سه‌شنبه 3 مهر 1403

مشاغل خاص با درآمدهای بالا مالیات کمتری از کارمندان می پردازند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
مشاغل خاص با درآمدهای بالا مالیات کمتری از کارمندان می پردازند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تاثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی پرداخت.

علیرضا زندیان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره تاثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد عدالت مالیاتی و رشد اقتصادی گفت: سامانه مودیان مالیاتی از دو جنبه می تواند به ما کمک کننده باشد، یکی اینکه پایه های مالیاتی جدید شناسایی و شفاف می شوند و از سوی دیگر هم هدفمندی در اخذ مالیات برای شغل های مختلف ایجاد می شود و از فرار مالیاتی هم جلوگیری می کند و علاوه بر این شغل های مختلف موجود در کشور که بایستی مالیات پرداخت کنند هم با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی شناسایی می‌شوند و مجبور به پرداخت مالیات می گردند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: متاسفانه در کشور و جامعه ما در شهرستان هایی که بیشتر نقش خدماتی ایفا می کنند و صنعت کمتر دیده می شود، فقط کارمندان مالیات می پردازد آن هم قبل از اینکه حقوقش پرداخت شود در حالی که ما می بینیم که خیلی از حرفه ها و واحدهای صنعتی ما هستند که درآمدهای کلان دارند ولی مالیات نمی‌پردازند.

زندیان با بیان اینکه ما در حال حاضر رشد تکنولوژی را شاهد هستیم و با این رشد تکنولوژی شغل هایی را داریم که نه صنعت هستند، نه تولید، نه کشاورزی و خدمات و در این بین بیشترین درآمد را هم دارند ادامه داد: این مشاغل مالیات نمی پردازند. به عنوان مثال طلافروشان، آرایشگران، آهن فروشان جز این مشاغل خاص هستند که درآمدهای فوق‌العاده‌ای دارند و مالیات آنها هم اصلا مشخص نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی مشاغل دارای فرار مالیاتی شناسایی می شوند خاطرنشان کرد: با سامانه مودیان مالیاتی درآمد مشاغل خاص شفاف می شود و به این وسیله اقدام به پرداخت مالیات می کنند. معتقدم شفافیت در بحث سامانه مودیان مالیاتی و شناسایی مالی مودیان مالیاتی جدید می‌تواند روی درآمدهای مالیاتی دولت تاثیرگذار باشد.

زندیان خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند به این وسیله برنامه‌ریزی کند که چقدر از درآمدهایش قابل تحقق خواهد بود و بر اساس آن خواهد توانست هزینه های خودش را تامین کند و از کسری بودجه آن نیز جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که سازمان امور مالیاتی برای شناسایی مشاغل خاص و اجرای سامانه مودیان مالیاتی باید چه اقدامی انجام شود؟ گفت: در همه ارگان ها حتی سازمان امور مالیاتی اگر جنبه نظارتی و جنبه کنترلی بهینه و به روز باشد و جدیت داشته باشیم. قطعا نمی‌توانیم این قانون را خوب اجرا کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی توضیح داد: اجرای هر قانون در مراحل اولیه قطعاً با نواقصی مواجه خواهد شد. ولی ما باید آن را اجرا کنیم معتقدم قانون اگر ناقص اجرا شود بهتر از این است که اصلاً اجرا نشود. سازمان امور مالیاتی باید به این موضوع ورود کند و با استفاده از نیروهای کارا و زبده سامانه مودیان مالیاتی را به طور کامل و هوشمند اجرایی کند.