جمعه 13 مهر 1403

نقش آفرینی احزاب و فراخی دایره انتخاب لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نقش آفرینی احزاب و فراخی دایره انتخاب لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات

زنجان - ایرنا - مشارکت حداکثری در انتخابات به عنوان جلوه مشروعیت مردمی نظام جمهوری اسلامی مطرح بوده است، دغدغه ای که به زعم کارشناسان و فعالان سیاسی با حضور و نقش آفرینی احزاب سیاسی از سویی و تنگ نگرفتن دایره انتخاب و جذب حداکثری از سوی دیگر، تحقق دوباره آن همچنان در دسترس است.

کمتر از 2 ماه مانده به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، فضای سیاسی جامعه، چنان که باید انتخاباتی نیست. هر چند به زعم عده ای شرایط ناشی از شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی در نبود تحرکات انتخاباتی پرشور، موثر است ولی در شرایط کنونی حضور پرشور مردم در انتخابات یکی از مهمترین مسایل قلمداد می شود.

رهبر انقلاب نیز بارها به صراحت لزوم زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری را مورد تاکید قرار داده و علاج دردهای مزمن کشور را در پرشور بودن انتخابات و حضور مردم در صحنه تعیین سرنوشت عنوان کرده اند.

با انشاالله و ماشاالله مشارکت محقق نمی شود

عضو شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی در خصوص ضرورت توجه به موضوع مشارکت در انتخابات گفت: اگر به طور مبنایی و بر اساس فلسفه انتخابات به کلمه "انتخاب" توجه کنیم، انتخاب و حق انتخاب داشتن، مستلزم آزادی و اختیار داشتن است، بر این اساس ما معتقد هستیم اگر در جایی قانون هم سد راه اننخاب به معنای واقعی شود، این قانون باید اصلاح شود.

رسول بیات افزود: نباید با مستمسک قرار دادن قانون و استناد غیرواقعی به آن، بخواهیم افراد را از صحنه سیاسی دور کنیم چرا در این صورت عملا به انتخاب و حق انتخاب شهروندان توجه نشده است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر دایره انتخاب محدود شود به طوری که افراد نتوانند انتخاب را که به عنوان حق شهروندی از آن برخوردارند، داشته باشند، اینجا با انسان مجبور مواجهیم، انسانی که در زندان جبر گرفتار آمده است.

بیات گفت: اگر عینی تر نگاه کنیم در نظام مردمی جمهوری اسلامی که برخاسته از دل و جان مردم است و مردم پایگاه اصلی نظام هستند، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات همواره معنادار و نشانه وفاداری مردم به اصل نظام بوده است.

وی به لوازم مشارکت حداکثری در انتخابات اشاره کرد و ادامه داد: تبعیت از قانون آن هم توأم با وسعت دید و جذب حداکثری یک عامل مهم است، یک وقتی هم هست که دنبال بندی از قانون هستیم که افراد را از صحنه دور کنیم، این نگاه حداقلی به قانون مانع مشارکت است.

این فعال سیاسی افزود: اصل دیگر رعایت امانت در عدالت است، کسانی که در هیات های اجرایی و نظارت هستند اگر به خاطر تمایلات سیاسی و فردی و جناحی بیایند و افرادی را از صحنه دور کنند، عملا به آن جایگاه اجرایی و نظارتی لطمه می زنند و نمی توان گفت خادم آن جایگاه ها هستند.

عضو شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی گفت: عمل گرایی در باور به مشارکت حداکثری از دیگر عوامل موثر بر مشارکت است، با انشاالله و ماشاالله مشارکت محقق نمی شود؛ متاسفانه برخی گروهها و افراد اساسا انتخابات را قبول ندارند طبیعتا چنین افرادی نمی توانند در مسیر مشارکت حداکثری گام بردارند، یک گروهی هم هستند که انتخابات را فقط برای خودشان می دانند، اینها می گویند انتخابات خوب است به شرط آن که هر چه ما می خواهیم محقق شود، اینها دنبال مهندسی انتخابات هستند؛ عده ای هم هستند که انتخابات را به معنای واقعی قبول دارند حتی اگر درآن برنده هم نشوند، این عده هستند که به معنای واقعی در مسیر مشارکت حداکثری انتخابات قرار دارند.

بیات به ضرورت میدان دادن به احزاب و تاثیر آن در رونق انتخابات اشاره کرد و تصریح کرد: فعالیت سیاسی باید به عنوان یک سنت حسنه تلقی شود نه اینکه هر کس در این حوزه فعالیت کرد برچسب حزبی به او زده شود.

وی با بیان اینکه فضای انتخابات در کشور از ابتدای انقلاب تا کنون حتی در دوره جنگ تحمیلی هم به این اندازه سرد نبوده است، اظهار داشت: اکنون انفعال در جامعه در خصوص انتخابات مشاهده می شود و این برای نظامی که پایه اش مردم هستند، خوب نیست.

هنوز یک عده به نقش احزاب باور ندارند

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در استان زنجان نیز گفت: ممکن است احساس شود که فضای انتخاباتی و تحرک انتخاباتی در جامعه کم رنگ است، ولی بخشی از علت این امر ناشی از تاثیر کرونا در محدودکردن فعالیت های اجتماعی است.

رضا رحیم پور با بیان اینکه با نزدیک شدن به موعد انتخابات، خوشبختانه در فضای مجازی فعالیت ها بیشتر و گروه های مختلف و نامزدها بیش از پیش فعال می شوند، افزود: در انتخابات شوراها به جهت جنبه محلی پیدا کردن آن در بسیاری از مناطق، شور وشوق انتخاباتی بیشتر به چشم می خورد.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در زنجان گفت: از دیگر عوامل تاثیرگذار در کم رونقی فضای انتخاباتی را می توان مربوط به کارآمدی دولت عنوان کرد، واقع امر این است که مشکلات اقتصادی و معیشتی در رغبت مردم به انتخابات تاثیر می گذارد، این مشکلات موجب نا امیدی به کارگزاران می شود و این سوال را در مردم ایجاد می کند که رأی دادن ما چه تاثیری خواهد گذاشت.

رحیم پور افزود: البته با لحاظ مجموع شرایط فعلی نمی گوییم که به طور مطلق انتخابات و شور انتخاباتی در این مقطع کم رنگ شده، ولی به طور نسبی این موضوع وجود دارد که با نزدیک شدن به موعد انتخابات، شور و حال انتخاباتی هم بالتبع زیاد می شود.

وی نقش آفرینی احزاب و گروه های سیاسی را از لوازم تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات برشمرد و گفت: به طور طبیعی فعالیت احزاب و گروهها موجب داغ شدن تنور انتخابات در همه کشورها است و احزاب نقش مهمی در کشاندن مردم به صحنه انتخابات دارند.

رحیم پور با بیان اینکه متاسفانه احزاب چنان که باید و شاید در کشور ما جا نیفتاده اند، اظهار داشت: هنوز یک عده به نقش احزاب باور ندارند.

وی با بیان اینکه حضور و فعالیت احزاب موجب ارتقای آگاهی سیاسی مردم و تقویت مشارکت آنان در امر انتخابات است، افزود: عقب نشینی و انفعال در انتخابات ناشی از کم بودن آگاهی های سیاسی است.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در استان زنجان خاطرنشان کرد: البته ورود احزاب به انتخابات باید با ارائه کارنامه و برنامه باشد نه اینکه فقط شعارهای فریبنده و بدون پشتوانه ارائه شود.

وی افزود: فعالیت خود نامزدها و هواداران آنان نیز به ویژه با نزدیک شدن به موعد انتخابات نقش مهمی در پر رنگ شدن فضای انتخاباتی خواهد داشت.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در استان زنجان با بیان این اینکه با وجود مشکلات، مردم همچنان دلبستگی به نظام جمهوری اسلامی دارند، تصریح کرد: مردم همیشه در صحنه هستند و در انتخابات پیش رو نیز مشارکت نسبی حتما اتفاق خواهد افتاد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*