شنبه 8 اردیبهشت 1403

نتایج جشنواره زندگی مومنانه در فضای مجازی اعلام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نتایج جشنواره زندگی مومنانه در فضای مجازی اعلام شد

قم - ایرنا - نتایج نهایی دومین جشنواره زندگی مومنانه در فضای مجازی از سوی هیات داوران آن اعلام شد.

به گزارش عصر جمعه روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، هیات داوران این جشنواره ضمن تشکر و قدردانی فراوان از شرکت‌کنندگان و عرض امتنان و سپاس از درگاه احدیت به شکرانه آثار متعددی که برای این جشنواره ارسال شده است، نکته های مدنظر و نتایج جشنواره را به شرح ذیل اعلام می‌کند.

گزارش حاکی است: جشنواره زندگی مؤمنانه در فضای مجازی» مبتنی بر آیه ها و روایت ها، دومین جشنواره از سلسله جشنواره های دین و فضای مجازی، تجربه ارزشمند دیگری در پرداختن به موضوع فضای مجازی از منظر دین و گامی در جهت منویات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و اهداف دفتر مطالعات بوده است.

گزارش می افزاید: در مجموع تعداد هزار و 620 اثر اعم از آیه و روایت به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که مبتنی بر آن، حدود 5 هزار توصیه در حوزه‌های مختلف فضای مجازی ارائه شد.

در ادامه آمده است: حدود 70 درصد از شرکت‌کنندگان با تحصیلات حوزوی و 30 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند که از میان حوزویان شرکت‌کننده، بیش از 70 درصد دارای تحصیلات عالیه (سطح 3 و 4)، و بیش از 60 درصد دانشجویان دارای مدرک تخصصی ارشد و دکتری بودند که این میزان از مشارکت نخبگانی در حوزه و دانشگاه، به نوعی موفقیت برای برگزارکنندگان محسوب می‌شود.

گزارش می افزاید: سطح علمی قابل قبول شرکت‌کنندگان موجب شد در داوری اولیه تنها کمتر از 10 درصد آثار ارسالی از دور رقابت کنار روند و بیش از 90 درصد به داوری مرحله دوم راه یافتند و همین مسئله موجب طولانی شدن روند داوری و تمدید زمان اعلام نتایج گردید.

گزارش ادامه یافته است: آثار رسیده به این جشنواره از طرفی نشانگر وجود نیروهای خوش ذوق و توانمند در حوزه تعامل دین و فضای مجازی و از سوی دیگر حاکی از ظرفیت‌های ناکاویده و خلأهای جدی در این عرصه است.

در این گزارش تصریح شده است: تعداد آثار ارسالی قابل قبول، اما تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره کمتر از حد انتظار بود. از این رو شایسته است حوزه های علمیه و دانشگاه‌های مرتبط در تبیین ابعاد زندگی مومنانه در فضای مجازی تلاش بیشتری داشته باشند.

گزارش حاکی است: با توجه به محورهای سیزده‌گانه اعلام شده، از آثار رسیده بیش از یک سوم توصیه‌های مبتنی بر آیات و روایات، مربوط به شبکه‌های اجتماعی بود و به دیگر محورهای جشنواره توجه چندانی نشده بود. این مسئله اگرچه از وجود بحران سبک زندگی در فضای مجازی حکایت می‌کند، لکن نباید سبب غفلت از دیگر ابعاد و عرصه‌های فضای مجازی شود.

در ادامه خاطرنشان شده است: تقریبا تمامی کاربردهای آیه ها و روایت ها در فضای مجازی که توسط بخشی از شرکت‌کنندگان مطرح شده بود، منحصر در نگاه کاربرمحور یا مصرف‌گرایانه بود؛ و تعدادی نیز منحصرا متناسب با وظایف حاکمیت، کاربردهایی را تبیین کرده بودند. این بدین معناست که عده‌ای مسئولیت زندگی مومنانه در فضای مجازی را متوجه کاربر می‌دانند و عده‌ای متوجه حاکمیت. لکن معدود شرکت‌کنندگانی نیز بودند که نگاه جامع‌تری به مسئله داشته و راهکارهایی مبتنی بر آیات و روایت برای کاربران، تولیدکنندگان، خدمات دهندگان، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران داشتند که مستحق قدردانی هستند.

همچنین یادآور شده است: متاسفانه غلبه نگاه سلبی بر نگاه ایجابی در آثار ارسالی بسیار مشهود بود. این درحالی است که آیات و روایات چه در حوزه کاربری، چه در حوزه تولید محتوا و خدمات فضای مجازی و یا تولید سکو (پلتفرم‌) های مختلف و چه در حوزه تقنین و سیاست‌گذاری، مملو از ایده‌های خلاقانه است.

گزارش می افزاید: بیش از 40 درصد کاربردهای مطرح شده، قابل استناد به آیه یا روایت مربوطه نبودند، گویا برخی از نویسندگان تنها با فحوای آن آیه یا روایت، به ارائه راهکارهای مبتنی بر دغدغه‌های ذهنی پرداخته بودند.

گزارش حاکی است: در داوری‌ها، کمیت و کیفیت آثار ارسالی توأمان مورد بررسی قرار گرفت. لکن در موارد نزدیک به هم، غلبه کیفیت بر کمیت آثار، رویکرد متخذه داوران بود.

در پایان آمده است: با توجه به نکته های یاد شده هیات داوران جناب آقای علی صالحی را به عنوان نفر اول، جناب آقای رضا صفری را به عنوان نفر دوم و سرکار خانم فاطمه مقدم شاد را به عنوان نفر سوم اعلام می‌نماید.

همچنین آقایان علی استاجی، حسین فاطمی، حسین قلی‌پور، سیدعلیرضا سیدصالحی و سید مالک خادمی و خانم‌ها طاهره اورعی، الهه شقایق شندی و نرگس علی‌پور را شایسته قدردانی اعلام می نماید.

*س_برچسب‌ها_س*