چهارشنبه 18 مهر 1403

مرکزی بالاترین استان در مصرف سیگار / کشندگی مصرف دخانیت بیش از 3 برابر کروناست

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مرکزی بالاترین استان در مصرف سیگار / کشندگی مصرف دخانیت بیش از 3 برابر کروناست

سالیانه حدود 8 میلیون نفر بر اثر استفاده از دخانیات جان خود را از دست می دهند. این عدد زمانی بیشتر به چشم می آید که بدانیم ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا کنون تنها 3.5 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است؛ یعنی دخانیت بیش از 3 برابر کرونا خطر مرگ را در پی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ چهارم تا دهم خرداد ماه به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است. بر اساس آخرین آمار بدست آمده حدود 8 میلیون نفر در ایران مصرف کننده مواد دخانی هستند که بخش قابل توجهی از آن را مصرف کنندگان قلیان تشکیل می دهند.

سالیانه حدود 55 هزار میلیارد نخ سیگار مصرف می شود. 7000 ماده شیمیایی در دود سیگار شناسایی شده است که 70 نوع آن سرطان زا است و 40 ماده سمی دارد. همین باعث شده تا سالیانه شاهد مرگ حدود 8 میلیون نفر انسان بر اثر استفاده از این مواد باشیم. این عدد زمانی بیشتر به چشم می آید که بدانیم ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا کنون تنها 3.5 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است؛ یعنی دخانیت بیش از 3 برابر کرونا خطر مرگ را در پی دارد.

کاهش عرضه قلیان پس از شیوع کرونا

در این میان مصرف قلیان هم بسیار بیشتر از قبل شده است. بنابر تحقیقات، هر وعده قلیان ضرری معادل مصرف 100 تا 200 نخ سیگار دارد و به گفته آمار، در پایان سال 1398 تعداد 22 هزار واحد صنفی عرضه‌کننده قلیان شامل قهوه‌خانه، چایخانه، سفره‌خانه و رستوران داشتیم که با شیوع بیماری کرونا و اثبات روش‌های انتقال بیماری و اعمال محدودیت در برخی مشاغل و نظارت بازرسان این رقم در پاییز 1399 به 5797 واحد و در زمستان 99 به 2900 واحد صنفی رسید. کاهش عرضه در کنار امکان ابتلا به کرونا در صورت استفاده از قلیان مشترک دو عاملی بود که مصرف این ماده دخانی را با کاهش چشمگیری رو به رو کرد.

مرکزی بالاترین استان در مصرف سیگار!

با این حال طبق آمار، استان های مرکزی، آذربایجان غربی، قزوین و البرز بالاترین میزان مصرف سیگار گزارش شده است. به گفته رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی میانگین استعمال دخانیات در کشور 10 درصد و این شاخص برای استان مرکزی 14 درصد است.

بالا بودن مصرف سیگار و مواد دخانی در استان مرکزی دلایل مختلفی دارد. یکی از آن ها ورود حجم زیادی از مواد دخانی و مخدر به استان است.

آنطور که سردار شهرستانی فرمانده انتظامی استان مرکزی اعلام کرده، درصد کشفیات مواد مخدر در 8 ماهه نخست سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 12درصد افزایش داشته به طوری که 5 تن و 561 کیلوگرم انواع مواد مخدر و در حدود 48 هزار عدد انواع قرص های روان گردان در طی این مدت کشف شد. همینطور تنها در یکی از تحقیقات پلیس اراک، انباری با 70 هزار نخ سیگار قاچاق کشف و مالک انبار نیز دستگیر شد.

دلایل فرهنگی اجتماعی دیگری نیز جهت مصرف بالای این ماده دخانی وجود دارد.

مهاجرت پذیر بودن استان و کمبود فضاهای تفریحی از دلایل مصرف بالای دخانیات

ملک حسینی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با دیارآفتاب با اشاره به برخی عوامل فرهنگی اجتماعی که باعث رتبه غیرقابل قبول استان در شیوع مصرف سیگار شده است، گفت: مهاجرت پذیر بودن استان مرکزی می تواند یکی از عوامل باشد؛ از طرفی یکی از استان های دانشجو پذیر کشور (جزء 5 استان برتر) هستیم و از طرفی استان مرکزی جامعه کارگری بالایی دارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مصرف کنندگان مواد دخانی و سیگار را کارگران و جوانان تشکیل می دهند، گفت: عموما در محیط های کارگری، فشار کاری بالاست و همین امر باعث افزایش مصرف سیگار می شود. از طرفی جوانان دانشجو هم که بخش قابل توجهی از جامعه مصرف کنندگان مواد دخانی را تشکیل می دهند در استان ما زیاد هستند.

ملک حسینی با اشاره به کمبود نشاط اجتماعی در شهرهای استان مرکزی، گفت: کمبود فضاهای تفریحی - گردشگری و فضای سبز استان مرکزی نسبت به وضعیت استاندارد هم باعث آسیب های اجتماعی در استان از جمله رو آوردن افراد به مصرف مواد دخانی می شود.

14درصد مردم استان مصرف کننده مواد دخانی هستند / قبح قلیان کشیدن در جمع های خانوادگی شکسته شده

همچنین مهرعلی مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب با اشاره به میزان مصرف مواد دخانی در سطح استان، گفت: طبق آخرین آمار 14.13درصد مردم استان مصرف کننده حداقل یکی از مواد دخانی شامل سیگار، قلیان، پیپ و... هستند. این آمار در شهر و روستا نزدیک به هم است به طوری که در روستاها 15.44درصد و در شهرها 13.62درصد افراد از این مواد مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار در میان مردان بیشتر از زنان است، گفت: این در حالی است که مصرف قلیان در میان بانوان در حال افزایش است و این زنگ خطری برای جامعه است. خطر دیگری که جامعه را تهدید می کند کاهش سن مصرف دخانیات به نوجوانان و افراد زیر 18 سال است.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: مورد دیگری که باعث افزایش مصرف مواد دخانی در میان خانواده ها شده است، شکسته شدن قبح مصرف قلیان در جمع های خانوادگی است. این اشتباه است که افراد تصور می کنند مصرف قلیان عوارض ندارد چرا که طی تحقیقات مشخص شده سرطان زایی قلیان چند ده برابر (بنا بر برخی مستندات تا 46 برابر) سیگار است. در تحقیقات صورت گرفته حدود 20سرطان ناشی از مصرف این مواد به ثبت رسیده است. همچنین بیماری های قلبی عروقی، ریوی، دیابت و... به دلیل استفاده از سیگار و قلیان رخ می دهد. همچنین در تحقیقات جهانی ثابت شده افرادی که از مواد دخانی استفاده می کنند ده سال کمتر از سایر افراد امید به زندگی دارند.

وی با بیان اینکه شهرداری ها باید نظارت بیشتری بر فضاهای عمومی از جمله پارک ها داشته باشند، گفت: متاسفانه در این سال ها، پارک ها تبدیل به مکانی برای استعمال دخانیات شده است و نظارتی بر آن نیست. بنظر می رسد حداقل کاری که باید صورت بگیرد این است که بنرهایی شامل تبعات استفاده از قلیان و سیگار در آنجا نصب شده باشد.

انتهای پیام /