چهارشنبه 18 مهر 1403

مشکلات روستاها با تشکیل وزارتخانه برای آن حل نمی‌شود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
مشکلات روستاها با تشکیل وزارتخانه برای آن حل نمی‌شود

یک نماینده مجلس درباره طرح تشکیل «وزارت امور روستا» گفت: این موضوع خیلی جدی نیست و بعید است به نتیجه‌ای برسد. مشکلات ما مربوط به ساختارها نیست و ضعف در مدیران اجرایی است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: یکی از نمایندگان طرحی پیشنهاد کرده مبنی بر این‌که وزارت امور روستا تشکیل شود. موضوع حمایت از روستاها مساله مهمی است، باید روستاها را مورد توجه قرار دهیم و حمایت‌های لازم از روستاییان را داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که طی سنوات گذشته نسبت به روستاها به شدت بی‌توجهی شده است، اظهار کرد: اما راه حل برطرف کردن مشکلات مربوط به روستا، تشکیل وزارتخانه‌ای به این نام نیست و اعتقادی به این موضوع ندارم. زمانی که در مساله‌ای به نتایج مطلوب نمی‌رسیم، بدون بررسی عملکرد مدیران سریعا به سراغ تغییر ساختارها می‌رویم و هزینه‌هایی را بر نظام تحمیل می‌کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف مربوط به ضعف در ساختارها نیست و ضعف در اجرا، مهم‌ترین فاکتور است. اگر مدیران قوی در موضوعات مختلف ورود می‌کردند، امروز با مشکلات فراوان به ویژه در حوزه روستا مواجه نبودیم. تغییر مدیران ضعیف و جانشین شدن مدیران قوی مرتبط با مشکلات، بیش از تغییر ساختارها می‌تواند راهگشا باشد و مشکلات را برطرف نماید.

پژمانفر در پاسخ به سوالی درباره چرایی انتخاب مدیران ضعیف طی سالیان اخیر عنوان کرد: ایراد در انتخاب مدیران هم یکی از مشکلات است. در انتخاب مدیران شایسته سالاری نداریم و مقداری در انتخاب افراد بی‌توجهی شده است که نتیجه‌ی این عملکرد، وضعیت موجود می‌باشد و مثلا فردی با تحصیلات غیرمرتبط، یک مسئولیت رده بالایی را عهده‌دار شده است.

وی با اشاره به مشکلات روستایی گفت: در گذشته جهاد سازندگی را در حوزه روستایی داشتیم که متولی مستقلی در این امر بود و به ابعاد مختلف روستا از جمله مسائل عمرانی، بهداشت و درمان، مسکن و... می‌پرداخت و اقدامات خوبی را هم در سال‌های گذشته انجام داده بود. انحلال جهاد سازندگی و ادغام آن با مجموعه وزارت کشاورزی اقدام موفقی نبود و باعث محرومیت روستاها از کارهای جهادگونه و بسیار موثر جهاد سازندگی شد.

این نماینده مجلس افزود: طرح پیشنهادی وزارت امور روستا بعید است به نتیجه‌ای برسد و محقق نخواهد شد.

انتهای پیام