 هزار و 200 تومان متغییر است، گفت: تغییر قیمت در بازار مرغ به دلیل رقابتی است که در بازار ایجاد می شود، گاها فروشنده مرغ، دارنده واحد تولیدی است و مرغ را به همان قیمت عمده در مغازه به فروش می رساند.

قاسم زاده همچنین با اشاره به اینکه حدود یک ماه گذشته قیمت تخم مرغ با ریزش شدید به کیلویی هفت هزار تومان رسید، گفت: این در حالی است که در زمان فعلی تخم مرغ با قیمت کیلویی 12 هزار تومان در بازار عرضه می شود.

وی افزود: برای رفع کمبود مرغ در بازار 6 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در سراسر کشور کشتار شد، که بخشی از آنها از عمر تخم گذاری خارج شده بودند. وی اظهار کرد: عدم صرفه اقتصادی برای مرغدار و افزایش قیمت نهاده های دامی و کاهش قیمت تخم مرغ نیز دلیل دیگر این کشتار مرغ تخم گذار بود که باعث بالا رفتن قیمت تخم مرغ در بازار شد.

قاسم تصریح کرد: کاهش عرضه نسبت به تقاضا و همچنین خروج بخشی زیادی از تخم مرغ ها از طریق صادرات به خارج از کشور بر افزایش قیمت تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تخم مرغ مورد نیاز استان از خراسان رضوی تامین می شود، گفت: استان خراسان شمالی تنها یک واحد تولیدی تخم مرغ در شهرستان شیروان دارد که تولید آن قابل توجه نیست و میزان تولید آن برای رفع نیاز شهرستان شیروان پاسخگو است.

انتهای پیام /

مرغ اول پرواز کرد یا تخم مرغ؟ 2
مرغ اول پرواز کرد یا تخم مرغ؟ 3