یک‌شنبه 22 مهر 1403

مرگ موتورسوار در سوانح جاده‌ای همدان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مرگ موتورسوار در سوانح جاده‌ای همدان

همدان - ایرنا - رییس پلیس راه استان همدان گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه سواری با موتورسیکلت در لالجین به سمت سلیمان آباد واقع در شهرستان بهار، موتورسوار 40 ساله در دم جان باخت.

سرهنگ رضا عزیزی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: علت اصلی این سانحه در دست بررسی است اما آنگونه که از شواهد پیداست نقصی سیستم روشنایی موتورسیکلت عامل برخورد خودروی سواری به قسمت پشت این وسیله نقلیه بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه های پلیس در فصل بهار و تابستان افزایش استفاده از موتورسیکلت و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی این افراد به ویژه از سوی روستانشینان است چرا که نبود تیم های پلیس راه در مسیرهای فرعی و روستایی زمینه را برای بی قانونی آنها فراهم کرده است.

رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: موتورسیکلت بیشتر روستانشینان بدون سیستم روشنایی مناسب بوده و راکب آن بدون گواهینامه و کلاه ایمنی تردد کرده همچنین وسیله نقلیه خود را بیمه نمی کنند.

سرهنگ عزیزی ادامه داد: نقص در سیستم روشنایی مهمترین عامل بروز سوانح برای دارندگان موتورسیکلت است و بیشتر دارندگان این نوع وسیله نقلیه شب هنگام برای تردد از چراغ قوه ای که معدن کاران بر پیشانی می بندند به عنوان چراغ استفاده می کنند.

وی بیان کرد: رانندگان عبوری که آشنایی با این نوع روشنایی ندارند و آن را شبیه هیچگونه چراغ وسیله نقلیه‌ای نمی بینند در بیشتر مواقع با موتورسوار برخورد کرده و موجب مرگ آنها می شوند.

رییس پلیس راه استان همدان یادآوری کرد: سال گذشته 68 موتورسوار در سوانح جاده‌ای همدان فوت کردند و 400 نفر دچار مصدومیت‌های شدید نظیر مرگ مغزی، شکستن دست و پا شدند.

سرهنگ عزیزی با بیان اینکه در این فصل بیشتر حادثه دیدگان موتورسیکلت را کشاورزان تشکیل می دهند ادامه داد: این طیف از افراد شب هنگام برای حضور در روی زمین کشاورزی و آبیاری مزارع و بازگشت به منزل از موتورسیکلت بدون سیستم روشنایی استفاده کرده و بیشتر مواقع دچار سانحه می شوند.

وی گفت: 2 ماهه نخست امسال با وجود بارندگی و نبود امکان استفاده از موتورسیکلت پنج موتور سوار در سوانح جاده ای این استان فوت کردند و 14 نفر مجروح و مصدوم شدند.

وی اظهار داشت: با وجود حضور کارشناسان پلیس راه در مساجد روستایی و توضیح و تشریح قوانین راهنمایی و رانندگی، چگونگی استفاده از وسایل نقلیه در فصل ها و شرایط جوی مختلف اما برخی افراد گویا موتورسیکلت را جزو کاربران ترافیک محسوب نکرده و با بی قانونی زمینه مرگ خود و داغدار شدن خانواده ها را رقم می زنند.

*س_برچسب‌ها_س*