سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری مهر

فرهنگی خبرگزاری مهر

نشست ادبی «الفبای دوستی»، 25 و 28 آبان ماه در کتابخانه قیصر امین‌پور برگزار می‌شود.

محمد ماجد العتابی گفت: جشن‌هایی مانند هفته کتاب باید در کشورهای عربی هم برگزار شود. کتاب مولفه مهمی در دیپلماسی فرهنگی است و دشواری‌های میان ملت‌ها را برمی‌دارد.

ویراست جدید ترجمه جلد سیزدهم کتاب «بحارالانوار» اثر علامه مجلسی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک برنامه‌های ویژه هفته کتاب را ازجمله همایش تجلیل، نشست‌های علمی، چند نمایشگاه، خدمات رایگان کتابخانه‌ای به پژوهشگران و معرفی شاهکارهای نسخه‌های خطی اعلام کرد.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با صدور پیامی درگذشت ابوالقاسم حسینجانی را تسلیت گفت.

حجاب و تلقی جدیدی که از زن و بدن او در دنیای معاصر غربی شکل گرفته متاثر از شبکه پیچیده‌ای از روابط مختلف مربوط به زندگی انسان است. مثلاً به تدریج از قرن 17 یک نظام خاص اقتصادی شکل گرفت که...

شهید حسن تهرانی‌مقدم ازمبارزین با رژیم پهلوی پیش ازانقلاب و از حاضران در هشت سال جنگ تحمیلی بود؛ این شهید گرانقدر 25 سال از عمر خود را درایجاد و توسعه بخش توپخانه و توان موشکی قرار داده بود.

شهید مهدی خندان از سوی شهید همت به عنوان «شیر کوهستان» لقب گرفته بود. وی هموار کننده راه همرزمانش برای مقابله با دشمن در ارتفاعات کانی مانگا بود.

سی‌وسومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «وصف اشراقی اسلام و مزدیسنا در تقابل با قشری‌گری» اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام سید سلمان صفوی گفت: راه اندازی نهضت حمایت از تحقیق و نشر و توزیع کتاب با کمک خیرین گامی مفید در جهت ترویج کتابخوانی است. ضرورت دارد در تولید کاغذ نیز خودکفا شویم.

فاطمه صدر گفت: به سیزدهمین جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی قالب ویژه‌ای با عنوان قالب «ایده منجر به تولید ارزش اجتماعی و نوآوری فکری» افزوده شده است.

میلان کوندرا در «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» که سرشار از دوقطبی‌های متضاد معنایی است، از فروید اشکال می‌گیرد و می‌گوید خواب دیدن فقط یک شیوه ارتباطی رمزدار نیست، یک فعالیت زیبایی‌شناختی هم هست.

رئیس حوزه هنری در پیامی درگذشت ابوالقاسم حسینجانی شاعر، نویسنده و مترجم مطرح کرد: عاشوراباوری در کلمه و قلم استاد حسینجانی متبلور بود.

نشست فوتبال و روابط بین الملل فردا یکشنبه 22 آبان در مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وزیر ارشاد گفت: دولت تلاش می کند با تحقق ملی شدن صنعت نشر، حمایت از نویسندگان ناشران و کتابفروشی ها و گسترش کتابخانه های عمومی، فهرست بلند مطالبات بر زمین مانده این حوزه را سامان ببخشد.

مشهد مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: همزمان با سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران 1401 رویداد در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار می‌شود.