جمعه 8 تیر 1403

ناپاسخگویی قالیباف به اتهامات و شایعات / سایه روشن یک فیلم انتخاباتی

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
ناپاسخگویی قالیباف به اتهامات و شایعات / سایه روشن یک فیلم انتخاباتی

«بدونید من که پرروتر از این حرفهایم، ما قاچاقی زنده‌ایم، ما نباید اینجا می‌بودیم ما آبروی‌مون را میدیم، جون‌مون را می‌دیم. ما یک‌تنه اینجا وایستیم، تکی بمونیم، ما با فحش و با اینا سرکار نیومدیم که با اینا بریم، نه با کسی رودرواسی داریم، نه روحیه‌مون ضعیف شده، نه روحیه‌مون ضعیف میشه ما پای انقلاب و آقا و شهدا و امام وایستادیم»

ستاره جاوید: محمدباقر قالیباف پس از دو حضور ناکام در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ها 84 و 92 و نیز یک حضور و انصراف به نفع رئیسی در سال1400، از جمله شش نامزد تایید صلاحیت‌شده انتخابات هشتم تیر 1403 است. او باوجود برخی اختلاف‌نظرها، نهایتا در اردوگاه اصولگرایان تعریف می‌شود.

او در حالی به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد که به گفته غلامرضا نوری قزلجه عضو فراکسیون مستقل‌ها،«دلیل رای بالای قالیباف برای ریاست پارلمان، نظر مثبت فراکسیون مستقلین بود زیرا قالیباف به آنها قو داد در مجلس می‌ماند و هرگز کاندیدای ریاست‌جمهوری نخواهد شد». اشاره قزلجه به نتیجه رای‌گیریی است که هشتم خرداد 1403 در صحن مجلس انجام شد و قالباف را بر صندلی ریاست قوه مقننه نشاند، اما در پی درگذشت رییسی و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری، قالیباف 14 خرداد در وزارت کشور ثبت نام کرد و روز 8 تیر (یک ماه پس از نشستن روی صندلی ریاست مجلس با رای نمایندگان «بهارستان»، این‌بار، در معرض رای مردم برای سکانداری «پاستور» قرار خواهد گرفت.

مستند تبلیغاتی 26 دقیقه و 24 ثانیه‌ای قالیباف تحت عنوان «من رزمنده‌ام اما با کسی سر جنگ ندارم» با این تاکید آغاز می‌شود که «هیچ کدام از تصاویر پیش رو به منظور ساخت فیلم تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری تولید نشده است». براین اساس، فیلم، متکی بر بازنشر تصاویری اغلب آرشیوی است که قالیباف را در وضعیت‌های مختلفی مانند یکی از فرماندهان جنگ تحمیلی و «گسترش دهنده اصلی صنعت موشکی ایران»، خلبان هواپیمای مسافری ایرباس، شهردار فعال تهران، رییس «مجلس انقلابی» مورد تایید رهبر انقلاب، دارای تعامل گسترده با چهره‌های سیاسی ایران و صاحب‌نظر در حوزه دیپلماسی با رویکرد «ما نمی‌توانیم خارج از جامعه بین‌المیی، هر کاری دل‌مان می‌خواهد، بکنیم» را به تصویر می‌کشد.

پسزمینه فیلم درصدد ارسال این پیام به مخاطب است که قالیباف، شخصیتی رزمنده، تکنوکرات و مدیر اجرایی توانمند و خستگی‌ناپذیر است که مردم ایران برای خروج از ابربحران‌های فعلی باید به برنامه کارشناسی برآمده از تجارب ارزشمندش در حوزه‌های متنوع، اعتماد کنند.

قالیباف از جمله سیاستمداران حاشیه‌ساز ایران است. فساد واگذاری املاک نجومی شهرداری تهران، اعلام اسفند 1402 وزیر مهاجرت کانادا درباره رد درخواست اسحاق قالیباف (فرزند قالیباف) برای اقامت دائم در کانادا، ثبت شکایت سال 1400 الیاس بابت سرقت 7 میلیارد تومان طلا و سکه (با قدرت خرید 7 کیلوگرم طلا یا 1200 نیم سکه بهار آزادی در همان سال) از منزلش در فرمانیه، سیسمونی گیت و خرید برای نوه دختری از ترکیه، کمک مالی و واگذاری زمین‌های متعدد به خیریه امام رضا متعلق به همسر قالیباف، پرونده عیسی شریفی و... برخی اتهاماتی است که از سوی اصلاح‌طلبان و حتی فعالان «عدالت‌خواه» اصولگرایان علیه قالیباف مطرح و اعتبار او نزد افکارعمومی را کمرنگ کرده است، بویژه آنکه قالیباف، در واکنش به این اتهامات، همواره، از پاسخگویی و شفاف‌سازی پرهیز و به بیان جملات و حملات کلی، بسند کرده که به عقیده ناظران، در اتهام‌زدایی و اقناع افکار عمومی، تاثیر چندانی است.

مستند تبلیغاتی قالیباف هم، برخلاف اغلب مستندها که تلاش می‌کنند زمینه اتهام‌زدایی و اقناع افکارعمومی را فراهم سازند، تمایلی به پاسخگویی و شفاف‌سازی ندارد. در بخش‌هایی از این مستند، قالیباف، سرآغاز اتهامات و پرونده‌ها علیه خود را به واکنش مخالفان ورودش به «خط سیاسی» در دوره دولت «خاتمی» اعلام و بر «منع پیگرد» خود با حکم سه‌باره «سازمان بازرسی» آن برهه تاکید می‌کند. در بخش دیگری او می‌گوید:«یه کسی پیدا میشه، روز انتخابات مجلس، تو صحن مجلس، میاد میگه قالیباف 60 میلیارد تومان با گونی پول آورده، توزیع کرده که تحقیق و تفحص رو رد کنه، من به عنوان رییس مجلس شکایت کردم به قوه قضاییه، میگم آقا این حرف رو زده، بیایید این رو روشن کنید اگر من این کار رو کردم، طناب بود به گردنم ببندید از این مجلس بیارید بیرون، به مردم بگید نگاه کنید، اینه عدالتخواهی، یه رییس مجلسی داشتیم، این کار رو کرده، عزلش کردیم».

اشاره قالیباف، به ماحرای 25 اسفند 1395 است که برخی نمایندگان مجلس، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را به اجرا گذاشتند که در نهایت نتوانست رای لازم را بیاورد. سپس قالیباف از نمایندگان مجلس بخاطر رد تحقیق و تفحص از شهرداری تشکر کرد صطفی میرسلیم، نماینده تهران روز دوشنبه 30 تیر سال 1399 اعلام کرد، در سال 95 تحقیق و تفحصی قرار بود با محوریت بررسی عملکرد شهرداری تهران در زمان حضور قالیباف در شهرداری انجام شود ولی با رای مخالف نمایندگان مجلس متوقف شد، و موضوع رشوه 65 میلیارد تومانی، برای توقف این تحقیق و تفحص بوده است. قبل از این تاریخ میرسلیم گفته بود این رشوه به رئیس یک کمیسیون مجلس پرداخت شده و او اسناد این رشوه 65 میلیارد تومانی را به دستگاه قضایی تحویل داده است

نامزد اصولگرای مجلس همچنین با ورودی غیرمستقیم به اتهامات و شایعات علیه خانواده‌اش در بخشی از این مستند تبلیغاتی تاکید دارد:«خانم من از 16 سالکی سال 62 که با من اومده، بوده وسط جنگ. از خیلی مردهایی که ادعای مردانگی داشتند، نیامدند... دخترم گفت، نمیخواهم به زندگی پر تنش یا قدرت و یا ثروت بروم».

شاید ریشه خودداری قالیباف در پاسخگویی به اتهامات و شایعات را در بخشی از این مستند یافت که می‌گوید:«بدونید من که پرروتر از این حرفهایم، ما قاچاقی زنده‌ایم، ما نباید اینجا می‌بودیم ما آبروی‌مون را میدیم، جون‌مون را می‌دیم. ما یک‌تنه اینجا وایستیم، تکی بمونیم، ما با فحش و با اینا سرکار نیومدیم که با اینا بریم، نه با کسی رودرواسی داریم، نه روحیه‌مون ضعیف شده، نه روحیه‌مون ضعیف میشه ما پای انقلاب و آقا و شهدا و امام وایستادیم»

البته قالیباف با اغماض از کنار منتقدان عبور نمی‌کند و هر از چندگاهی خبرهای شکایت او از منتقدانش منتشر می‌شود که شکایت از جهانگیری، میرسلیم، نوباوه و رائفی‌پور از جمله این خبرهاست اما پربازتاب‌ترین شکایت او علیه وحید اشتری، فعال سیاسی / رسانه‌ای اصولگراست که در حوزه ضدفساد فعالیت می‌کند و افشاگری او درباره سفر دختر قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوزاد خود که به «سیسمونی گیت» معروف شد، فشار سنگینی افکار عمومی برای قالیباف ایجاد کرد. او در میزگرد انتخاباتی تلویزیونی در پاسخ به سوال انتظامی درباره انتشار خبرهای حاکی از بازداشت وحید اشتری و صبا آذر پیک در پی «شکایت» قالیباف، تاکید کرد:«من به اصل آزادی رسانه باور شخصی داشته و در مجموعه ما از کسی شکایت نشده». در واکنش به این ادعا، برخی فعالان رسانه‌ای با تکذیب ادعای قالیباف، مستندات شکایت او را منتشر کردند. در این میان، علی مجتهدزاده وکیل دادگستری هم اعلام کرد:«روایت آقای قالیباف از برخوردش با رسانه ها صادقانه نیست. دریک پرونده که بنده وکالت طرف های مقابل را بر عهده داشتم. همزمان از چند روزنامه نگار و رسانه به صورت شخصی شکایت کرده بود. نهایتا هم پس از اخذ تصمیم بازپرس محترم مبنی بر صدور قرار منع تعقیب ایشان هم اعلام گذشت کردند!!!»

در مجموع، اگر هدف سازندگان مستند تبلیغی قالیباف، برجسته‌سازی فعالیت‌ها و کارنامه اوست با این فیلم خوش‌ساخت (در قیاس با رقبای انتخاباتی‌اش) به هدف خود نزد حامیانش نزدیک شده‌اند اما اگر هدف‌گذاری آنان، پاسخگویی به اتهامات و شایغات علیه قالیباف و اقناع مرددین و منتقدان و در نهایت، جذب آرای اینان بود، به علت ناپاسخگویی و ورود غیراقناعی و گذرا به این حوزه، ناکام مانده‌اند و تاثیر چندانی در افزایش سبد رای قالیباف نخواهند داشت، البته اگر قالیباف همانند انتخابات سال 1400 به‌نفع جلیلی، دیگر نامزد اصولکرا انصراف ندهد و همچنان در میدان باقی بماند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1922745