دوشنبه 16 مهر 1403

معجزه حضور میلیونی و عقب‌نشینی ترامپ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معجزه حضور میلیونی و عقب‌نشینی ترامپ

تهران - ایرنا - شرکت میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع پیکر پاک شهید قاسم سلیمانی و یارانش، ترامپ و هیات حاکمه آمریکا را متوجه این واقعیت کرد که القائاتی نظیر اینکه مردم از انقلاب بریده‌اند و خواستار تغییر رژیم‌اند تا چه حد مهمل و بی‌پایه بوده‌است

وزارت امور خارجه آمریکا طی روزهای اخیر با انتشار دستوری همه دیپلمات‌های خود را ملزم کرد که از دیدار با گروه های ضد نظام سیاسی ایران نظیر مجاهدین خلق و کومله اجتناب ورزند چرا که این موضوع ممکن است با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در تناقض باشد.

انتشار رسمی این دستور در روزی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ده‌ها موشک پایگاه آمریکایی عین الاسد را مورد حمله قرار داد حائز اهمیت خارق‌العاده است. پیدا است که حضور یکپارچه و متحد مردم ایران در آن تشییع باورنکردنی چشم ترامپ و تیم او را بازکرده که فشارهای حداکثری و حتی ضربات نظامی در اراده این ملت برای حصانت از استقلال و حق حاکمیت خود هیچ تغییری ایجاد نکرده‌است.

ترامپ بالاخره متوجه شده‌است که مشورت‌های ارائه شده به او از سوی امثال جان بولتون و مایک پمپئو و یا رجزخوانی های برایان هوک که هر روز خبر می‌دهد فشار حداکثری کار حکومت ایران را تمام کرده تا چه اندازه غیرواقعی و دروغین است.

استقلال سیاسی و ایجاد حکومتی بر اساس آموزه‌های اسلامی دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی بود. مردم ما ممکن است در مورد دستاورد دوم یعنی چگونگی و شکل حکومت با هم اختلافات زیادی داشته‌باشند اما اکثریت قریب به اتفاق آنان دستاورد اول را با جان و دل می‌پذیرند و حاضر نیستند آن‌را از دست بدهند.

بنابراین، وقتی ترامپ به عنوان رئیس یک دولت خارجی سربازی از این کشور را به شهادت رساند، تیری به سمت استقلال کشور پرتاب کرد که برای مردم قابل فبول نبود.

ترامپ در توییت های خود سعی کرد سردار سلیمانی را به وقایع آبان ماه ربط دهد، شاید هوادارانی برای اقدام تروریستی خود در ایران جمع کند غافل از اینکه مردم ایران هرگز حاضر نیستند تیر شلیک شده به سوی استقلال این مرز و بوم را برتابند و حول محکومیت اقدام ددمنشانه او، وحدت خارق‌العاده ای از خود نشان دادند.

اکنون زمان آن است که ترامپ یک قدم عقب بایستد و به سیاست‌های خود در قبال ایران نگاه کند و این واقعیت را بپذیرد که با این ملت نمی توان با زبان تحریم و ارعاب به‌جایی رسید و بهترین راه برخورد همان تعامل سازنده با این کشور است.

سال‌ها طول کشید تا اروپاییان و هیات حاکمه قبلی آمریکا این واقعیت را بپذیرند که در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران نمی‌توان حق کشورمان را برای داشتن برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز نادیده گرفت و نمی‌توان با تحکم به ایران به جایی رسید. از زمانی که متوجه شدند باید با ایران مانند یک همتا صحبت‌کنند و تهدید و تحریم بجایی نمی‌رسد، مذاکرات برجام شکل گرفت و دیدند که ایران اهل تعامل سازنده است.

اکنون ترامپ هم باید این واقعیت را بپذیرد که تنها راه، تعامل و نه تحریم ایران است. شهید سلیمانی و جوشش خون او که در حضور میلیونی و یکپارچه ملت ایران تجلی‌یافت، کاری کرد که هیچ‌کس نتوانست طی سه سال گذشته انجام دهد و آن فهماندن همه این واقعیات به رئیس‌جمهوری آمریکا بود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*