سه‌شنبه 17 مهر 1403

مشاور علمی برای روسای دولت‌ها درنظر گرفته شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مشاور علمی برای روسای دولت‌ها درنظر گرفته شود

تهران - ایرنا - رییس بنیاد علمی اکو با تاکید بر اینکه فاصله زیاد میان دانشمندان و جامعه علمی با عموم مردم همه چیز را به هم ریخته است، گفت: در اوضاع نابسامان کرونا، داشتن مشاور علمی برای روسای دولت‌ها اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش روز شنبه از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی (ص)، پروفسور منظور حسین سومرو در میزگرد مجازی سیاست‌گذاری ملی و معماری نهادی در عرصه ارتباطات سلامت که در بنیاد مصطفی برگزار شد، افزود: تاکید من بر این است که یک مشاور عالی برای رییس دولت یا رییس کشورها درنظر گرفته شود تا او متوجه شود چه اتفاقاتی در جامعه علمی رخ می‌دهد.

وی گفت: در کشور پاکستان مرکزی علمی برای فرماندهی وجود دارد که اطلاعات را جمع‌آوری و تصمیم گیری و نتایج را به کابینه رییس جمهوری منتقل می‌کند. درحال حاضر همه مراکز علمی کشور پاکستان تا ژانویه تعطیل هستند، اما واکنش‌های مختلفی را از مراکز گوناگون دریافت و تصمیم هایی را گرفتند.

رییس بنیاد علمی اکو با تاکید بر اینکه باید یک اداره مرکزی وجود داشته باشد که به سوالاتی نظیر اثرات اشتباه واکسن پاسخ دهد، بیان کرد: واکسن‌ها به طور مستقیم استفاده نشده‌اند. پس باید به این موضوع پرداخته شود و مسئولی نیز برای آن مشخص شود. مسئولیت این امر با دولت است؛ همچنین وظیفه دیگر دولت، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی است.

سومر اظهار داشت: در طول زمان باید سیاست‌گذارانی داشته باشیم که در زمینه فعالیت‌های علمی سابقه کاری دارند. داشتن مشاور علمی برای روسای دولت‌ها اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا در اوضاع نابسامان کرونا قرار داریم.

وی افزود: همه باور داریم یک دانشمند باید در بخش دولت باشد؛ به ما ثابت شده بدون حضور دانشمندان ممکن است کشورها ذوب شوند؛ فاصله میان دانشمندان و جامعه علمی و مردم عادی همه چیز را به هم ریخته است.

یافته های علمی در مجلات عمومی منتشر شود

زرین زردار، مدیر اجرایی کرسی ارتباطات علم یونسکو در ایران نیز در سخنانی افزود: درحال حاضر با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستیم که پاسخی برای آنها نداریم. امروزه میان علم و جامعه فاصله بسیاری وجود دارد و در سیستم‌های بهداشتی هیچ راه‌حلی برای حل این مشکل نداریم.

زردار بیان کرد: راه بسیاری برای آموزش به مردم برای افزایش سواد رسانه‌ای و بهداشتی آنان داریم. اگر با یک اینفودمیک دیگری مواجه شویم، چالش‌های بسیاری پیش‌رو خواهیم داشت. همچنین مشکلات بهداشتی نیز وجود دارند. برای ارتباط با یکدیگر و پیدا کردن راه‌حل جهانی باید با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازیم.

ماهالتچامی آروجانان، مدیر اجرایی انجمن اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی نیز در این میزگرد درباره نقش ارتباطات علم گفت: زمانی که نتیجه تحقیقاتی در مجلات تخصصی منتشر می‌شود، فقط همکاران ما آن‌ها را مطالعه می‌کنند و مردم نیز مطالعه نمی‌کنند.

وی افزود: اما اگر یافته‌ها را در مجلات عمومی منتشر کنیم علاوه بر همکاران متخصص، مردم، سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و دانشمندان نیز به مطالعه مطالب علمی می‌پردازند؛ این امر در جذب سرمایه‌گذار و همکار برای افزایش ارتباطات علمی نقش مهمی ایفا می‌کند.

هر کشوری باید سیاست گذاری ملی برای ارتباطات علمی داشته باشد 

مدیر اجرایی انجمن اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی با اشاره به اینکه دانشمندان نیز جزو عموم مردم هستند، اظهار داشت: عموم مردم جامعه، افراد یکسان نیستند و این عموم افراد ناهمگون را تشکیل می‌دهد. دانشمندان هم جزیی از عموم مردم به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: همچنین سیاست‌گذاران و رسانه‌ها نیز به عنوان عضوی از عموم مردم هستند و بنابراین به ارتباطات میان دانشمندان نیاز داریم.

آروجانان با بیان اینکه باید پلی میان دانشمندان و عموم مردم ایجاد شود، بیان کرد: سوالی در اینجا مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ایجاد این پل در جوامع در حال توسعه چگونه امکان پذیر است؛ براین اساس باید مطلع شویم که چه تعداد دانشمند در دنیا در حال فعالیت هستند.

مدیر اجرایی انجمن اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی گفت: رویای من این است که همه دانشگاه‌ها بخشی را داشته باشند که پیام دانشمندان را به عموم جامعه برسانند و از دانشمندان برای مصاحبه حمایت کنند. براین اساس نیاز به سرمایه‌گذاری است. هر کشوری باید یک سیاست‌گذاری ملی برای ارتباطات علمی داشته باشد.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با همکاری بنیاد علمی اکو، میزگرد مجازی برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در حوزه ارتباطات سلامت را برگزار کرد.

این میزگرد مجازی ذیل "برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی" تعریف می‌شود که توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با هدف گسترش شبکه علمی در میان بازیگران عرصه علم، فناوری و نوآوری جهان اسلام سازماندهی شده است و در قالب برگزاری رویدادهای بین‌المللی، زمینه را برای تقویت، هم‌افزایی و رشد همکاری‌های علمی مهیا می‌سازد.

محورهای این پنل مجازی، "سیاست های ملی ترویج و آموزش عمومی"، "استراتژیهای مواجهه با اینفودمی کووید -19" و "سیاست‌های پیشگیری از انتشار اخبار جعلی در شرایط همه‌گیری کووید -19" است.

*س_برچسب‌ها_س*