پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

معاون رییس جمهوری: قم در جذب تسهیلات کرونایی پیشتاز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون رییس جمهوری: قم در جذب تسهیلات کرونایی پیشتاز است

قم - ایرنا - معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: قم در استفاده و جذب اعتبارهایی که برای آن در نظر گرفته شده از جمله اعتبارات تبصره 18 و تسهیلات کرونایی جزو استان های پیشتاز بوده و این نشان دهنده تلاش جدی برای رونق تولید و تجارت در این استان است.

به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان روز پنجشنبه در پایان جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق گزارش اعلام شده در این جلسه 22 واحد تولیدی استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته که بسیار خوشحال کننده است.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه پیگیری خواهد شد گفت: در طرح ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی قم که برای تحقق شعار جهش تولید در نظر گرفته شده گزارش ها نشان دهنده پیشرفت خوبی می باشد.

وی افزود: در رابطه با آب صنعتی استان، صنعت کفش و همچنین مسائل مربوط به تامین اجتماعی پیشنهادها و نکته های خوبی ارائه شد که دنبال می شود.

نهاوندیان اضافه کرد: در رابطه با تفویض برخی اختیارها به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز پیشنهادهایی داده شد که ما برای پیگیری مطالب ستاد اقتصاد مقاومتی، دفتری را در تهران موظف کردیم که همه این ها را با دستگاه های ملی دنبال می کند و در یک رابطه رفت و برگشتی خوبی نیز با دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی هستند.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه افق های قم را با توجه به رعایت مقررات کرونایی و تبدیل وضعیت این استان از قرمز به نارنجی خیلی مثبت می بینم ابراز امیدواری کرد: با توجه به وارد شدن بیشترین آسیب های کرونایی به بخش خدمات ما بتوانیم در رابطه با اصناف نیز با بسته های حمایتی که تصمیم گیری شده بازگشت رونق را شاهد باشیم.

وی یادآور شد: در رسته گردشگری که از رسته های به شدت آسیب دیده است تصمیم هایی را در تسهیلات ویژه کسب و گرا گرفتیم که امیدواریم با جذب آنها واحدهای گردشگری قم تاب مقاومت بیشتری داشته باشند.

معاون رئیس جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: به طور کلی افق برای سه ماه باقی مانده سال جاری و همچنین سال 1400 در مقایسه با گذشته افق مثبت تری است امیدواریم حاصل این مشورت ها و رایزنی ها به بهبود وضعیت مردم منجر شود.

نهاوندیان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام ها و برنامه های دولت برای جبران آسیب های وارده ناشی از کرونا در قم افزود: بعد از اینکه تسهیلات کسب و کارها را مصوب و اجرایی کردیم خوشبختانه عملکرد قم در جذب این تسهیلات از خیلی از استان ها بهتر بوده و رتبه دوم را داشته است.

وی ادامه داد: ما در دولت تصمیم گرفتیم، موضوع توجه به آسیب دیدگان کرونایی را از رسته هایی که بیشترین آسیب را دیده آغاز کنیم از این رو با گردشگری شروع کردیم به دنبال آن در حوزه ورزش تصمیم گرفتیم و همین هفته هم در حوزه فرهنگ و هنر تصمیم هایی گرفته شد که با توجه به اینکه در قم شاهد مراکز فرهنگی متعدد و همچنین صنعت نشر هستیم مقدار زیادی از آنها می تواند در این استان جذب شود.

وی تصریح کرد: هم برای مراکز قرآن و عترت و هم برای ناشران و همچنین صنعت تولید فیلم طبق پیشنهادی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده بود دستورالعملی تهیه و پس از تصویب در کارگروه اقتصادی ستاد ملی کرونا در این ستاد نیز تصویب و تایید شد.

نهاوندیان گفت: این تصمیم های صورت گرفته بخش مهمی از خدمات را می تواند پوشش دهد و مشکل های گردشگری را نیز حل کند.

وی افزود: در مورد اصناف خرده فروش، سوهان و غیره نیز طبیعتا باید شرایط استان عوض شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تدابیر اتخاذ شده برای فرآوری محصولات و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در استان گفت: اینکه زنجیره ارزش افزوده را کامل کنیم یک امر بسیار مهمی است که در برنامه ریزی های تولید و صادرات وزارت های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دیده شده است.

نهاوندیان بیان کرد: در دوره های گذشته در قم برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده برنامه ریزی نشده است، ما به جذب سرمایه نیاز داریم یعنی فضای کسب و کار باید به گونه ای باشد که سرمایه گذاران به فعالیت ترغیب شوند که روی این مطلب در کلان کشور و همچنین استان اهتمام جدی است.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهوری در سفر به قم ضمن شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان از چند واحد تولیدی فعال در قم نیز بازدید می‌کند./

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*