چهارشنبه 6 تیر 1403

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 22 خرداد + فیلم کامل

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 22 خرداد + فیلم کامل

روز 22 خرداد برنامه‌های تبلیغاتی آقایان سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف از طریق تلویزیون پخش شد.

به گزارش مشرق، روز سه شنبه 22 خردادماه، برنامه های تبلیغاتی و مصاحبه‌های آقایان محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و سعید جلیلی از شبکه‌های صدا وسیما منتشر شد.

ابتدا گفتگوی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «صف اول» از شبکه خبر پخش شد و پس از آن ویدیو تبلیغاتی سعید جلیلی در برنامه «با مردم» شبکه یک سیما منتشر شد. در پایان نیز محمدباقر قالیباف در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه خبر برنامه‌های انتخاباتی خود را ارائه داد.

مروری بر برنامه روزهای گذشته نامزدهای انتخاباتی در تلویزیون:

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 21 خرداد + فیلم کامل

در ادامه مشروح اظهارات نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های تلویزیونی 22 خرداد را بخوانید:

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

اقتصاد را فوریت و خانواده را اولویت می‌دانم / بزرگترین کار ما احیای اخلاق در فضای سیاسی و اداری کشور است

فیلم کامل قاضی‌زاده هاشمی در برنامه تلویزیونی صفحه اول شبکه خبر؛ 22 خرداد

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز سه شنبه (22 خرداد 1403) در برنامه تلویزیونی صفحه اول شبکه خبر، گفت: مشق سیاست آن است که به سوالات جدی‌تر پرداخته شود اما در ابتدا عرض می‌کنم که بنده پدر، جراح، متخصص دانشگاه و قاضی‌زاده قانونگذار و مجری قانون به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید بودم.

وی‌افزود: مسائل کشور به جز انقلاب در سازوکارهای اداری و حل ریشه‌ای آن، اصلاح و پایدار نخواهد شد و با ارائه شعارها این موضوع مرتفع نخواهد شد.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به اولویت دولت خود، تاکید کرد: فوریت را در اقتصاد دانسته و اولویت را در خانواده می دانم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اولین مسئولیتی که عهده‌دار بوده است عنوان کرد: به لحاظ نظام اداری، در واحدهای درمانی فعالیت کردم و کار خود را در یک شهرستان آغاز کردم و سپس به استان و سطح کشوری ارتقا مدیریت یافتم که تا نمایندگی مجلس و معاونت من در ریاست جمهوری بوده که به صورت کلان باید گفت در قوای مختلف حضور داشتم.

وی در تشریح اقدامات موفق مدیریتی خود، اظهار کرد: برای حل مشکلات، اقدامات نهادی و ساختاری را در حل مسائل پیچیده کشور، خروج دولت از بنگاهداری و واگذاری آن به مردم مؤثر می‌دانم. در این خصوص در بنیاد شهید موفق شدیم آن بخشی از دارایی‌هایی که متعلق به مردم هست را به خودشان واگذار کنیم. همچنین سازمان اقتصادی کوثر را داشتیم که به اندازه پهنای دولت در آن بنگاه وجود داشت، که واگذاری‌های آن در حال پایان است. همچنین بانک دی را که وضعیت خوبی نداشت و بانکی در شرف انحلال بود را به نقطه‌ای رساندیم که اکنون بالاترین نرخ سپرده در میان بانک‌های دولتی و خصوصی را دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تشریح مدل حکمرانی مردمی‌سازی دولت خود، بیان کرد: هنر ما این است که یک مدل حکمرانی مردمی‌سازی را ایجاد کرده و آن را پیش بردیم و در بنیاد شهید نیز آن را مستقر کردیم. در این خصوص 9 رویکرد تحول آفرین را استخراج کرده و بر اساس آن راهبرد و برنامه‌های اجرایی و 3000 فعالیت را تعریف کردیم و آنها را در سطح شهرستانی، استانی و ملی اجرا، ارزیابی و کنترل کردیم. مدیران نیز بر اساس آن ارزیابی شده و حقوق دریافت کردند.

قاضی زاده هاشمی گفت: معتقدیم دولت باید وارونه شود و کسانی که در خط مستقیم با مردم هستند قطعاً بالاترین ارتباط را دارند که باید مورد استفاده واقع شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدیریتش در بنیاد شهید اذعان کرد: افرادی که به بنیاد شهید مراجعه می‌کردند، بیش از 70 درصدشان حق با آنها بود که یا کارشناسان آموزش لازم را ندیده بودند و و یا اختیارات کافی برخوردار نبودند که موفق شدیم با دادن آموزش‌ها و دادن اختیارات و بهره‌گیری از نظام‌های هوشمند، در دو سال گذشته 40 درصد مراجعات به بنیاد شهید را به طور کلی کاهش دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به اعتقاد ما بزرگترین کار ما احیای اخلاق در فضای سیاسی و اداری کشور است که باید صورت گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی علاقه مردم به رئیس جمهور شهید بیان کرد: مردم برای آن رئیس جمهور شهید را دوست داشتند که در سخت‌ترین شرایط در کنار مردم بود و محبت خود را در طبق اخلاص قرار داده و به آنان عرضه می‌کرد. این موضوع در آینده باید ادامه پیدا کند و لازم است در سختی‌ها و مشکلات در کنار مردم قرار گیریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعارض منافع و آسیب شناسی آن در میان قوا، به عنوان مشکلی که اجازه نمی‌دهد مسائل حل شود، گفت: متأسفانه موضوع خود حق پنداری در کشور ما وجود دارد، در حالی که ما همه عضو یک سیستم هستیم و یک بزرگ‌تر داریم که روابط ما را تنظیم می‌کند و تکالیف را قانون اساسی و قوانین مشخص کرده تنظیم می‌کنند.

وی عنوان کرد: در بنیاد شهید شاهد سازمانی هستیم که سه و نیم میلیون عضو و 400 تا 500 هزار نفر حقوق بگیر دارد و زمانی که بنده آنجا رفتم با مشکلات زیادی مواجه بود اما با تعامل خوبی که با مدیران صورت گرفت رشد خیلی خوبی در آنجا شکل گرفت، لذا رابطه برادری کمک می‌کند تا خود حق پنداری به مفهوم کمک برادرم تغییر کند.

وی اظهار کرد: موضوع شفافیت و تعارض منافع، اصل به هم ریختگی ساختار اداری کشور ما است که آمریکایی‌ها را برای ما به جا گذاشتند و با آنکه انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی و فرهنگی تغییرات جدی به وجود آورد اما در بخش اداری این اتفاق نیفتاده است.

قاطی زاده هاشمی ادامه داد: موضوع شفافیت و مسئله تضاد منافع، دو پایه اساسی این مشکلات است. بدون اصلاح نظام اداری، اصلاح ساختار بودجه و ناترازی‌های موجود و تا زمانی که دولتی‌ها و شرکت‌های دولتی مردمی نشوند و سهامدارانشان مردم نشوند و تا زمانی که دولت در شرکت‌ها سهم دارد، دولت راهبر بی‌طرف نیست و منافع دولت به مردم ترجیح داده می‌شود.

وی افزود: در جایی که مردم وجود دارند، دولت نباید وارد شود و باید گفت در تعارض منافع، امکان فساد افزایش پیدا می‌کند و دیوان سالاری موجود باعث فساد بی‌انتها می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: انتقاد، سرمایه دولت است و دولت‌ها باید خودشان را از زبان منتقدین خود محک بزنند. همچنین باید سامانه شفافیت را ایجاد کنیم که همه چیز پشت اتاق شیشه‌ای دیده شود و این روندها، خود باعث ایجاد فساد جدید نشود

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به میزان تعهد دولت او به سامانه ضد فساد «سوت زنی» گفت: سامانه سوت زنی که در دوره آقای رئیسی تشکیل شد، به آن متعهدیم و باید گسترش یابد.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم نام دولت من، دولت مردم است و همه مردم عضو این ستاد هستند. البته بنده به اردوگاه اصولگرایی تعلق دارم اما خودم را وابسته جناحی نمی دانم و این را سم دانسته و معتقدم در نگاه جناحی نباید محصول کلیشه‌ها و بده بستان‌ها شویم، زیرا مشکل مردم سیاست نیست بلکه مسائل راهبردی مانند معیشت، اقتصاد و زندگی روزمره است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص ویژگی‌های اعضای دولت خود، گفت: باید کسانی دارای مسئولیت شوند که از دانش و اخلاق مناسبی برخوردار باشند و توان کافی داشته باشد. همچنین باید کسانی مسئولیت داشته باشند که نزدیک‌ترین روابط را با مردم دارند. به عنوان مثال باید وزیر فرهنگ را اهالی فرهنگ، وزیر آموزش و پرورش را معلمین و وزیر صنعت را صنعتگران بپذیرند، چون قرار است این‌ها تسهیلگر باشند و باید بتوانند اعتماد آن بخش از جامعه را به خود جلب کنند.

وی‌افزود: از نظر من کسی می‌تواند دولتمرد باشد که بر اساس استانداردهای لازم ارزیابی شود. در عین حال لازم است ثبات مدیریت داشته باشیم و اینطور نباشد که به سرعت مدیران را تعویض کنیم. حتی با تغییر رؤسای جمهور نبایستی ثبات مدیریت ما دچار خدشه شود چون مردم آسیب می‌بینند.

قاضی زاده هاشمی گفت: باید پاسپورت و پول شهروند ایرانی باارزش باشد. از طرفی مردم سرمایه هستند و سرمایه ثروت آفرین است. در حقیقت این مردم هستند که تمام مشکلات را حل خواهند کرد. نخبگان، تاجران، سرمایه‌گذاران و سایر آحاد جامعه باید فعال شوند. همچنین معتقدم دولت مردم، نباید به آنان دروغ بگوید. همچنین نباید مردم را در رنج‌ها تنها گذاشت.

وی ادامه داد: ما در بنیاد شهید، نظام پیشینی و پسینی را تعریف کردیم. نظام پیشینی آن است که همه می‌توانند شخصی را برای پستی معرفی کنند اما سطح آن مدیر باید در کانون‌های ارزیابی متناسب با شاخص‌های سطح مدیریتی، بررسی شود و سپس افرادی که بالاترین امتیازها را در شاخص‌ها و اجماع پذیری را دارند، انتخاب شوند، لذا نظامی طراحی کردیم که اگر 30 تا 40 درصد مخاطبین بر اساس ادله‌ای درست از مدیری ناراضی باشند، آن مدیر باید حذف شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دولت بازیگری است که روابط بین مردم را تسهیل‌گری می‌کند و هرکس انقلاب اسلامی و امامت ولایت فقیه را قبول داشته باشد و اراده خدمت و فداکاری برای مردم را داشته باشد، در «دولت مردم» جایگاه دارد.

هاشمی با اشاره به لزوم تشکیل دولتی جوان گفت: دولت جوان مؤمن انقلابی که رهبری به آن اشاره کردند که می‌تواند مشکلات جامعه را حل کند، نیازمند دانشمندان و افراد باهوش است و لازم است نسلی از مدیران باهوش را وارد بدنه مدیریت کشور کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت زنان اذعان کرد: زنان ظرفیت‌های بالایی دارند و متأسفانه هنوز نتوانستیم بستر لازم را برای مدیریت آنها فراهم کنیم. اتفاقاً خانم‌ها مدیرانی منضبط هستند و فساد پذیری در آنها به شدت پایین است.

وی‌در توضیح به سوالی از میزان پاسخگویی دولت خود به مردم، اظهار کرد: قطعاً دولت بایستی در رسانه ملی پاسخگو باشد. از سویی رسانه ملی هم بایستی حل مشکلات را به صورت دو طرفه و به عنوان رابط مناسب مد نظر داشته باشد زیرا در «دولت مردم» و در واگذاری تصمیم، اجرا و نظارت به مردم، بال نظارتی رسانه ملی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شخصیت شهید رئیسی اذعان کرد: شخصیت شهید رئیسی عزیز، متنوع و دارای ابعاد مختلفی بود. میراث شهید رئیسی، اخلاق، کفایت و کارآمدی در کارزارهای سیاسی بود و ایشان با اینکه به او توهین شد، به توهین‌ها پاسخ نداد. در حالی که دانش و توان افشاگری را داشت، اما از دانشش برای کسب قدرت استفاده نکرد و اخلاق مدارانه این عرصه را اداره کرد. او حتی تلاش می‌کرد رابطه‌ی خود را با آن کسی که به او توهین کرده است، حیا کند.

وی‌ادامه داد: او به دنبال آن بود که خانواده ایرانی سعادتمند شود. تحجر پدر همبستگی ملی و پیوستگی خانواده ایرانی را درآورده است، لذا نباید بگذاریم این کار با نام شهید رئیسی صورت گیرد و باید تحجر سیاسی اداری که در این نظام‌ها وجود دارد انشالله شکسته شود تا همه شهروندان احساس تعلق خاطر کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: برای بازگرداندن اعتماد مردم به دولت و افزایش سلامت جامعه آمده‌ایم. نگاه ما به خانواده نگاه تمدنی است. تا خانواده سالم و رشد یافته شکل بگیرد، جامعه هم همین گونه رشد پیدا می‌کند. زیرا برخلاف تمدن غرب که فردگراست، ما جمع‌گرا و خانواده‌گرا هستیم و برای همین، محور برنامه‌ریزی‌های دولت ما خانواده است. ما آمده‌ایم ایران قوی بسازیم و آن را به قله برسانیم.

سعید جلیلی

امروز در یک بزنگاه تاریخی هستیم / هنر مردم بیرون کشیدن فرصت‌ها از دل تهدیدهاست + فیلم

فیلم کامل اظهارات سعید جلیلی در برنامه «با مردم»؛ 22 خرداد

سعید جلیلی سه‌شنبه 22 خرداد 1403 در برنامه «با مردم» از حماسه حضور مردم در تشییع تاریخی رئیس‌جمهور شهید و جمعی از شهدای خدمت قدردانی کرد و گفت: شما مردم، شهادت رئیس جمهور صادق و خدمتگزار را به حماسه تبدیل کردید و در 45 سال گذشته بارها و بارها نشان دادید، بیرون کشیدن فرصت‌ها از دل تهدیدها هنر شماست.

وی حضور مردم در صحنه انتخابات را مغتنم شمرد و با بیان اینکه امروزدر آستانه یک تصمیم سرنوشت ساز قرار داریم، تصریح کرد: ان‌شاالله با حضور پرشور و کم نظیر مردم در این انتخابات رقابتی؛ جهان دوباره جلوه درخشان دیگری از حماسه جمهوریت را در ایران اسلامی و انقلابی خواهد دید. به کوری چشم دشمنان این جمهوری گام بلندی، رو به آینده درخشان و تمدن ساز خود برخواهد داشت و اقتدار و عزت کشور در فضای بین المللی به اوج خواهد رسید.

یک فرصت تاریخی پیش رو داریم این نامزد انتخابات با بیان این‌که «در یک بزنگاه تاریخی قرار داریم»، تصریح کرد: امروز یک فرصت تاریخی پیش روی خود داریم. مطالعه دو روند به ما نشان میدهد که ما در یک بزنگاه تاریخی هستیم؛ روند تحولات جهان، روند پیشرفت‌های مردم ایران را نشان میدهد.

جلیلی با بیان این‌که «امروز، یک جهان فرصت پیش روی ما قرار دارد»، خاطر نشان کرد: این فرصت ها میتواند ایران را جهش دهد. عرصه، عرصه درنگ و تعارف نیست. این فرصت ها باید به قدرت و پیشرفت و تعالی ملت تبدیل شود. نباید این فرصت تاریخی را از دست داد. اول از همه باید این فرصت ها را شناخت و برای استفاده حداکثری از آن برنامه ریزی کرد تا نه تنها مشکلات کشور حل شود، بلکه به پیشرفتی دست یابیم که در تراز شایستگی های مردم ایران باشد و این جز با ایفای نقش همه مردم و استفاده از ظرفیت همگان ممکن نخواهد شد.

با مطالعه شب امتحانی نمی‌توان در بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت

وی تحقق این امر را مستلزم نقشه راه و برنامه دانست و بیان کرد: برنامه تدوین شده باید بر پایه مطالعات عمیق و با استفاده از تجربه های علمی و عملی باشد و به درکی عمیق از ریشه های مسائل کشور رسیده باشد همچنین این برنامه باید به راهکارهای حساب شده ای دست یافته باشد و سالها روندهای جهانی را با بینشی عمیق دنبال کرده باشد و از دستاوردهای مردم ایران آگاهی داشته باشد، با مطالعه شب امتحانی نمیشود در این بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت.

جلیلی با اشاره به گفتمان دولت سایه اذعان کرد: در یازده سال گذشته عمده وقت من و صدها نفر از همراهانم در گفتمان دولت سایه، بر شناخت مسائل کشور و راه حل آن ها متمرکز بود. کمتر وقت داشتم تا در جلسات محفلی و گعده های سیاسی شرکت کنم؛ البته این موجب گلایه برخی دوستان هم شد. تلاش کردم ذهنم را به روی حاشیه ها و لابی ها و جلسات کم مایه سیاسی ببندم و در عوض، درهای دفترم را به روی صدها کارشناس و متخصص و مدیر و دانشمند و فعال اجتماعی و دانشگاهی و... باز کنم، کسانی که از ماندن پشت لابی های خسارت بار سیاسی و مناسبات جناحی خسته شده بودند.

این نامزد انتخابات از تشکیل ده ها کارگروه تخصصی با حضور سلایق مختلف در دولت سایه خبر داد و گفت: ده ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور و طراحی راه حل های جدید تحت عنوان گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم. تعداد مدیران و کارشناسانی که با ما همکاری کردند به بیش از هزار نفر رسید. در فهرست طولانی و پرشمار همکاران ما در دولت سایه، همه نوع سلیقه سیاسی در همه سطوح کارشناسی از مدیران عالی دولت های گوناگون تا مدیران میانی و کارشناسان حضور داشتند.

وی شاخصه، توانمندی و سلایق این مدیران را اینگونه توصیف کرد: مدیران میانی موسوم به اصلاح طلب، متخصصان و کارشناسان موسوم به اصولگرا؛ عناصر نظریه پرداز، نیروهای راهبردگذار، مدیران پرتجربه اجرایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و نظامی و امنیتی و اجتماعی و فرهنگی، پیران پیش کسوت موسفید و نخبگان جوان پرانرژی و خلاق از جمله این مدیران هستند. در این مدت هزاران جلسه عمدتا نه با دوستان سیاست زده، که با اصناف گوناگون نخبگان و توده های مردم برگزار کردم.

جلیلی دیدار با کارگران هپکو، کوله بران بانه، صیفی کاران آبدان بوشهر، کشاورزان کریم آباد رشتخوار، شرکت های دانش بنیان در نیشابور، فعالان اقتصادی در چابهار را از جمله ملاقات‌های خود با اقشار و اصناف مختلف برشمرد و خاطرنشان کرد: در کنار فعالسازی این ستاد چابک و کم هزینه ولی پرکار، بیش از 140 بار به نقاط مختلف کشور سفر کردم و از نزدیک و در دل میدان با مشکلات اقشار و اصناف مختلف آشنا شدم.

رییس جمهور بعدی حتی یک روز فرصت تردید و تاخیرندارد

این نامزد انتخابات با تاکید بر این جمله که «رییس جمهور بعدی حتی یک روز هم فرصت تأمل و تردید و تاخیر قبل از شروع دولت ندارد»، اظهار کرد: به اتکای سال‌ها بررسی و آمادگی، حتی یک روز را از دست نخواهیم داد، بلکه از آنجایی که سال‌ها مسائل کشور را سایه به سایه با کمک کارشناسان با تجربه، دقیق و مستمر پیگیری کردیم، از همان فردای انتخابات کار را شروع خواهیم کرد؛ با تصمیمات نقطه زن و راهبردی و البته اولویت دار و نه تصمیم‌های فرعی و نمایشی.

وی از آماده‌سازی ده‌ها دستور و فرمان اجرایی حساب شده خبر داد» و بیان کرد: این دستورات و فرمان ها از روز اول قابلیت پیگیری و اجرا دارد و آماده ایم تا با جدیت به نفع مردم پیاده کنیم.

دوری از تأخیر و تعجیل های نادرست، لازمه رئیس جمهور شدن

جلیلی در پاسخ به این پرسش که ریاست جمهوری چه هست چه نیست؟ مقام ریاست جمهوری، را جایگاه تشخیص و تصمیم دانست و گفت: مقام اجرا به معنی پیمانکاری نیست. ریاست جمهوری، جایگاه تشخیص و تصمیم است. دوری از تردید و تأخیر و تعجیل های نادرست، لازمه این جایگاه است.

دولتی که صدها اولویت داره، یعنی هیچ اولویتی ندارد

این نامزد انتخابات اولویت بخشیدن به ایده ها و راهکار ها را ضروری برشمرد و بیان کرد: مسائل کشور راه حل های آماده دارد. اما محال است ایده و راهکاری بدون اینکه تبدیل به اولویت و دستور کار سیاستمدار شود، به عرصه تحقق راه یابد. دولتی که صدها اولویت داره، یعنی هیچ اولویتی ندارد.

جلیلی بیان کرد: ادعا می کنم و بسیاری به این شهادت می‌دهند که به تصویر جامع، درک دقیق و تحلیل عمیقی از مسائل کشور رسیده ایم و با جمع بندی های کارشناسی و راهبردی، برنامه های حساب شده ای معتنابهی تهیه کردیم که نه محصول یک تکاپوی عجولانه چندروزه یا چندماهه، که حاصل یک فرآیند روشمند کارشناسی و تجربی حداقل 11 ساله است. من در تمام این سالها تلاش کردم به جوانانی که علاقمند به کار سیاسی هستند الگوی متفاوتی از کنش سیاسی ارائه کنم که بدانند کار سیاسی فقط به معنای جابجا شدن در جلسات و محافل و باندهای سیاسی و جناحی نیست و سیاست ورزی درست یعنی متمرکز شدن روی مسائل واقعی، پرهیز از کارهای نمایشی و فرمایشی و کار تخصصی درست ذیل چتر معرفتی و راهبردی صحیح. خوشحالم که گفتمان دولت سایه تا حدی توانست این الگوی متفاوت را آشکار کند.

وی نگرانی در هدر رفت ظرفیت‌ها را عاملی مهم برشمرد و گفت: به عنوان کسی که سالها هم با سیاست خارجی درگیر بودم و هم با سیاست داخلی، معتقدم بیشتر از اینکه نگران «تهدید» های داخلی و خارجی باشیم، باید نگران استفاده نکردن و هدر دادن فرصت ها و ظرفیت های کشور باشیم. ما امروز در یک فرصت تاریخی بزرگ هستیم. «هر» ملتی که از فرصت های تاریخی غفلت کرد، از مسیر پیشرفت عقب ماند. تدبیر یعنی باید فرصت های فرهنگی، تاریخی، منطقه ای، اقتصادی، علم و فنآوری را از قبل شناخت و اولویت بندی و برنامه ریزی کرد تا با اشراف کامل اجرایی کنیم.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: با همین پشتوانه، در بزنگاه های تصمیم گیری، دولت سایه تلاش کرد با تصمیم سازی‌های کاملا تخصصی، و ناظر به منافع ملی، دولت ها را با هر گرایشی یاری کند. ده ها نامه کارشناسی در مورد راه حل مسائل کشور به عالیترین مراجع تصمیم گیری از رهبر معظم انقلاب تا روسای محترم جمهور و روسای قوای دیگر ارسال شد. یادی کنم از برادر عزیزمان رئیس جمهور شهید و محبوب ملت، که با دلسوزی، از هریک از این نامه ها با اخلاص استقبال می‌کرد، ارجاع می‌داد و پیگیری کرد که مجموعه ای از دستورهای شهید رئیسی روی این پیشنهادها به اطلاع شما خواهد رسید.

جلیلی با اشاره به اقدامات دولت سایه در ارائه راهکارهایی برای فروش نفت به دولت شهید رئیسی یادآور شد: قبل از شهید رییسی ادعا می شد نمی توانیم نفت را بفروشیم، ما در دولت سایه راهکارهای فروش نفت در همان شرایط را تهیه کردیم، به دولت وقت دادیم و در همان دولت، فروش نفت شروع شد. کار در دوره شهید رییسی جدی گرفته شد و تکمیل شد و به جایی رسید که فروش ما به بیش از 1 و نیم میلیون بشکه در روز رسید.

چهار سرفصل اصلی را سرلوحه دولت خودم قرار دادم

وی تاکید کرد: درک ما از شرایط کشور ما را به این اولویت‌ها رساند. چهار سرفصل اصلی را سرلوحه دولت خودم قرار دادم. به عنوان اولویت آن‌ها را پیگیری جدی خواهم کرد.

انضباط مالی اصلی ترین اولویت های رئیس جمهور آینده

این نامزد انتخابات انضباط مالی را یکی از اصلی‌ترین اولویت های رئیس جمهور آینده دانست و گفت: براساس جمع بندی که بر پایه مطالعه نسبتا گسترده راجع به مالیه ایران ازمشروطه تا امروز داشتم انضباط مالی را امری مهم تلقی می‌کنم. سی سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم. بعدها در جایگاه معاون وزیرو بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی دقیقا این را تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم که تا انضباط مالی محقق نشود اکثر بخش‌های دولت مختل خواهد شد.

جلیلی انضباط مالی را اینگونه توصیف کرد: انضباط مالی یعنی چه؟ در تعبیر محاوره ای یعنی حساب_کتاب! شما یک منبع آب دارید. قرار است این منبع با یک شبکه لوله کشی به باغچه های تشنه برسد. اگر لوله ها و شلنگ هایی که قرار است بودجه کشور را به مصارف ضروری برسانند سوراخ باشند و نشتی داشته باشند شما هر چقدر هم که منبع را پرآب کنید باز تشنگی باغچه ها برطرف نخواهد شد. نفت 20 دلار است مشکلات هست، 70 دلار می‌شود مشکلات هست، 130 دلار میشود باز هم مشکل هست. اشکال کجاست؟

وی در همین راستا به ذکر دو مثال برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و تاثیر آن بر انضباط مالی پرداخت و ادامه داد: یکی دو نمونه از این نشتی های بی رسیدگی را مثال میزنم که ببینید تحقق انضباط مالی چه تاثیرات بزرگی میتواند داشته باشد. اولین نمونه مسئله میترینگ است. ما سالانه چند میلیارد دلار نشتی و پرتی در تولید و فروش نفت و گاز داریم. چند میلیارد دلار!! چطور دولتی که حساب درآمدهای خود را بطور دقیق نداشته باشد می‌تواند برای مخارج کشور برنامه ریزی کند؟ شما باید اول لوله و آخر لوله انتقال نفت را اندازه بگیرید که همان قدر که وارد لوله میشود خروجی داشته باشد. وگرنه چند درصد از نفت که وارد لوله میشود به خروجی خودش نمیرسد! اصطلاح فنی اش میترینگ است. یعنی اندازه گیری و حساب کتاب پیداکردن. با یک تدبیر حساب شده میشود سالانه از هرز رفتن میلیاردها دلار جلوگیری کرد.

این نامزد انتخابات با اشاره به هدر رفت منابع در حوزه نفت و فراورده های نفتی، تاکید کرد: به خاطر نداشتن اشراف و انضباط، سالانه حدود 7 میلیارد دلار هدر رفت منابع داریم! دولت نمی داند دقیقا چه میزان نفت تولید و توزیع شده و فروش رفته است. برخی می گویند پرتی در حدود 4 درصد طبیعی است! این یعنی حدود 7 میلیارد دلار در سال! آیا این عدد طبیعی است!؟ چرا برای دیگر کشورها طبیعی نیست؟ با هزینه ای حدود یک میلیارد دلار، در ظرف چند ماه سالی 7 میلیارد دلار به منابع دولت اضافه می شود. البته بعد از تلاشهای زیاد در دولت سایه، این موضوع در برنامه هفتم درج شد و باید به سرانجام برسد.

انضباط مالی در طی سال‌های مختلف جدی گرفته نشده بود

جلیلی از اولویت قراردادن انضباط مالی در دولت خود خبر داد و بیان کرد: اگر انضباط مالی در «اولویت»، تکرار میکنم «در اولویت» دولت قرار بگیرد برکات بسیار بزرگی به دنبال خواهد داشت. و من این را اولویت جدی دولت خودم قرار خواهم داد. اگرچه مخالفت ها و سروصدای زیادی را ایجاد خواهد کرد اما مزه آن را همه مردم خواهند چشید. در دولت سایه درباره فهرست اولویت های انضباط مالی کارکرده ایم و برنامه مشخص داریم.

دولت باید به جریان پول در کشورمشرف باشد

وی اشراف دولت به جریان پول در کشور را امری ضروری تلقی کرد و گفت: یکی از راه های منضبط کردن دولت، اشراف دولت به جریان ریال در کشور و ایجاد انضباط بانکی است.

مشارکت مردم در پیشرفت کشور سرفصل مهم دولت جلیلی

وی ادامه داد: دومین سرفصل مهمی که در همه بخش‌ها آن را با جدیت پیگیری خواهم کرد مشارکت فراگیر و همه جانبه همه احاد و اقشار مردم در پیشرفت کشور است. وقتی از مردم حرف می‌زنیم منظورمان از تخصصی‌ترین فضاها تا توده‌ای‌ترین میدان‌هاست. صدها دانشکده در کشور داریم که کارشان برگزاری کلاس و امتحان گرفتن است. سهم این‌ها از ارزآوری در مملکت چیست؟ نقش دانشگاه در نوشتن برنامه توسعه چیست؟ نقش دانشگاه در جهش اقتصادی، رشد اقتصادی هشت درصد یا گسترش صادرات کشور چیست؟ چه ماموریتی برای دانشگاه تعریف شده تا پیوندهای اجتماعی را محکم کند، تا مرزهای فرهنگی ما را گسترش دهد؟ این در حالی است که دانشگاه‌های ما این قابلیت را دارند و همه باید ماموریت پیدا کنند تا در مسیر پیشرفت کشور نقش داشته باشند.

نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور

جلیلی با اشاره به برنامه‌های خود برای نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور بیان کرد: در دولت ما از نیمسال اول سال تحصیلی بعد هر دانشگاهی این ماموریت را بر دوش خود میبیند و نقش تعریف شده خود در نقشه پیشرفت کشوررا با همت خودش و ذیل اسناد بالادستی پیدا می‌کند. و باز تاکید می‌کنم استفاده از همه این فرصت‌ها نیاز به مشارکت مردم دارد. مشارکت مردم هم - توجه کنید که - یک رهنمود نیست. باید برای این هم مدل داشت. برای هر گروه از مردم.

جلیلی گفت: نمونه دوم از نقش‌آفرینی مردم، همین پول‌هایی است که مردم از ترس از بین رفتن ارزش ان، طلا و سکه و دلار خریداری میکنند البته این وسط راهزن هایی هم هستند که برای کلاهبرداری از مردم کمین کرده اند. من یادم هست در یک شهر محروم سیستان و بلوچستان در سال 96 نزدیک به 200 میلیارد تومان، از مردم آن شهر کلاهبرداری شد. اگر طرحهای قرص و محکمی از سمت دولت طراحی و عملیاتی شود که سوددهی خوبی داشته باشد، این پولها به سمت این طرح ها میرود.

وی در همین راستا ادامه داد: پولهای خرد مردم میتواند کارهای بزرگ انجام دهد، دولت می خواهد پروژه های عمرانی به نفع مردم انجام دهد ولی هزینه آن را ندارد از سویی دیگر مردم می خواهند سرمایه های خود را حفظ کنند، ولی زمینه در اختیار آنها نیست.

به تصمیم های نقطه زن نیاز داریم

وی با بیان این‌که «به تصمیم‌های نقطه زن نیاز داریم»، خاطرنشان کرد: در لحظه ای که نظم دنیا و منطقه غرب آسیا در حال تغییراست، ما بیش از هر لحظه دیگری به «تصمیم های نقطه زن» نیاز داریم در غیر این صورت از سایر کشورها چند دهه عقب خواهیم ماند.

این نامزد انتخابات با اشاره به نمونه‌هایی از این فرصت‌ها که برای تولید ثروت و جهش اقتصادی پیش روی کشور قرار دارد، گفت: اقتصاد دریامحور یکی از این موضوعات است. بسیاری از کشورهای دنیا که سواحلی کمتر از ایران و موقعیت دریایی ضعیف تر از ما دارند چندین برابر ما از برکات دریا منتفع می شوند.

وی توسعه اقتصاد دریامحور را از اولویت های دولت خود برشمرد و بیان کرد: دریا امروز منبعی سرشار برای تولید ثروت و نقش‌آفرینی در تحولات جدید بینالمللی است. بسیاری از مسایل اقتصادی کشور را می‌توان زیر چتر اقتصاد دریا سامان داد. از تولید آبزیان گرفته تا ساخت و تعمیر کشتی‌های باری و مسافری.

نقش روستا ها در پیشرفت و صادرات کشور

جلیلی با اشاره به پایه گذاری جهش اقتصادی روستاها گفت: بارها گفته ام هر روستا یک واحد حیاتی برای پیشرفت کشوراست. 40 هزار روستای بالای 20 خانوار داریم. در این سال‌ها به روستاهایی که می‌توانند الگوی سایر روستاها در کشور باشند رفته ام. هر روستا به نحوی میتواند یک نقشی مهم و متمایز در پیشرفت و جهش کشور و حتی صادرات داشته باشد. به شرطی که طرح و نقشه وجود داشته باشد که در دولت من به این امر توجه خواهد شد.

اجازه نخواهم داد نگاههای جزیی نگر مانع تصمیم‌های راهبردی شود

وی با اشاره به فرصت های اقتصادی در فضای بین الملل گفت: فرجام تولید، صادرات است. باید بازارهای منطقه و جهان دسترسی داشته باشیم پس تعامل سازنده با اکثر کشورها نیاز است. می توان با 200 کشور دنیا روابط را توسعه داد. زمانی می گفتند گشایش ایجاد شده است صادرات ما به افغانستان دو برابر کشورهای اروپایی بود. زمانی فقط با سه چهار کشور ارتباط گرفته شد که دشمن ما بودند. در سه سال گذشته نفت ما فروخته شد و بسیاری از کشورها می کویند می خواهند روابط راهبردی با ایران داشته باشند. اجازه نمی دهم نگاه های جزئی مانعی برای همکاری های پرسود برای کشور باشد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا میگوییم در یک فرصت تاریخی هستیم، تشریح کرد: شناخت جهان، و شناخت این فرصتها، فقط شناخت روندهای سیاسی نیست. یه گام عمیق تر باید نگریست. گاهی دستاوردهای فناورانه چهره سیاسی جهان را تغییرمیدهند. امروز، روندهای فناورانه به یک نقطه گلوگاهی رسیده اند؛ و مارادرآستانه یک تحول قرار داده اند. تحولی که نه فقط زندگی ها را بلکه حکومت ها را هم میتواند دگرگون کند. نه فقط حکومتها را، بلکه حتی بر ادراک ما از شناخت، حیات، سعادت و حقیقت نیز اثر خواهند گذاشت. امروز جوانان و شرکت‌های دانش بنیان ما در مرزهای دانش حرکت می کنند باید آماده برای جهش باشیم. ما باید جایگاه خود در اثرگذاری جهانی پیدا کنیم.

هنر مردم ایران، انتخابهای بزرگ است

جلیلی خاطر نشان کرد: همان طورکه سال 1400گفتم ایران بزرگ در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی داشته و ماجراهای بزرگی گذرانده است. ما در جهان فقط یک کشور نیستیم، یک تمدن و یک فرهنگ بوده و هستیم. هنر مردم ایران، انتخابهای بزرگ است. با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این نقش تمدنی ایجاد شد. امروز دوباره بعد از صدها سال ما شخصیت‌هایی داریم که به مرزهای دانش نزدیک شدند و در بعضی رشته ها در رده های یکم تا پنجم دنیا هستیم. از ابن سیناها تا کاظمی آشتیانی ها. از خواجه نصیرها تا شهید شهریاری ها، از خوارزمی ها تا فخری‌زاده ها و از سربداران تا قاسم سلیمانی‌ها.

این نامزد انتخابات تاکید کرد: ما راه درازی را آمدیم و امروز در یک پیچ تاریخی هستیم. در یکی دو قرن گذشته هر بار که ما خواسته ایم جهشی داشته باشیم، دشمنان خارجی ما تلاش کردند مانع شوند. متاسفانه جریان هایی را هم از داخل کشور همراه خود کردند و به خدمت خود گرفتند. امیر کبیر حرکت بزرگی را شروع کرد ولی علیه او فضاسازی شد و در نهایت او را به شهادت رساندند.

باید برای حل مشکلات دستگاه فرسوده دولت، فکر و ایده داشت

وی در پایان افزود: اکنون این ماییم که به جای سرگرم شدن به انبوهی از کارهای بی اولویت، باید اولویت های نقطه زن را درک کنیم و با انتخاب هایی حساب شده شانه زیر بار مسئولیت دهیم تا بار از دوش مردم ایران برداریم. ما یک نقشه راه جامع و فراگیر میخواهیم؛ ما به یک دولت نقش آفرین نیاز داریم که برای همه آحاد مردم (تک تک مردم ایران) در اصناف و اقشار گوناگون نقشی در مسیر پیشرفت و جهش کشور تعریف کند و اکنون وقت نقش آفرینی است. همه باید نقش ایفا کنند و دولت برای نقش آفرینی، نقشه راه داشته باشد. اکنون یک جهان فرصت پیش روی ماست، تا عقب ماندگی های چندصدساله را در چند سال جبران کنیم. اکنون یک جهان فرصت پیش روی ماست، تا با جهادی بزرگ به ایران جهش دهیم. اکنون نوبت شماست تا با جهادی بزرگ، یک جهان فرصت را شکوفا کنید تا ایران را جهش دهیم. یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی، یک نقش پرشکوه. بسم الله الرحمن الرحیم.

محمدباقر قالیباف

خانواده نگاه مهم برنامه هفتم توسعه است / مشکل امنیت شغلی کارکنان شرکتی را حل کردیم

ویدیو کامل گفتگوی محمدباقر قالیباف در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری»؛ 22 خرداد

محمدباقر قالیباف سه‌شنبه 22 خرداد 1403 در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» در توضیح مراحل تصویب برنامه هفتم توسعه گفت: ابتدای شروع دولت سیزدهم دولت شهید رئیسی با انتهای برنامه هفتم بود که تصمیم گرفته شد برنامه ششم به مدت دو سال تمدید شود.

وی ادامه داد: برای برنامه هفتم در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم وقت گذاشته شد و کار کارشناسی دقیق خوبی در تنظیم لایحه شد و هماهنگی بین مجلس و دولت بود.

وی بیان کرد: تمام تلاش ما بود که بر نامه هفتم ضعف‌ها و اشکالات گذشته را نداشته باشد و این برنامه از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری یکی از موضوعات مهم که مردم از آن نگران هستند را موضوع گرانی دانست و ادامه داد: گرانی ریشه در ناترازی بانکی و سیاست‌های پولی و بانکی دارد. برنامه هفتم این نگاه تنظیم شده و این برنامه نتیجه کار مشترک بین دولت و مجلس بود.

وی اضافه کرد: رویکرد ما مساله‌محوری بود که در برنامه‌ریزی جامع، هرچه آرزو دارند می‌نویسند، بدون توجه که ظرفیت‌های کشور امکان دارد یا خیر؛ ما در برنامه هفتم مساله محوری را مبنای کار قرار دادیم با توجه به محور خانواده.

وی گفت: یکی از نقاط متمایز برنامه هفتم این بود که یا رویکرد مساله‌محوری جلو رفت.

قالیباف با تاکید بر این‌که «باید قانون دقیق و روشن باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد و بعد اجرای قانون مهم است»، افزود: در اجرای قانون با دولت این کار را پیش بردیم.

وی درباره نقاط متمایز برنامه هفتم نسبت به سایر برنامه‌ها هم گفت: برنامه هفتم توسعه سندی 5 ساله است که کار مشترک مجلس و دولت شهید رییسی است. یکی از ضروریاتی که احساس کردم حضور پیدا کرده و عافیت‌طلبی را کنار گذارم، برای اجرای برنامه است.

وی با تاکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در ماده 118 برنامه هفتم، تشکیل شورای راهبری پیش بینی شد تا برنامه کنترل پذیر باشد و معطوف به هدف حرکت کند و بازگشت‌پذیری داشته باشد بدان معنا اگر سالانه مشکلاتی دیده شد آن موارد را در بودجه‌های سالانه اصلاح کرد.

* برنامه هفتم میثاق ملی همه ما خواهد بود

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با بیان این‌که «برنامه هفتم رفتار سیستمی و مدیریت قوی می‌خواهد» گفت: برنامه هفتم میثاق ملی همه ما خواهد بود؛ هر کسی که رئیس‌جمهور شود باید برنامه هفتم را برای اجرا دنبال کند.

وی یادآور شد: رشد نقدینگی در دهه نود 26 برابر اما رشد اقتصادی کمتر از یک درصد بود که مشکلاتی ایجاد کرد. آن زمان دولت وقت معتقد بود که ضرورتی برای تصویب برنامه در مجلس نیست و دولت خودش تصویب و اجرا می‌کند؛ لذا ما مصر به اجرای برنامه هفتم هستیم تا از مسابقه پیشرفت در مقایسه با بقیه کشورها عقب نمانده و مسیر را طی کنیم.

* با برنامه هفتم توسعه زندگی کردم

وی با بیان این‌که با برنامه هفتم توسعه زندگی کرده است، گفت: قریب به 120 ساعت در صحن مجلس و چندین هفته در کمیسیون تلفیق بحث شده و صدها جلسه بین دولت و مجلس بود؛ لذا امیدواریم با اجرای دقیق برنامه هفتم بتوان مشکلات حل و فصل کرد.

قالیباف ادامه داد: بودجه و برنامه مرتبط با زندگی مردم است؛ لذا باید برنامه هفتم توسعه تغییری در زندگی مردم و معیشت آن‌ها و رشد و توسعه ایجاد کند؛ لذا باید این برنامه چشم‌انداز داده و قابل پیش‌بینی باشد تا سرمایه‌گذار و مردم کارمند بتوانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند. لذا برنامه هفتم نقشه راه ماست و گام به گام با قدرت برنامه را اجرا می‌کنیم. مردم مطمئن باشند که پایان برنامه ثبات اقتصادی و مهار تورم در کشور است.

وی درباره راهکارش برای افزایش بهره‌وری در کشور هم گفت: ما شاخص‌ها را براساس سیاست‌های کلان اعلامی مقام معظم رهبری دنبال کردیم که در طول اجرای برنامه هفتم به متوسط 8 درصد برسیم با این توضیح که در دهه گذشته متوسط رشد کمتر از یک درصد بوده است.

وی با بیان این‌که «برای رشد اقتصادی به بهره‌وری و سرمایه‌گذاری نیاز است»، گفت: موضوع بهره‌وری مهمتر از سرمایه‌گذاری است چون در بهره‌وری فرصت‌هایی داریم که از آن فرصت‌ها سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد؛ در همین راستا ماده 111 قانون برنامه متمرکز بر بهره‌وری است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در برنامه هفتم شاخص‌های بهره‌وری را در تمام بخش‌ها دنبال کرده و نقش ملی و استانی روشن شده است. همچنین تفکیک کار بین ملی و استانی یعنی تمرکز زدایی صورت گرفته است در نهایت فرقی بین تولی‌گری و تصدی گری قائل شده است.

وی با بیان این‌که «انگیزه نیروها در سیستم بخش دولتی و رفتار و انگیزه برای کار مهم است»، افزود: در یک اتاق دو فرد کار می‌کنند شاید یک نفر تحصیلات و تخصصش بالاتر باشد، اما به دلیل قردادای و پیمانی بودن دریافتی کمتر دارد و امینت شفلی ندارد و کسی که رسمی شده با داشتن امنیت شغلی شاید انگیزه کار نداشته باشد؛ البته درباره همه این موارد در برنامه هفتم چاره اندیشی شده است.

* دولت با 7 درصد سهم در ایران خودرو هیات مدیره و مدیرعامل عوض می‌کند

قالیباف نحوه مدیریت و مداخلات دولت را در بهره وری مهم دانست و گفت: مثلا در بازار خودرو، سهم دولت در ایران خودرو حدود 7 درصد است اما با این میزان سهم، دولت صدرصد در سیاست گذاری و تصمیم گیری و قیمت‌گذاری است، نتیجه آن را می‌توان در دیون باقی مانده دید بعد دولت مجبور به دخالت در قیمت گذاری و دادن رانت و جبران هزینه‌ها می شود. دولت با 7 درصد سهم هیات مدیره و مدیرعامل عوض می‌کند. برای اینکار از پول بخش دولت و منافع عمومی در خودرو می‌گذارد بعد خودرو تولید می‌کند و بعد دولت و بخش خصوص و تولیدکننده و مردم ناراضی هستند.

وی با اشاره به موضوع انرژی گفت: امروز قریب به 50 درصد انرژی ما قبل از ورود به مصرف، هدر می‌شود. یعنی بخشی اتلاف در نیروگاه‌ها شده و بخشی در گازهای مشعل سوخته رفته و بخشی قاچاق می‌شود. وضعیت مثل خانه‌ای است که کنتور آب نشتی دارد و بعد به دنبال کمبود مصرف آب در خانه هستیم حال این‌که باید چاره‌ای برای لوله نشتی پیدا شود.

وی با بیان این‌که «این مشکل در معدن و حوزه پتروشیمی وجود دارد»، افزود: از حجم 9.5 میلیون بشکه مجموعه نفت و گاز تولید در کشور فقط 7.5 درصد در پتروشیمی‌ها می‌آید که قریب به 20 میلیارد است؛ وقتی از بهره‌وری حرف می‌زنیم یک بخش چابکی دولت و بخشی روندهایی است که باید اصلاح شود.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: سهم دولت در معادن با تلاش دو سال گذشته مجلس یازدهم 44 همت شده ولی 44 همت یارانه گازوئیل به معادن داده می‌شود؛ لذا دولت عملا بهره‌وری از معادن ندارد.

* سازمان ملی زمین و مسکن یک میلیون هکتار زمین در اختیار دارد

وی درباره وضعیت مسکن نیز گفت: قوانین جهش تولید مسکن مربوط به اجاره‌بها و مالیات و در میان مدت قانون اجاره بها و مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شده است، اما سهم قابل توجهی از هزینه مسکن مربوط به قیمت زمین است.

وی توضیح داد: سازمان ملی زمین و مسکن یک میلیون هکتار زمین در اختیار دارد؛ کل مسکن 9 هزار هکتار زمین داشته و اینجا حرف از یک میلیون هکتار زمین است. در برنامه هفتم مصوب شد که دو صدم درصد از مساحت کل کشور یعنی 330 هکتار به زمین اختصاص داده شود که این به معنای بهره‌وری است؛ برای رسیدن به 8 درصد رشداقتصادی باید سه درصد از 8 درصد را با بهره‌وری دنبال کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش برای تحقق برنامه هفتم درباره مسکن گفت: باید یه سمتی رفت که یک اگر یک کارمند و کارگر تمام درآمدش را برای مسکن بگذارد، باید بتواند بعد از 7.5 سال مسکن تهیه کند. اکنون این شاخص در کشور حدود 14 سال است که باید آن را به نصف کاهش داد لذا باید مسکن را ارزان تر تمام کرد و استفاده درست از زمین ها داشت.

وی یادآور شد: بخش قابل توجهی از یک میلیون همتار زمین در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن مربوط یه زمین هایی است که در داخل محدوده شهر و روستا است و استفاده بهینه از آن نمی شود. در برنامه هفتم پیش بینی شده که حداقل 15 درصد در حوزه صنعتی شدن رشد داشته باشیم.

وی درباره اقدامت لارم در حوزه سرمایه‌گذاری گفت: در برنامه هفتم به اصلاح نظام بانکی توجه شد؛ بعد از 50 سال قانون جدید بانک مرکزی ابلاغ شد و اکنون قانون جدیدی در بانک مرکزی حاکم است.

* ناترازی بانک ها یکی از موضوعات ما در کشور است

قالیباف با بیان این‌که «ناترازی بانک ها یکی از موضوعات ما در کشور است»، افزود: خساراتی که موسسات بانکی به کشور و مردم وارد کردند به دلیل ناترازی بانک‌ها است که بانک مرکزی باید این ناترازی را کنترل می‌کرد. امروز بانک مرکزی برای این موضوع قدرت لازم دارد. همه دادگاه‌های قضایی در حوزه بدوی و تجدید نظر و شوراهای اختصاصی حتی در شهرستان‌های بزرگ و مرکز فقط پرونده‌های بانکی را رسیدگی می‌کند تا جلوی ناترازی و در نهایت رشد نقدینگی را بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم تعیین نرخ بهره گفت: تولید با نرخ بهره بانکی 30 درصد - که در واقعیت 37 درصد است - شکل نمی‌گیرد. این شامل بازار سرمایه هم می‌شود.

وی با بیان این‌که «در حوزه پرداخت تسهیلات به خصوص تولید مشکلات داریم»، گفت: اگر رشد نقدینگی به سمت تولید و هدفمند باشد در نقدینگی دچار مشکل نمی‌شویم.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اهرم کردن منابع در اختیار تولید را مهم خواند و با یادآوری زمان شهرداریش در تهران گفت: آن زمان دولت به هر دلیلی همکاری با شهرداری نداشت اما من از اهرم کردن ظرفیت‌های شهرداری سرمایه تامین کردم و شاهد ساخت 200 کیلومتر ریل مترو و حفاری مترو و ایستگاه تهران بودیم. ظرفیت دولت با شهرداری قابل قیاس نیست.

*زنجیر به پای تولید بسته‌ایم

قالیباف با بیان این‌که «زنجیر به پای تولید بسته‌ایم» گفت: در حوزه مربوط به بیمه نهاد مستقل برای حوزه دادرسی بیمه پیش بینی شده است ودر حوزه مالیات هم دستگاه بخش دولتی تعیین تکلیف می‌کند؛ لذا تلاش شده تا از این مسیر زمینه را برای امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم. اگر این موارد در تولید و زیرساخت‌ها اجرایی شود دیگر لازم نیست قیمت‌ها دستوری کنترل شود.

وی ادامه داد: مداخله دولت باید جایی باشد که قیمت تمام شده را در چرخه تولید کنترل کند نه این‌که در حوزه بانکی سود 30 درصد دهد اما تولید کننده حتی 10 درصد سود نمی‌برد. این یعنی چرخه دچار اشکال است.

* باید زنجیره تولید و بازار سرمایه را درست کنیم

وی اظهار کرد: باید زنجیره تولید و بازار سرمایه را درست کنیم؛ وقتی دولت در بازار سرمایه دست می‌برد و دستوری از شرکت‌های بزرگ پول برمی‌دارد، چطور بازار سرمایه خواهد از سرمایه‌های خرد جذب سرمایه کند. در نتیجه بخش خصوصی و صندوق‌های سرمایه و پروژه‌ها شکل نمی‌گیرد؛ این ها در برنامه هفتم به طور دقیق برنامه‌ریزی شده و قابلیت اجرایی دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت در صورتی که توفیق خدمت پیدا کنم، به فضل الهی ثبات اقتصادی را در کشور و برای بازار کار و اشتغال و تولید و بازار سرمایه و اصلاح نظام پولی و بانکی انجام داده و پاسخگوی روند پیشرفت برنامه در هر فصل خواهیم بود.