دوشنبه 16 مهر 1403

نامه دفتر تحکیم وحدت به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری / به دغدغه‌های واقعی حوزه زنان و خانواده توجه کنید

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نامه دفتر تحکیم وحدت به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری / به دغدغه‌های واقعی حوزه زنان و خانواده توجه کنید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) طی نامه‌ای خطاب به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، نکاتی را پیرامون مسائل و دغدغه‌های اصلی حوزه زنان و خانواده مطرح و از ایشان برای حضور در میان دانشجویان و بیان برنامه‌های خود در این حوزه دعوت کردند که متن این نامه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن...

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) طی نامه‌ای خطاب به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، نکاتی را پیرامون مسائل و دغدغه‌های اصلی حوزه زنان و خانواده مطرح و از ایشان برای حضور در میان دانشجویان و بیان برنامه‌های خود در این حوزه دعوت کردند که متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم دکتر انسیه خزعلی معاونت محترم امور زنان و خانواده دولت سیزدهم سلام علیکم. همانطور که مستحضر هستید جامعه زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، متاسفانه در طول دوران گذشته مورد غفلت و بی توجهی واقع شده و حتی پس از انقلاب نیز آن طور که شایسته آنان بوده مسائل و امورشان مورد توجه قرار نگرفته است. تا جایی که رهبر معظم انقلاب نیز به این نکته اذعان داشته اند و ضمن درخواست از زنان برای ایجاد تحول و کسب آگاهی‌های بیشتر، از مسئولین حل مشکلات و رسیدگی به مسائل مربوطه را خواستار شده‌اند.

ما در سالیان گذشته با این فضا موجه شده‌ایم که به دغدغه‌های واقعی زنان توجه نمیشود؛ حال خواسته ما این است که رویکرد تحولی دولت به صورت خیلی جدی و نمایان‌تر از سایر قسمت‌ها در معاونت زنان و خانواده بروز پیدا کند و به مطالبات تمامی اقشار زنان و خواسته هایشان توجه و رسیدگی شود.

در ادامه به برخی از مسائل و مشکلات اصلی زنان و حوزه خانواده اشاره می‌شود: 1- جمعیت به عنوان بحران قرن جدید نه تنها بر آمار سرشماری کشور بلکه در کیفیت و کمیت مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز اثرگذار است. بحرانی که حل آن نیازمند صرف زمان زیادیست و تعلل در آن جایز نمی‌باشد. نه صرف توجه به زنان بلکه پرداختن به ابعاد اقتصادی و فرهنگی خانواده در این امر می‌تواند راه گشا باشد.

2- کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده و در پی آن افزایش سن ازدواج مسئله دیگری است که علاوه بر تشدید بحران فوق، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری به همراه دارد. شرایط نابسامان اقتصادی در کنار فرهنگ نادرست شکل گرفته در این امر نیازمند به کارگیری تمام ارکان دولت و همچنین کمک گرفتن از رسانه به فرماندهی معاونت شما می‌باشد. در این بین لازم است به مسئله تجرد قطعی نیز اشاره گردد، که امید است با در پیش گرفتن سیاست‌های صحیح در این امر از ایجاد بحران‌های جدید جلوگیری شود.

3- پرداختن به خلا‌های حقوقی و اصلاح قوانین ناصحیح و ناکافی این حوزه می‌تواند گام مهمی در بهبود زندگی بسیاری از زنان آسیب دیده باشد؛ که یکی از ابزار آن ارتباط با حوزه علمیه و استفاده از فقه پویا برای برطرف کردن شبهات و خلاء‌ها متناسب با نیاز روز جامعه است.

4- در کنار برطرف کردن موانع توجه به زنان و مادران آسیب‌دیده از جمله، زندانی‌های خانم، بانوانی که در دام اعتیاد افتاده‌اند و زنان بد سرپرست و کمک به آنان برای ادامه بهتر و احیای زندگی می‌تواند امیدی در دل هایشان روشن کند. 5- ایجاد بستر و فراهم کردن فضا برای نشاط و تفریح صحیح و کافی برای زنان و دختران، از دیگر نیازمندی‌های جامعه ماست که متاسفانه آنطور که شایسته بوده به آن پرداخته نشده است و خلع جدی آن در فضای کشور و شهر‌های گوناگون هرکدام به نسبتی کم و یا زیاد احساس می‌شود.

6- آموزش سبک صحیح زندگی ایرانی - اسلامی برای تمامی اعضای خانواده و نه فقط زنان می‌تواند راهی برای جلوگیری از اختلافات و تجربه زندگی شیرین برای همه افراد خانواده را به همراه داشته باشد. در کنار آن با آگاه سازی زنان می‌بایست آنان را از خطرات و آسیب‌های احتمالی آگاه کرد و این اطمینان را به آنان داد که در صورت نیاز می‌توانند به پشتوانه‌های دولتی و حکومتی دلگرم باشند.

7- یکی دیگر از نیاز‌های جدی این حوزه اصلاح ساختار‌های غلط جامعه از جمله ساختار شکل گرفته در فضای اشتغال می‌باشد. با توجه به شرایط فعلی کشور برخی زنان بنا به خواست و علاقه خود و یا نیازمندی‌های مالی در بستر‌های گوناگون شغلی مشغول به فعالیت هستند؛ که اغلب تصور می‌شود اشتغال در مقابل نقش زن در خانواده و وظایف مادری قرار می‌گیرد. اگرچه فرهنگ‌سازی می‌تواند تأثیر مهمی در رفع این سوء تفاهم‌ها داشته باشد، اما متاسفانه برخی ساختار‌های غلط نیز دلیل واقعی این تصورات است.

8- توانمدسازی اقتصادی زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار و زنان دارای کسب و کار خانگی نیز میتواند کمکی موثرتر برای بهبود وضع زندگی آنان از نظر اقتصادی و تطبیق راحتتر آن با وظایف درون خانواده باشد.

9- توجه به سلامت زنان و تخصیص امکاناتی به منظور پیشگیری و درمان بیماری‌های رایج بانوان نیز باید در اولویت نهاد‌های درمانی قرار گیرد که نیازمند پیگیری و پیشنهاد از طرف معاونت زنان است.

10- کودکان و یا به عنوانی دیگر فرزندان خانواده، نسل آینده و امید کشور هستند. ضمن لزوم پرداختن به نیاز‌های مادی آنان تربیت و رشد صحیح شان باید در اولویت باشد. خوب است ارائه شیوه‌های صحیح تربیتی به خانواده‌ها، دور از خرافات سنتی و فرد محوری جهان جدید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان از شما خواهشمندیم برخلاف رویه گذشته که در این معاونت پیش گرفته شده بود، ارتباطات مستقیم خود را علاوه بر قشر‌های گوناگون زنان، با نسل جوان و نخبگانی کشور حفظ کنید. مواردی که به اختصار خدمت‌تان عرض شد تنها گوشه‌ای از مشکلات و مسائل این حوزه می‌باشد که مجال توضیح و طرح بحث بیشتر در نامه فراهم نبود. دفتر تحکیم وحدت از شما دعوت می‌نماید در همین ابتدای امر در جمع دانشجویان حاضر شوید و ضمن شنیدن نظرات و توضیحات بیشتر در خصوص موارد فوق، برنامه و راهبرد‌های خود را برای چهار سال آینده ارائه کنید. امید است با کمک همگانی در این راه بتوانیم گامی موثر در جهت حل مشکلات زنان برداریم.

و من الله توفیق