یک‌شنبه 8 مهر 1403

نخستین دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم بومی‌سازی شده در دانشگاه تهران رونمایی شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نخستین دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم بومی‌سازی شده در دانشگاه تهران رونمایی شد

نخستین دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم بومی‌سازی شده (بی‌خاک‌ورزی) همزمان با هفته پژوهش و فناوری و با حضورعباسعلی زالی استاد پیشکسوت دانشگاه تهران رونمایی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، دستگاه کارنده بی‌خاک‌ورزی (کشت مستقیم) با هم‌اندیشی پژوهشگران، مجریان و دست‌اندرکاران صنعت به عنوان نخستین نسخه بومی‌سازی‌شده دیم‌کار کشت مستقیم برای مناطق نیمه‌خشک و سرد طراحی و ساخته شده است.

توسعه کشاورزی حفاظتی موجب تقویت و حفاظت خاک، افزایش بهره‌وری آب، صرفه‌جویی در انرژی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش تولید محصول سالم، افزایش درآمد خالص کشاورزان، مهار تنش‌های زیستی و غیرزیستی، دفن کربن، کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، تقویت زیست بوم، پیاده‌سازی الگوی کشت بهینه و تولید پایدار می‌شود.

حفظ منابع پایه و ذخایر زیستی تولید از طریق حفاظت خاک و آب و مهار فرسایش، افزایش بهره‌وری آب باران در اراضی دیم از طریق افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک، کاهش تبخیر، مدیریت بقایای گیاهی و بهسازی ساختمان خاک و کاهش تردد ادوات کشاورزی و بهبود چینش عملیات زرعی و همچنین اصلاح الگوی کشت در دیم‌زار‌ها از طریق تناوب زراعی مناسب و حذف آیش از جمله اهداف ساخت این دستگاه است.

کاهش هزینه‌های تولید محصولات، افزایش درآمد خالص محصول و افزایش بهره‌وری در اراضی دیم، اصلاح کیفیت خاک و ماشینی کردن برداشت بعضی محصولات از طریق کشت مسطح و بی‌خاک‌ورزی از دیگر اهداف ساخت این دستگاه بومی کشور محسوب می‌شود.

از جمله مزایای این دستگاه نسبت به دستگاه‌های مشابه خارجی می‌توان به برتری نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه از نظر سرعت پیشروی، مانور کشت، حداقل دستخوردگی خاک، برش مطلوب بقایای گیاهی ایستاده و خوابیده و نفوذ کارنده در عمق کافی و تنظیم کود و بذر اشاره کرد.

محمد خاوری، مدیرعامل شرکت سازنده دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم، کشاورزی حفاظتی را تنها راه نجات خاک کشور دانست و گفت: نخستین دستگاه کارنده کشت مستقیم بومی ایران با هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال ساخته شده است در حالی که سرمایه لازم برای خریداری نمونه خارجی آن برابر 20 میلیارد ریال است.