سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

موشک‌های آمریکا در ژاپن مستقر می‌شود؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
موشک‌های آمریکا در ژاپن مستقر می‌شود؟

ایالات متحده در طرحی با هدف تقابل با چین به ژاپن پیشنهاد داده است تا به این کشور اجازه استقرار موشک‌های میان‌برد را در این کشور بدهد.

روزنامه «سانکی» (Sankei) روز گذشته (شنبه) به نقل از منابع آگاه از روابط ژاپن و ایالات متحده آمریکا گزارش کرد که واشنگتن بعنوان طرح تقویت دفاع در مقابل چین در امتداد دریای چین شرقی و جنوبی، به ژاپن پیشنهاد داده که موشک‌های میان‌برد در این کشور مستقر کند.

بنا بر این گزارش، استقرار نیروهای آمریکایی در ژاپن احتمالاً شامل تسلیحات فرصوتی دوربرد و موشک کروز تاماهاوک نیز می‌شود.

این روزنامه بدون آن‌که اشاره‌ای به نام منابع آگاه کند، گفت که توکیو آماده است تا بحث جدی را برای پذیرش این پیشنهاد ایالات متحده آغاز کند.

روزنامه سانکی بدون آن‌که به محل دقیقی که آمریکا به دنبال استقرار نیروها و تسلیحات خود است، اشاره کند، ادامه داد که ژاپن احتمالاً جزیره «کیوشو» واقع در جنوب ژاپن را برای استقرار احتمالی تجهیزات آمریکا مورد بررسی قرار می‌دهد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد که ژاپن و ایالات متحده تأکید دارند که به دنبال تقویت جزیره‌هایی هستند که دریای چین شرقی را از غرب اقیانوس آرام جدا می‌کند زیرا نزدیک به تایوان و است که چین می‌گوید به این کشور تعلق دارد.

این خبر در حالی منتشر شده است که اخیراً امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی بین آمریکا و ژاپن، و معرفی چین به‌عنوان بزرگترین چالش راهبردی دو کشور، با واکنش تند پکن همراه شد.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: «ما به شدت با بیانیه واشنگتن و توکیو درباره اینکه چین بزرگترین چالش راهبردی آنها در منطقه است، مخالف هستیم».

پیش از آن، وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن طی نشست خبری در واشنگتن ضمن اعلام خبر امضای توافقنامه‌های همکاری دوجانبه، چین را بزرگترین چالش راهبردی مشترک دو کشور معرفی کردند.

منبع: افکار نیوز هم اکنون دیگران می خوانند 16 بهمن 1401 - 20:15

بیشتر بخوانید

موشک‌های آمریکا در ژاپن مستقر می‌شود؟ 2