سه‌شنبه 17 مهر 1403

میرسلیم: شهید سلیمانی در مقابله با تروریست‌ها مردانگی به خرج داد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
میرسلیم: شهید سلیمانی در مقابله با تروریست‌ها مردانگی به خرج داد

تهران - ایرنا - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چهلمین روز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و افزود: سردار سلیمانی، شهیدی بود که برای بقای بشریت درمقابله با تروریست‌ها مردانگی زیادی به خرج داد.

سید مصطفی میرسلیم شامگاه جمعه در مسجد امام حسین (ع) میدان شهدا، تاکید کرد: دنیا به مقام شهید سردار سپهبد سلیمانی احترام خاصی قائل است و باید با صمیم قلب به این شهید سرافزاز احترام گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران، گفت: انقلاب ما ریشه پاک داشت و پاسخ به هل من ناصر ینصرنی بود که امام زاهد و انقلابی آن را پایه گذاری کرد و مقام معظم رهبری، شاگرد بر حق امام است.

وی گفت: انقلاب ما با خون پاک شهدای قبل و بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس آبیاری شده است، بنابراین احترام و ادب به پیشکسوتان انقلاب احترام به امام راحل و شهدا به دلیل چاپلوسی نیست بلکه بخشی از اخلاق انقلابی ما است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه انقلاب ما هویت بسیار اصیل دارد، افزود: امام تصمیم گرفتند و دیدید چگونه دولت موقت را تشکیل داد و چگونه هدایت انقلاب برعهده داشتند.

میرسلیم ادامه داد: انتخاب خبرگان قانون اساسی نیز با سرعت شکل گرفت و 2 ماهه پیش نویس همه پرسی قانون اساسی و انتحابات ریاست جمهوری و مجلس انجام شد که این نشان دهنده این بود که امام برنامه ریزی داشت؛ چرا انقلاب مصر و لیبی به جایی نرسید، چون برنامه نداشت.

وی گفت: امرور 41 سال از انقلاب گذشته و با استفاده از بیانیه گام دوم خوب است نگاهی به عملکرد خود داشته باشیم و ببینیم کجای کار نقص داشته است. ما طالب کمال هستیم و باید بررسی کنیم امروز کجای کار ما نقص و ضعف دارد.

وی در ادامه به مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات ما دارای منشا مختلفی است، اینکه ما درباره شایسته سالاری یعنی انتخاب مجریان مناسب به طور کامل موفق نبودیم. خیلی‌ها خود را معرفی کردند و فهمیدیم چه منافقانی بودند و اولین رییس جمهوری نیز رای عدم کفایت گرفت.

میرسلیم با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی کار دست مردم است، گفت: انتخابات را نباید سرسری بگیریم و اجازه ندهیم در انتخابات نقض و ضعف به وجود آید.

وی گفت: خیلی متاسف شدم که شنیدم در برخی استان‌ها برای رای گیری به مردم پول می دهند تا به آنها رای دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتخاب باید انتخاب شایسته و شیوه‌ها آن نیز باید شایسته باشد. باید مطمئن باشیم کسانی که انتخاب می شوند از شیوه های مناسب انتخاب شوند. وزیر و وکیل وقتی تصمیم بدی بگیرند، سرنوشت مردم را به جهت غلط می‌برند.

وی در ادامه افزود: برخی مجریان ما خیلی به بیگانگان خوشبین هستند در حالی که آنها برای ما کاری نکردند و بزرگترین ضربه را از آنها خوردیم. ما با همه ظرفیت ها و امکاناتی که داریم چه نیازی وجود دارد که دریوزگی بیگانگان کنیم، البته نمی گویم که دراوزه های کشور را ببندیم بلکه از موضع عزت به جای ذلت با آنها ارتباط بگیریم.

وی با بیان اینکه امروز کشور شاهد فساد مالی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شده است، گفت: در فساد فرهنگی متاسفانه شاهد سستی کانون خانواده شدیم. کدام جوان امروز جرات دارد در سن 23 سالگی ازدواج کند سن ازدواج به 30 الی 32 رسیده است.

وی بابیان اینکه فساد سیاسی یعنی شاهد زد و بند قوای سه گانه باشیم، گفت: من برای رییس مجلس نوشتم، نمایندگانی که می خواهند وزیر را استیضاح کنند، چرا امضاهایشان را پس می گیرند، این ها استیضاح می کنند برای اینکه فلان وزیر فلان کار را کرده یا استیضاح می کنند تا باج بگیرند.

وی گفت: در همین مجلس چند امضا را پس گرفتند. زمانی که وزیر بودم یکی از دوستان ما زنگ زد که فلان مدیرکل ما را عوض کن گفتم برادرعزیز مشکل ایشان چیست؟ گفت خیلی وقت است که این مسئولیت را دارد عوضش کن. گفتم این چه استدلالی است اگر مدیر من بد عمل کرد، شما اصلا خود مرا استیضاح کنید.

وی گفت: نماینده مجلس باید قدرت داشته باشد که وزیر را نظارت کند، اما اگر زد و بند کند که دیگر کار نظارت انجام نمی‌گیرد.

وی یادآورشد: در زمان وزارت ارشاد برخی مدیران‌کل افراد شایسته بودند، اما دکان راه انداخته بودند من با آنها برخورد کردم که نمی شود هم‌کار نظارت صورت دهید اما مغازه دونبش داشته باشید.

وی با بیان اینکه روش و منش و گفتار امام باید به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی الگو باشد، گفت: فساد مالی را شما خوب می‌شناسید، اصل فساد مالی تجاوز به بیت المال است، این باید در جامعه الگو باشد.

میرسلیم افزود: می‌گویند اختلاس شد، این یعنی از اموال دولتی یا عمومی به نفع شخص و وابستگان خودمان استفاده کرده ایم؛ پایبندی به قانون اهمیت فراوانی دارد، قانون هم بنویسید و عمل نکنید، فایده ندارد. این امانتی است که مردم به ما داده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما حق نداریم به امانت خیانت کنیم، تصریح کرد: نباید کمک به مردم، شب انتخابات انجام شود که وجهه تبلیغاتی داشته باشد، در اسلام نمی‌شود از وسیله غلط و نادرست به هدف درست رسید.

وی، زیرمیزی را یکی از مشکلات کشور دانست و بیان کرد: شغل کارمندی مقدس است، حقوق اندکی می‌گیرند که به مردم خدمت کنند، پس برای چی کارمند می‌شوند؟ این عشق خدمت به مردم است، اما اگر کارمندی به دنبال زیرمیزی باشد گناه است.

میرسلیم گفت: بخش کثیری از پزشکان ما شریف هستند اما بعضی هم هستند که زیرمیزی می‌گیرند، این قشر که پردرآمد ترین هستند اما کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تبانی را از دیگر مشکلات کشور عنوان کرد وگفت: در تبانی چند نفر یا چند تا تشکیلات با هم برای انجام تخلفات توافق می‌کنند که باید پیگیری و برخورد شود.

وی فساد اجتماعی را دارای ابعاد مختلفی در جامعه برشمرد و گفت که فساد اجتماعی فقط مربوط به اعتیاد نیست بلکه فساد میان شوراها و شهرداری‌ها از دیگر جلوه فساد است، اعضای شورای شهر قرار بود بر شهردار نظارت کنند نه اینکه با شهردار هم‌دست شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه به جای امر به معروف و نهی از منکر چاپلوسی باب شده است، گفت: امروز در برخی حوزه‌ها شاهد فساد راهبردی هستیم یعنی فسادی که ریشه بسیاری فساد دیگر است، مثلا تداخل منافع مثل ضرب المثل اینکه فلانی هم از توبره می‌خورد و از آخور.

میرسلیم با بیان اینکه دولت اگر آمد و خودش متصدی امور شد این یک اشکال راهبردی است، عنوان کرد: اگر فردی در مقام وزارت یا وکالت قرار گرفت باید هر کار دیگری که دارد را رها کند؛ نمی‌شود هم شرکت داشته باشم و هم وزیر باشی چون در این صورت احتمال سواستفاده از رانت اطلاعاتی بوجود می‌آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از مشکلات دیگر کشور این است که شهرداران مجوز فروش هوا را گرفتند، یعنی تراکم فروشی در کشور رواج یافت به عبارتی دیگر مجوز ساختن طبقات بیشتر را گرفتند اما هوا را فروختند.

وی اضافه کرد: این پول دو مشکل دارد اگر وارد صندوق شهرداری شود یعنی شما از هیچی پول درست کردید که تورم ایجاد می‌کند، دوم اینکه این روش هم زیرمیزی دارد و هم عوارض دیگر؛ از این مسیر درآمد های هنگفتی برای شهرداری ها ایجاد شد. به این می‌گویند فساد راهبردی که یک مجوز به غلط داده شد.

میرسلیم در پایان تاکید کرد: باید در حکمرانی تضاد منافع و وظایف از بین برود تا مشکلات مدیریتی پیش نیاید.

*س_برچسب‌ها_س*