دوشنبه 16 مهر 1403

نداشتن مسکن مناسب و بیکاری دو مانع اصلی ازدواج جوانان / ضرورت پرهیز از ایده‌آل‌گرایی!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نداشتن مسکن مناسب و بیکاری دو مانع اصلی ازدواج جوانان / ضرورت پرهیز از ایده‌آل‌گرایی!

بهزاد خلیلی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه خانواده در گفتگو با دانشجو اظهار کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار کشور، میانگین سنی ازدواج در میان جوانان ایرانی با افزایش چشمگیری طی سال‌های اخیر مواجه بوده است.

وی افزود: بر اساس آمار فوق، در تابستان سال 99 میانگین سن ازدواج دختران ایرانی 23 سال و نیم است و این سن در پسران ایرانی نیز حدود 28 سالگی است.

این جامعه شناس اضافه کرد: بر اساس پیمایش‌های صورت گرفته در کشور، بیشتر مردم ایران سن مناسب ازدواج دختران را سن 16 تا 20 سالگی و سن ازدواج پسران را 21 تا 24 سال می‌دانند و سن ایده آل ازدواج مردم با سنی که ازدواج در آن اتفاق میوفتد، فاصله زیادی پیدا کرده است.

*س_ضرورت پرهیز از ایده‌آل‌گرایی!_س*

خلیلی اضافه کرد: فرد گرایی و ایده آل گرایی در کل دنیا در حال ترویج بوده و به واسطه ابزارهای گوناگون به کشور ما هم آمده است و خوی اشرافیگری و تجملگرایی و سخت گیری های مختلف در مواردی چون تالار، مراسم ازدواج آنچنانی و... هم از عوامل دیگری هستند که سن ازدواج جوانان را با تاخیر روبرو کرده است.

وی همچنین گفت: به عبارت واضح میتوان گفت جوانان ایرانی در حال حاضر نسبت به گذشته کمتر، دیرتر و سخت‌تر ازدواج می‌کنند و اگرچه آمار ازدواج های انجام شده در دوران کرونا نسبت به پیش از آن 5 درصد افزایش پیدا کرده است اما در مجموع در طول 10 سال گذشته با کاهش 33 درصدی موارد ازدواج در کشور روبرو بوده‌ایم.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل تاخیر ازدواج جوانان ایرانی ارتباط زنجیرواری با یکدیگر دارند و موضوع تامین مسکن یکی از چالشهای جدی است که باید حل شود.

خلیلی تصریح کرد: ازدواج جوانان با مسئله معیشت عموم مردم گره خورده است و از طرفی بیکاری و نداشتن شغل مناسب نیز از مهمترین معضلات بازدارنده‌ای است که سن ازدواج جوانان را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ورود جوانان به بازار کار مناسب در حال حاضر 28 سالگی است و تا افراد فوق از ثبات و امنیت شغلی خود مطمئن شوند سالهای سال زمان می‌برد.

*س_جایگاه مسکن در ازدواج جوانان ایرانی کجاست؟ _س*

این جامعه شناس گفت: در حال حاضر 10 میلیون جوان مجرد در آستانه ازدواج در کشور حضور دارند و با توجه به گره خوردن مقوله ازدواج با معیشت و معضلات اقتصادی مردم دولت آینده باید مهمترین اولویت خود را بر موضوعات حوزه جوانان و به ویژه مقوله ازدواج متمرکز کند.

خلیلی افزود: بر اساس آمار 75 درصد جمعیت کشور در شهرها سکونت دارند و از این آمار بیش از 40 درصد تنها در 8 کلانشهر کشور ساکن هستند و باید یک نگاه راهبردی به زندگی شهری داشت.

وی اضافه کرد: مسئله مالکیت و متراژ خانه‌ها در ازدواج و پس از آن در فرزند آوری بسیار موثر هستند و از مسائل جدی در معضل عدم تمایل جوانان به ازدواج محسوب می‌شوند.

این جامعه شناس گفت: سیستم آموزشی کشور هم باید مورد توجه قرار گیرد و تاثیر این مورد در ترغیب جوانان به تشکیل خانواده بسیار ضعیف است.

خلیلی گفت: خود مردم و خانواده‌ها باید نگاه خود را به ازدواج جوانان تغییر بدهند و این امر مهم را برای آن‌ها تسهیل کنند.

وی اضافه کرد: جوان‌های ایرانی مظلومترین قشر دهه اخیر در کشور بودند و متاسفانه 95 درصد کار وزارتخانه‌ای که با نام جوانان فعالیت می‌کند به ورزش حرفه‌ای اختصاص داشت و سایر جوانان را نادیده گرفتند.