چهارشنبه 18 مهر 1403

نزاع خیابانی و طلاق عمده‌ترین آسیب اجتماعی در سقز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نزاع خیابانی و طلاق عمده‌ترین آسیب اجتماعی در سقز است

سنندج - ایرنا - فرماندار ویژه سقز با بیان اینکه در حوزه آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی و تفاوت جوامع، جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: عمده ترین آین آسیب ها در سقز نزاع خیابانی و طلاق است.

به گزارش ایرنا، کامیل کریمیان روز دوشنبه در نشست روشنگری روحانیون در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: فرهنگ سازی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیاز جوامع امروزی است و برای اینکه از مفاهیم اخلاق، حرمت‌ها، دین و فرهنگ غنی‌مان دور نشویم به آموزه‌های دینی و راهنمایی روحانیون نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه اگر مسایل فرهنگی جامعه را نادیده بگیریم دچار یک بحران همه گیر خواهیم شد، افزود: وقتی جامعه سالم است که ما شناخت عالی و دقیقی از آن داشته باشیم بنابراین با شناخت جامعه و رهنمودهای روحانیون آسیب‌های اجتماعی نیز کمتر خواهد شد.

کریمیان خلاء اصلی جوامع امروزی را دوری جوانان از فضای معنویت مساجد دانست و اضافه کرد: ماموستایان و روحانیون علوم دینی در مساجد باید بیشتر از گذشته در فضای مجازی مفاهیم اخلاقی و دینی را برای جوانان تشریح کنند چون امروزه دشمن برای منحرف کردن جوانان ما از این طریق سرمایه گذاری کرده است.

وی به آسیب‌های اجتماعی همچون نزاع خیابانی، افترا، تهمت، خودکشی، قتل، طلاق و فضای مجازی اشاره کرد و یادآور شد: جوانان ما متضرر اصلی این اتفاقات هستند و باید روحانیون و ماموستایان به عنوان نخبه، مسیرهای اشتباه آنها را به مسیر درست و دینی هدایت و جوانان را از حرکت در مسیرهای غلط باز دارند.

کریمیان با بیان اینکه امروزه سایه فضای مجازی بر سر جامعه گستره تر شده است، تاکید کرد: ورود ماموستایان به این فضا ضروری است تا مسایل و آسیب‌های اجتماعی ریشه کن شود.

فرماندار ویژه سقز گفت: در دو سال گذشته سرقت مسلحانه و بزرگ در این شهرستان به صفر رسیده ولی در حوزه طلاق و نزاع خیابانی مشکلات جدی داریم که بخش عمده آن به مسایل زناشویی، اقتصادی و فضای مجازی وابسته است که در این زمینه باید بیشتر آموزش و فرهنگ سازی توسط ماموستایان علوم دینی صورت گیرد تا این آسیب‌ها هم کاهش پیدا کند.

حضور ماموستایان در این شرایط باید رهگشا باشند

یکی از روحانیون مستقر در سقز هم در این نشست با اشاره به اینکه حضور روحانیت و ماموستایان در جنگ هشت سال دفاع مقدس همواره باعث قوت قلب رزمندگان بود، افزود: در مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هم حضور روحانیت و ائمه جماعت می‌تواند رهگشا باشد.

حجت الاسلام محمد فلسفی با اشاره به اینکه انقلاب ما دینی است و علمای زیادی در جنگ حضور داشتند، اضافه کرد: کردستان چهل سال دفاع مقدس دارد و ایستادگی و نقش ماموستایان و مردم در جنگ، نشان دهنده خدمت صادقانه این دیار به جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار داشت: امروزه روحانیت همانند جنگ، وظیفه اش هدایت و تبلیغ دینی در بین جوانان است و با اینکه مساجد و نماز جماعت تعطیل شده ولی تبلیغ و هدایت تعطیل نیست و ماموستایان و روحانیون باید بیشتر از قبل به این موضوعات اهمیت و توجه کنند.

حجت الاسلام برومند رازیانی رییس اداره تبلیغات اسلامی سقز هم در این نشست گفت: روحانیون و ماموستایان این دیار همواره در میان مردم حضور داشته و امروز هم با وضعیت پیش آمده (ویروس کرونا) رهنمودها و مفاهیم دینی و اخلاقی را به مردم ابلاغ می‌کنند و نقش موثری در راهنمایی مردم دارند.

این نشست در سالن اداره تبیلغات اسلامی شهرستان سقز، با رعایت موازین بهداشتی برگزار و در پایان هم از تعدادی روحانیون و ماموستایان شهرستان سقز تقدیر شد.

سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*
نزاع خیابانی و طلاق عمده‌ترین آسیب اجتماعی در سقز است 2