جمعه 10 فروردین 1403

مقام روس: آمریکا در دوران بایدن به برجام باز می‌گردد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مقام روس: آمریکا در دوران بایدن به برجام باز می‌گردد

مسکو - ایرنا - رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه گفت: آمریکا در دوره دولت جو بایدن به برجام بازمی گردد و پیمان استارت -2 با روسیه را هم تمدید خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لئونید سلوتسکی روز دوشنبه با بیان این مطلب در بیانیه ای در کانال خود در یوتیوب افزود: انتظار می رود که در دوره حکومت بایدن، دولت آمریکا به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد.

ترامپ در ماه می سال 2018(اردیبهشت 1397) به بهانه های واهی، دستور خروج آمریکا از برجام را صادر کرد و با نقض تعهدات خود در چارچوب این توافق بین المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت که برای تایید برجام صادر شده بود، تحریم های علیه ایران را احیار کرد و کشورهای دیگر را نیز از همکاری با تهران منع کرد.

رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد: اعتبار پیمان استارت -2 روز پنجم ماه فوریه سال 2021(بهمن) بسر می رسد.

وی افزود: ما پیشنهاد می کنیم که این پیمان برای پنج سال دیگر تمدید شود اما با تاسف فراوان، انتظار نمی رود که دولت ترامپ آن را تمدید کند.

مقام روس تصریح کرد: حفظ پیمان استارت -2 بسیار مهم است زیرا این سیستم بازدارندگی هسته ای که در طول دهه ها در وهله اول با تلاش کارشناسان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا و سپس روسیه و آمریکا بوجود آمد، از بین نرود.

پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا پیمان استارت 2 در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال 2010 در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و 550 کلاهک مستقر کنند، حدود 30 درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال 2002 قید شد. نخستین پیمان سال 1991 منعقد شد و سال 2009 منقضی شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد داده است که توافق استارت -2 بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار دارد. به غیر از آن، واشنگتن به دنبال گسترش این پیمان است تا بتواند انواع جدیدی از تسلیحات را پوشش دهد.

*س_برچسب‌ها_س*