چهارشنبه 4 مهر 1403

ملک‌زاده: علوم انسانی غربی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یکی از اسباب اشاعه شبهه در جامعه است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ملک‌زاده: علوم انسانی غربی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یکی از اسباب اشاعه شبهه در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، رهبری معظم در سخنرانی اخیر خود با خبرگان رهبری به موضوع شبهه و اهمیت آن در راستای تولید تفکر و اندیشه اشاره کردند. درباره این موضوع با حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به گفت‌وگو نشستیم که حاصل کار را در ادامه می‌خوانید.

ظاهر زیبا و باطنی پلید

حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده در ابتدا گفت: شبهه از موضوعاتی است که از صدر اسلام تا به حال مورد بررسی و تأکید قرار گرفته است و در قرآن کریم هم به آن اشاراتی شده است. به تعبیر امام علی (ع) شبهه درآمیختگی حق و باطل است، یعنی دشمن به نوعی با ظاهرسازی موجه از یک امر باطل آن را صحیح و مطلبق حق معرفی می‌کند.

گاهی موریانه و گاهی ویروس

وی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای از زمانی که امامت جامعه اسلامی را عهده‌دار شدند نکات قابل توجه و تأملی را درباب شبهه بیان کرده‌اند. ایشان در جایی شبهه را به مثابه یک موریانه تشبیه می‌کنند، یعنی همانگونه که موریانه آرام‌آرام طعمه خود را ازبین می‌برد، شبهه هم آرام‌آرام اثرگذاری خود را بر اذهان مردم جامعه بالاخص قشر جوان می‌گذارد و آنان را مورد هدف قرار می‌دهد. رهبری درجای دیگر شبهه را شبیه به ویروس تلقی کردند، یعنی همانگونه ویروس مسری است و از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود، اگر در مقابل ویروس شبهه پیش‌گیری و مقابله جدی نشود از ذهنی به ذهن دیگر سرایت می‌کند و آثار مخرب خود را به جا می‌گذارد.

قهرمانان جنگ سخت، اما سست‌عنصران عرصه شبهه

او بیان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای بارها تأکید داشتند افرادی در جنگ سخت و در تقابل نظامی از خود جانفشانی نشان می‌دهند و پای کار کشور و نظام می‌ایستند اما وقتی در مواجهه با جنگ نرم که عامل اصلی آن شبهه است قرار می‌گیرند شکست خورده و از راه منحرف می‌شوند، که دلیل چنین اتفاقی به خاصیت موریانه‌ای بودن شبهه بر می‌گردد که آرام‌آرام کار خود را انجام می‌دهد.

شبهه می‌تواند فرصت و بستری باشد تا نخبگان از آن به عنوان دروازه تولید علم و دانش استفاده کنند

ملک‌زاده گفت: سخنان اخیر رهبری از یک تازگی قابل توجهی برخوردار بود و آن لزوم مواجهه صحیح با شبهه است. ایشان ضمن این که خطرات شبهه را بازگو کردند اشاره داشتند که شبهه مثل تحریم، تهدیدی است که میتوان به فرصت تبدیل شود و شکوفایی درخور توجهی را خلق کند. برای مثال ایرانی که 44 سال مورد تهدید اقتصادی، نظامی و امنیتی قرار داشت توانست در حد قابل توجه در ساختارهای نظامی به پیروزی برسد و دستاورد قابل توجهی را کسب کند. حال شبهه می‌تواند با همین مکانیزم فرصت و بستری باشد تا نخبگان از آن به عنوان دروازه تولید علم و دانش استفاده کنند و در همین راستا کارشناسان علمی و اندیشه‌ای تربیت شوند.

علوم انسانی غربی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یکی از اسباب اشاعه شبهه در جامعه است

او در پایان اشاره کرد: در طول این سالیان اخیر در برابر جریان شبهه حرکت‌های قابل تقدیری صورت گرفته اما حقیقت این است که ما همچنان دچار ضعف‌ها و کم‌کاری‌های قابل توجهی هستیم بالاخص در سطح آموزش پرورش و آموزش عالی هستیم. متأسفانه بسیاری از علوم درحال تدریس در دانشگاه‌ها محتوای غربی دارند که با اساس نظام و ارزش‌های ما سازگاری چندانی ندارد و از آن سو این علوم در بسیاری از مواقع توسط افرادی تدریس می‌شوند که خودشان از عاملان شبهه‌افکنی در سطح جامعه هستند. رهبری بارها بر روی علوم انسانی غربی تأکید داشتند و لزوم تعدیل این علوم را بیان کردندکه مع‌الاسف تا این جای کار توفیق پندانی نداشتیم. گویی افراد زیادی باوجود سفارشات مکرر مقام معظم رهبری نسبت به شبهه در این امر اصلا نگرانی نداشته و خیال خود را راحت کرده‌اند!

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

حضرت آیت الله خامنه‌ای

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

شبهه محمد ملک زاده این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
ملک‌زاده: علوم انسانی غربی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یکی از اسباب اشاعه شبهه در جامعه است 2
ملک‌زاده: علوم انسانی غربی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یکی از اسباب اشاعه شبهه در جامعه است 3