پنج‌شنبه 19 مهر 1403

معلولان ذهنی با ضریب هوشی زیر 20

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع

مشهد - ایرنا - معلولان ذهنی شدید که دارای ضریب هوشی زیر 20 هستند، دارای رشد حرکتی ضعیف هستند، حداقل تکلم را دارد، آموزش‌پذیر نیستند و حداقل مهارتهای برقراری ارتباط را دارند. با توجه به شرایط ویژه این معلولان، خانواده‌ها توانایی نگهداری آنها را ندارند و در مراکز خاص و شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

معلولان ذهنی شدید وابسته به تخت که دارای ضریب هوشی زیر 20 هستند، دارای رشد حرکتی ضعیف هستند، حداقل تکلم را دارد، آموزش‌پذیر نیستند و حداقل مهارتهای برقراری ارتباط را دارند. با توجه به شرایط ویژه این معلولان، خانواده‌ها توانایی نگهداری آنها را ندارند و این افراد در مراکز خاص و شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

در خراسان رضوی حدود 120 هزار نفر دارای معلول‌های مختلف زیر پوشش بهزیستی هستند که 30 درصد آنها معلولان ذهنی هستند و در بین آنها معلولانی از اتباع خارجی نیز وجود دارد که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند.

مجموعه "پناهندگان ضامن آهو"، یکی از مراکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان ذهنی شدید در یکی از مناطق کم‌برخوردار مشهد است که حدود 70 معلول در آن نگهداری می‌شود و گروه‌های سنی مختلف از 16 تا 60 سال در بین آنها به چشم می‌خورد.