یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

مسافران زمان و مقصد سفر خود را متناسب با رفتار جبهه بارشی انتخاب کنند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مسافران زمان و مقصد سفر خود را متناسب با رفتار جبهه بارشی انتخاب کنند

سخنگوی صنعت آب گفت: بازه‌های زمانی پرخطر را شناسایی کرده و این موضوع را به استان‌ها اعلام کرده‌ایم و از تجربیات گذشته و مدل‌سازی‌های تکمیلی استفاده می‌کنیم.

در گفتگوی ویژه خبری موضوع مقابله با سیلاب و هشدار سازمان هواشناسی مورد بررسی قرار گرفت و محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب، حسن بهرام نیا استاندار ایلام و آقای کبادی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر به سوالاتی پاسخ دادند.

نامی گفت: استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و قسمتی از شمال استان فارس در وضعیت قرمز هستند و سطح آماده باش یک هفته‌ای می‌شود که اجرایی شده است و عملیات شناسایی مناطق پرخطر انجام شده است و بر اساس آن اقدامات بعدی انجام می‌شود.

او در خصوص اطلاع رسانی وقوع سیل گفت: در این زمینه فرماندار‌ها نقش اصلی را دارند و باید نظارت میدانی انجام شود و اینکه کسی در منطقه پر خطر باشد و ما به سراغ آنها نرفته باشیم پذیرفته نیست. همه روستا‌ها و شهر‌ها و حتی شهر‌های مراکز استان به صورت میدانی بازدید شده اند.

استاندار ایلام گفت: سامانه بارشی وارد استان ایلام شده و از صبح دوشنبه شاهد بارش‌های متوالی و بعضا رگباری بودیم. این بارش‌ها تاکنون ادامه داشته و تاکنون میزان بارش در حوزه شمالی و جنوبی استان به ترتیب حدود 18 و 21 میلیمتر بوده است.

بزرگ زاده گفت: چندین جلسه مدیریت سیلاب را با حضور وزیر نیرو برگزار کردیم و آخرین وضعیت تامین آب این شهر‌ها بخش اصلی بود که تمهیدات پیش بینی شده است. وزارت نیرو بازه‌های پرخطر را شناسایی کرده و این موضوع به استان‌ها اعلام شده است و از تجربیات گذشته و مدل سازی‌های تکمیلی استفاده می‌کنیم که بازه‌های پرخطر را شناسایی کنیم.

او افزود: در شرایط سیلاب بخشی از بارش‌ها در بالادست سد‌ها باریده می‌شود و امکان نگه داری وجود دارد، اما بخشی هم در پایین دست رودخانه‌ها و در کانون‌های جمعیتی به وقوع می‌پیوندند. نه تنها در 5 استانی که سطح قرمز دارند، بلکه در دیگر استان‌ها که در سطح خطر نارنجی هستند نیز اقدامات لازم برای مهار سیلاب از طریق سد‌ها انجام می‌شود. تلاش می‌کنیم که آب پشت سد‌ها مدیریت شود تا به حجم سیلاب در پایین دست‌ها اضافه نشود. شرب و تامین آب شرب مسئله‌ای است که پس از وقوع سیلاب نگرانی‌های مربوط به آن ایجاد می‌شود.

بزرگ زاده گفت: توصیه تخصصی ما این است که اولین راهکار کاهش مخاطرات سیلاب، اجتناب از در معرض خطر قرار گرفتن است. مسافران زمان سفر و مقصد سفر خود را باید متناسب با رفتار جبهه بارشی انتخاب کنند.

نامی گفت: در حوادث سیلابی برای ما مهم است که تلفات جانی نداشته باشیم و در سیل سیستان و بلوچستان هیچ تلفاتی نداشتیم. این در حالی است که در پاکستان حدود 50 نفر تلفات گزارش شده است. در حال حاضر 2100 تیم عملیاتی در منطقه آماده خدمت رسانی و 10 استان معین آماده کمک هستند.

کبادی در ادامه گفتگو در خصوص آمادگی هلال احمر افزود: در پی هشدار قرمز، هلال احمر در 5 استانی که متاثر از وقوع هستند، در آمادگی کامل هستند و 10 استان به عنوان استان پشتیبان در وضعیت آماده باش قرار دارند که از این استان‌ها 500 تیم امدادی آمادگی دارند در صورت بروز حادثه به منطقه اعزام شوند. 5 فروند بالگرد در استان‌های متاثر در نظر گرفته است و دائما شرایط استان‌ها رصد می‌شود و کاملا آماده عملیات هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی